اسرار دریایی اورانگ مدان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

تنگه مالاکا» در نزدیکی «سوماترا» مدت زمان مدیدی است که شاهد عبور و مرور کشتی‌های تجاری بوده است. سالیان سال است که عاج فیل، پارچه، عطر، ظروف کریستال و سنگ‌های قیمتی از این تنگه عبور کرده و وارد اقیانوس آرام می‌شوند. قرن‌هاست که این محموله‌ها امن و امان به مقصد خود می‌رسند و اغلب تجار و خدمه کشتی‌ها سالم و نزد خانواده‌های خود باز می‌گردند. اما در یکی از روزهای گرم ماه ژوئن سال 1947 وقتی آن پیام کمک کذایی وارد امواج هوایی شد این آرامش در هم شکست. متن پیام این بود: «تمام افسرها و کاپیتان کشتی مرده‌اند و کف اتاق هدایت و عرشه افتاده‌اند. احتمالا همه مرده‌اند.» بعد از این پیام، یک سری پیام‌های نامفهوم مخابره شد که احتمالا باز هم پیام کمک بود و سپس یک پیام کوتاه دلهره‌آور رسید که می‌گفت: «من مُردم!» و سپس سکوت حکمفرما شد. این پیام ترسناک در کشتی‌های بی‌شماری دریافت شد و کشتی‌های پست هلندی و انگلیسی هم آن را دریافت کرده بودند. خیلی زود منبع خبر کشف شد: کشتی «اورانگ مدان SS» که تقریبا در محل تنگه مالاکا قرار داشت. از میان دو کشتی آمریکایی که قبل از همه پیام کمک اورانگ مدان را دریافت کرده بودند، کشتی سیلوراستار به آن نزدیک‌تر بود و بلافاصله مسیر خود را تغییر داد و به سوی اورانگ مدان شتافت.

دو، سه ساعت بعد سیلوراستار کشتی آرام گرفته را از دور دید. دریای آرام بدنه کشتی را در برگرفته بود و اثری از خدمه بر روی عرشه دیده نمی‌شد. کشتی آمریکایی با سوت کشیدن، صدا زدن و علامت دادن دستی به کشتی اورانگ مدان اعلام ورود کرد ولی هیچ‌گونه پاسخی از سوی آن کشتی مشاهده نشد. روی عرشه آن کشتی عجیب هیچ چیزی تکان نمی‌خورد. خیلی زود یک گروه انتخاب شده و به سوی کشتی اورانگ مدان فرستاده شدند. آنچه این گروه مشاهده کردند آنچنان هشداردهنده و هراسناک بود که اورانگ مدان را به یکی از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین معماهای دریایی تاریخ تبدیل کرد. معمایی که حتی از راز کشتی معروف «مری سلست» هم فراتر می‌رفت.

معلوم شد که پیام کمک واقعی بوده است. تمام سرنشینان و خدمه اورانگ مدان مرده بودند و اجسادشان در همه جای کشتی مشاهده می‌شد. کاپیتان کنار دکل افتاده بود و افسرانش در اتاق هدایت کشتی و کابین افسران افتاده و همگی مرده بودند. عجیب‌تر آن‌که چشمان همه آنها باز و صورت‌هایشان به سوی خورشیدی که بی‌رحمانه می‌تابید برگشته بود. بعضی از آنها دستانشان را باز کرده بودند که نشان‌دهنده ترسی شدید از چیزی بود که در لحظه مرگ دیده بودند. گزارشی که از سوی انجمن کشتی‌رانی تجاری در ماه می‌ سال 1952 ارائه و ثبت شد این گونه بود: «صورت‌های خشک شده‌شان به سوی خورشید، دهانشان کاملا باز و چشمانشان خیره بود...» کارکنان سیلوراستار دریافتند که حتی سگ کشتی هم به همان شکل مرده و حالت چهره‌اش حکایت از یک نوع عذاب یا شکنجه روحی داشت. وقتی به کابین مخابرات رفتند فرستنده پیام کمک را دیدند، در حالی که هنوز دستش بر روی کلید مورس، چشمانش کاملا باز و دندان‌هایش نمایان بود... عجیب بود ولی هیچگونه خبری از زخم و جراحت در هیچ یک از قربانیان دیده نمی‌شد.

تصمیم بر آن گرفته شد که کشتی اسرارآمیز را بکسل کرده و با خود یدک بکشند ولی هنوز کاملا به راه نیفتاده بودند که از زیر عرشه دود به راه افتاد و همه جا را گرفت. گروه اعزامی به اورانگ مدان سراسیمه از آن خارج شدند ولی هنوز به کشتی خود نرسیده بودند که اورانگ مدان منفجر شد. شدت انفجار به حدی بود که کشتی از آب جدا شد و سپس دوباره به روی آن افتاد و بعد آرام‌آرام غرق شد. تا به امروز علت دقیق حادثه اورانگ مدان و مردن خدمه آن یک معمای حل نشدنی باقی مانده است. حدسیات در مورد آن زیاد است. مثلا می‌گویند دزدان دریایی به کشتی حمله کرده، خدمه را کشته و کشتی را خراب کرده‌اند ولی این فرضیه با ترس شدید چهره اجساد و وجود نداشتن جراحت در آنها مطابقت ندارد. برخی دیگر معتقدند ابرهای متان یا گازهای سمی دیگر از شکاف‌های کف دریا به شکل حباب خارج شده و کشتی را در برگرفته است. فرضیات خرافی دیگری مثل حمله فضایی‌ها یا ارواح نیز بر سر زبان‌ها افتاد.

به واقع چه اتفاقی برای اورانگ مدان افتاد؟ در دهه‌های اخیر محققان بسیاری در پی کشف معمای اورانگ مدان بودند. یکی از آنها «روی بینتون» است که در تحقیقات خود می‌نویسد: «جستجو در اسناد دریایی فقط معما را عمیق‌تر می‌کند. در برخی اسناد اصلا نام اورانگ مدان به چشم نمی‌خورد. گاه به این احتمال می‌اندیشم که داستان معمای اورانگ مدان یک افسانه است. ولی مقالات پروفسور تئودور سیرزدورفر از دانشگاه «اسن» آلمان نظرم را تغییر می‌دهد. او 45 سال بر روی این موضوع تحقیق کرده و وقوع آن را ثابت می‌کند، ولی حتی او هم دلیلی محکم برای کشف معمای این کشتی نیافته است.»

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...