خدا چه نیازی به دستیارانی مثل فرشته ها دارد؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

خلقت فرشتگان برای این نیست که خداوند محتاج عبادت آنان باشد و یا در اجرای احکام و خواسته‌ های خود عاجز ‌باشد؛ بلکه خلقت فرشتگان حکمتها و فلسفه‌هایی دارد که بعنوان نمونه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

اول:

خود خلقت فرشتگان نمونه‌ ای از قدرت لایزال الهی و آیه‌ ای از آیات پروردگار جهان می‌ باشد و خود یک راه مهمی برای شناخت پروردگار بوده تا انسان بهتر بتواند پروردگار خویش و قدرت لایزال او را درک کرده و به او ایمان بیاورد.

دوم:

شکی نیست که عالم دنیا و عالم بشریت و انسانیت عالمی است ماد‌ّی و محسوس که محکوم به قوانین امکانی می ‌باشد و از طرفی ذات اقدس پروردگار فوق عالم امکانی و عاری از هرگونه تعینات ماد‌ّی می ‌باشد و ارتباط مستقیم عالم مادِه به ذات اقدس پروردگار ممکن نیست روی این جهت خداوند ملائک و فرشتگان را آفرید که از طرفی محسوس و مقبول عالم امکانی و از طرفی هم محسوس ذات اقدس‌ اله باشد تا بدینوسیله بتوان بین این دو عالم ایجاد رابطه نمود و فرشتگان پیام آور پروردگارشان بسوی بشر می ‌باشند.

سوم:

شکی نیست که ارزش و اُبهـّت هر قدرت و مقامی در گرو عظمت و حشمت و جبروتی است که آن قدرت از خود نشان می ‌دهد و هر سلطان و صاحب اختیاری بدون متعلّقات خود از ارزش و ابهت لازم برخوردار نخواهد بود. بنابراین، قدرت لایزالی همچون قدرت پروردگار و مقام با عظمتی همچون مقام خداوند نیز متعلقاتی می طلبد که بتواند به این دستگاه لایزال الهی شوکت و حشمت خاصی ببخشد و ملائکه و عرش و کرسی و لوح و قلم و... همه و همه بیانگر آن عظمت خاص و شوکت بی ‌نظیر دستگاه ربوبی است

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...