یتی، آدم‌برفی زشت

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

آدم برفی زشت مسخره کردن افسانه های مردم بومی در مورد هیولاهای باورنکردنی ، عاقلانه نیست . زیرا گاهی این افسانه ها از واقعیت سرچشمه می گیرد .

در نیمه دوم قرن نوزدهم ، زمانیکه یک کاشف آمریکائی بنام پل دوشایلیو (Paul Duchailliv) پوست و اسکلت یک گوریل بزرگ را برای متعجب ساختن منتقدان خود به زادگاهش آورد . ثابت شد که این افسانه ها چندان به دور از واقعیت نیستند .

تا آن زمان هیچکس پوست یا موی آدم برفی زشت کوههای هیمالیا را با خود نیاورده بود ، اما دانشمندان در انتظار روزی هستند که این اتفاق روی دهد .

مردمان بومی که در ان ناحیه متروک و ممنوع زندگی می کنند ، این موجودات را یتی(Yeti) می نامیدند که ما آن را زشت ترجمه کردیم که البته معنی واقعی این کلمه نیست ، ام نزدیکترین معادلی است که ما برای تعریف این کلمه بکار می بریم . یتی یا آدم برفی زشت به موجب گفته های مردم بومی در صخره های بلند هیمالیا زندگی می کند . اما مشکل زمانی بوجود می آید که آنها بطرف دره ها ، محل زندگی بومیان می آیند . بموجب داستان هائی که شرپا(Sherpa) ها میگفتند ، یتی(آدم برفی زشت) فقط به خردن قورباغه از دریاچه ها اکتفا نمی کند و از میوه درختان و شالی ها نیز استفاده می کند . آنها همچنین علاقه زیادی به خوردن گوشت تازه دارند و گاهی بز یا گاوی را بسرقت می برند و گاهی اوقات یک کودک و یا چوپان تنهایی را که در آفتاب خوابیده را می دزدند . هنگامیکه اشغال هندوستان توسط انگلستان حتی به دامنه های ترسناک هیمالیا گسترش پیدا کرد ، آنها با اولین گزارشات درباره اینگونه موجودات عجیب روبرو شدند و آنها را همچون اوهام و تصورات مردم بومی که ناشی از هیجان زیاد بود ، تلقی کردند . اولین تردید در خصوص این مطلب درسال 1913 پدید آمد ، هنگامیکه یک گروه از شکارچیان چینی یک موجود عجیب شبیه انسان را زخمی و اسیر کردند که تبتی ها آن را آدم برفی می نامیدند .

چینی ها میگفتند که این موجود را در پاتانگ(Patang) در استان سین کیانگ(Sin Kiang) برای ماهها در قفس نگه داشته بودند، حیوانی با صورت سیاه شبیه میمون و دارای موهای نقره ای بلند که تمام بدن او را پوشانده بود . دست های نیرومندی داشت و پاهای او شباهت زیادی به پاهای انسان داشت . صدائی شبیه به خر خر از گلویش خارج می شد .اما بیشتر اوقات لب های خود را جمع می کرد و با صدای بلند سوت می زد . اما بعد از پنج ماه بیمار شد و مرد .

آغاز جنگ جهانی اول هرگونه تحقیق علمی در ان ناحیه را متوقف کرد . در سال 1937 یک جهانگرد انگلیسی بنام فرانک اسمیت(Frank Smythe) هنگامیکه تبت را ترک کرد ، گزارشاتی از یک موجود وحشی شبیه انسان از گونه ای ناشناخته منتشر کرد که غالبا در مناطق مرتفع هیمالیا زندگی می کردند و از لارو حشرات جوندگان و حیوانات تغذیه می کردند .

اسمیت رد پای آنها را در ارتفاع 4500 متری پیدا کرد و هنگامی که آن را به راهنمای خود که یک شرپا بود ، نشان داد ، او دیگر حاظر به ادامه دادن راه نشد . اندازه جای پاها نشان می داد که آنها شباهت زیادی به جا پای انسان داشتند ، منتها یک انسان غول پیکر ، زیرا اندازه کف پای این حیوان در حدود 33 سانتیمتر و عرض آن 13 سانتی متر بود .

از ان تاریخ به بعد ، هیات های علمی زیادی عازم منطقه شدند و مدارکی یافتند که حاکی از ان بود که آدم برفی زشت یک موجود زنده و واقعی است که ممکن است روزی او را گرفتار و به دام انداخت .

اما یک سرگرد انگلیسی به نام آلن کامرون (Alan Cameron ) در سال 1923 همراه هیاتی به اورست رفت و اطلاعات زیادی درباره آدم برفی بدست آورد .

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...