انسان‌نما، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۲ دیدگاه

روبات آسیمو، ساخت شرکت هوندا نمونه ای از یک انسان نما می باشد

 

انسان‌نما (به انگلیسی: Humanoid) اصطلاحی است که به چیزی که از نظر ظاهر شبیه به انسان باشد اطلاق می‌شود. این واژه برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ در پی کشف فسیل استخوان‌های شبیه به اسکلت انسان بکار رفت. این اصطلاح با اینکه در قرن بیستم به‌وفور در علوم مختلف استفاده شده، ولی اینک یک واژه نادر در علم محسوب می‌شود. امروزه بطور عام کلمه "انسان نما" درمورد چیزی که مشخصات انسان را دارا باشد بکار می‌رود.

 

انسان‌نماها در رباتیک

اَندروید و گاینوید، ربات‌های انسان نمایی هستند که بترتیب، شبیه به مرد و زن طراحی شده اند. اغلب واژه‌های بالا را مترادف با انسان نماها بکار می برند.

 

انسان نماها در داستان‌های علمی-تخیلی

در فیلم‌های تخیلی ِفضایی، واژه انسان نما اغلب به موجودات فرازمینی گفته می‌شود که دارای مشخصه‌های انسانی می باشند.

 

موجودات تخیلی فرازمینی

در بسیاری از داستان‌های علم-تخیلی، دلیل وجود انسان نماها توضیح داده نشده است و این امر باعث نوعی ناباوری در باره این موجودات می شود. در Star Trek، فراوانی انسان نماهای خارجی در فضا را در داستان مربوط به تمدن انسان‌های نخستین دنبال می‌کند و اینگونه می گوید که انسان نماهای نخستین با پخش سلول‌های ژنتیکی در کیهان، باعث تکامل یافتن ِ حیاط این موجود و پخش شدن آنها در مقیاس ِوسیعی از کیهان شدند.

 

در سفینه‌های تخیلی فضایی

در این شاخه از داستان‌های علمی-تخیلی، انسان نماها اغلب به چیزهایی گفته می‌شود که قصد ربودن انسان‌ها و قربانی کردن آنها را دارند.

 

ربات‌های انسان نما

ربات‌های انسان نما، به ربات هایی گفته می‌شود که از لحاظ خصوصیت‌های ضاهری بسیار به انسان‌ها شبیه هستند. اینگونه ربات‌ها در محیط‌های انسانی و یا ابزار ساخته شده توسط انسان، می توانند تعامل داشته باشند، برای مثال جسمی را بردارند و یا در محیط ِ کار، راه بروند.

 

در حالت کلی، ربات‌های انسان نما ارای یکسر، دو پاف دو دست می باشند، در برخی از موارد هم اینگونه ربات‌ها علاوه بر موارد فوق دارای صورت، چشم و لب هم می باشند.اَندروید یک نمونه کامل از انسان نماها است.

 

معرفی

ربات ِ انسان نما، گونه ای از ربات‌های خود مختار است و می تواند خود را با شرایط محیط و یا استدلال خود، به هدف خود برسد؛ مهمترین تفاوت اینگونه ربات‌ها با دیگر ربات‌ها هم در این می باشد. در این باب، برخی از قابلیت‌های ربات‌های انسان نما را بصورت زیر شرح کرده ایم:

 

مراقبت از خود (مانند شارژ کردن خودش)

یادگیری مستقل (آموختن و یا بدست آوردن قابلیت‌های جدید، بدون نیاز به کمک خارجی، تنظیم استراتزی‌های مبتنی بر محیط و سازگاری با شرایط جدید)

اجتناب کردن از موقعیت‌های خطرناک برای انسان، محیط و خودش

برقراری ارتباط امن با انسان‌ها و محیط اطرافش

 

همانند ربات‌های دیگر، انسان نماها دارای مشخصه‌های اساسی زیر می باشند: حس کردن، واکنش به محرک، برنامه ریزی و کنترل. به این دلیل که انسان نماها سئی در شبیه سازی رفتارهای انسانی دارند و همچنین ربات های خودمختاری هستند، اغلب اوقات ربات‌های انسان نما بسیار پیچیده تر از گونه‌های دیگر ربات‌ها می باشند. این پیچیدگی مربوط به تمام مقیاس‌های روباتیک می‌شود (مکانیکی، فضایی، زمان بندی، قدرت، سیستم و پیچیدگی محاسباتی)، اما مقیاس‌های قدرت و پیچیدگی سیستمی از بقیه موارد قابل تامل تر است. در وهله اول، بیشتر انسان نماهای کنونی، بدلیل نسبت وزن با قدرت شان توانایی (قدرت) پرش را ندارند، و در این مورد، نسبت ِقدرت با وزن انسان بخوبی انسان‌ها نمی باشد. دکستر با قابلیت تعادل پویا قادر به پریدن ِبسیار ضعیفی می باشد. از طرف ِ دیگر الگوریتم‌های خوبی برای شرایط‌های مختلف ِ انسان نماها وجود دارد ولی با توجه به پیچیدگی آنها، ادغام آنها و ساخت ِ یک سیستم ِکارامد بسیار سخت است (دارای پیچیدگی سیستمی بسیار بالایی می باشند) امروزه، شرایط فوق‌الذکر بزرگترین چالش‌ها در توسعه ربات‌های انسان نما، بشمار می آید.

 

منابع

The Oxford English Dictionary, 2nd ed.. OED Online: Oxford University.

  • Lindsey

    Lindsey

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۱:۲۸:۵۷

    This is a topic which is near to my heart... Take care!

    Where are your contact details though?

  • Tony

    Tony

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۸:۲۰:۱۸

    whoah this weblog is great i love reading your posts.
    Keep up the good work! You already know, many
    persons are searching around for this information, you can aid them greatly.