آیا ابلیس از فرشتگان بود؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

((فسجدوا الا ابلیس لم یکن من الساجدین )).

در این جمله و همچنین در آیه ((فسجد الملائکه کلهم اجمعون )) خداى تعالى خبر مى دهد از سجده کردن تمامى فرشتگان مگر ابلیس . و در آیه ((کان من الجن ففسق عن امر ربه )) علت سجده نکردن وى را این دانسته که او از جنس فرشتگان نبوده ، بلکه از طایفه جن بوده است ، از آیه ((بل عباد مکرمون لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون )) نیز استفاده مى شود که اگر ابلیس از جنس فرشتگان مى بود چنین عصیانى را مرتکب نمى شد.

لیکن حقیقت مطلب این است که از ظاهر آیه استفاده مى شود که ابلیس با ملائکه بوده و هیچ فرقى با آنان نداشته ، و از آیه ((و اذ قال ربک للملائکه انى جاعل فى الارض خلیفه قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک )) نیز استفاده مى شود که او و همه فرشتگان در مقامى قرار داشتند که مى توان آن را مقام ((قدس )) نامید.

بنابراین ، معلوم مى شود ابلیس قبل از تمردش فرقى با ملائکه نداشته ، و پس از تمرد حسابش از آنان جدا شده ، ملائکه به آنچه مقام و منزلت شان اقتضا مى کرده باقى ماندند و خضوع بندگى را از دست ندادند، و لیکن ابلیس بدبخت از آن مقام ساقط گردید، همچنانکه فرموده (کان من الجن ففسق عن امر ربه - چون از جنس جن بود نسبت به امر پروردگارش فسق ورزید))، و ((فسق )) به معناى بیرون شدن خرما از پوسته است ، ابلیس ‍ هم با این تمردش در حقیقت از پوست خود بیرون گشت و زندگانیى را اختیار کرد که جز خروج از کرامت الهى و اطاعت بندگى چیز دیگرى نبود.

چیزى که هست مادامى که آدم خلق نشده بود و خداوند ملائکه و ابلیس را امر به سجود بر وى نکرده بود ابلیس و ملائکه هر دو در یک رتبه بوده بدون امتیاز از هم هر دو در مقام قرب بودند.

و پس از آنکه آدم آفریده شد این دو فریق از هم جدا شده ، یکى راه سعادت و دیگرى راه شقاوت را پیش گرفت.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...