در دهه های آینده سیارکی بزرگ با زمین برخورد می کند؟!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دانشمندان به دقت در حال بررسی یک سیارک بزرگ هستند که ممکن است در دهه‌های آینده خطر برخورد با زمین را داشته باشد.

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (29 فوریه / 10 اسفند)، سیارک 2011 AG5 حدود 140 متر بوده و ممکن است در سال 2040 به حدی به زمین نزدیک شود که محققان اکنون درخواست برپایی جلسه‌ای برای بررسی چگونگی مقابله با آن را داده‌اند.

گفت‌وگو در مورد این سیارک در برنامه کار چهل و نهمین نشست کمیته فرعی علمی و فنی کمیته سازمان ملل برای کاربردهای صلح‌آمیز از فضای خارجی که چندی پیش در وین برگزار شد، قرار داشت.

این جسم سنگی در ژانویه 2011 توسط رصدخانه‌های کاوش کوه لمون در آریزونا شناسایی شد. اگرچه دانشمندان تاکنون توانسته‌اند اندازه این سیارک را بدست آورند اما جرم و ترکیبات آن هنوز ناشناخته باقی مانده است.

«کوچنی» از سازمان فضایی اروپا اظهار کرد: سیارک 2011 AG5 تنها جسمی است که از بالاترین شانس برای برخورد با زمین در سال 2040 برخوردار است. اگرچه ما تاکنون تنها موفق به مشاهده نیمی از مدار آن شده‌ایم و این محاسبات هنوز بطور کامل قطعی نشده‌اند.

وی افزود: ما در طول 14 نشست خود به این نتیجه رسیدیم که این سیارک خطر واقعی برای زمین محسوب می‌شود. اگرچه باید یک یا دو رصد کامل از مدار کامل آن برای نتیجه‌گیری نهایی انجام شود.

به گفته «دونالد یئومان»، رئیس برنامه رصدهای اجسام نزدیک به زمین در ناسا، امکان برخورد این سیارک با زمین در تاریخ پنجم فوریه 2040 یک در 625 است. اگرچه این برآورد نیز قطعی نیست.

به گزارش ایسنا، در یک سناریوی بسیار محتمل در مورد امکان برخورد این سیارک با زمین، زمان کافی برای اجرای یک ماموریت انحراف برای تغییر مسیر آن تا پیش از سال 2023 وجود دارد.

2011 AG5 نیز ممکن است در فوریه 2023 در چنین چاله‌هایی افتاده و تا 2.99 میلیون کیلومتری زمین نزدیک شود. از این رو دانشمندان در صورت بروز هرگونه اتفاقی می‌توانند پیش از سال 2040 این سیارک را به کل از این مسیر بازدارند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...