دنیای پس از مرگ از دیدگاه مسیحیت و یهودیت

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۲ دیدگاه

آیا مسیحیت و یهودیت به وجود حوادث بعد از مرگ معتقد هستند مانند( سوال، فشار قبر و عالم برزخ) در مجموع اعتقاد این دو شریعت به جهان بعد از مرگ چه شباهتها و چه تفاوتهایی با دین اسلام دارد؟

 

معاد در یهودیت

در هیچ جای تورات سخنی از معاد به معنی بازگشت به عالم آخرت نیامده است. البته در مواردی کلمه ی آخرت آمده است ولی مراد از آن عاقبت دنیوی است نه آخرت اصطلاحی. امّا در کتاب تلمود که سنّت شفاهی یهود است از معاد به فراوانی سخن گفته شده است. برخی از فرق یهود مثل فرقه صدوقیان که منقرض شده‌اند معاد را قبول نداشتند ولی فرقه فریسیان که اکنون وجود دارد معاد را باور دارد. البته برخی از علمای این فرقه معاد را به معنی بازگشت دوباره به دنیا می انگارند؛ ولی برخی دیگر معاد را بازگشت به عالمی دیگر می‌دانند. یهودیان کنونی به روح نیز اعتقاد داشته و به حیات روح بعد از مرگ ایمان دارند.

اختلاف عظیم دیگر در بین علمای یهود این است که آیا معاد برای همه افراد است یا تنها برای بعضی از انسانهاست؟ بعضی از علمای یهود قائل به این هستند که معاد برای همه مردگان است؛ ولی برخی دیگر معاد را مختص یهودیان می‌دانند. عده ای دیگر گفته اند حتی یهودیانی که لیاقت و امتیازات لازم را کسب نکرده باشند نیز از پاداش زندگی بعد از مرگ محروم نخواهند بود.

اما اینکه یهود معاد را جسمانی می داند یا روحانی؟ از مجموع نوشته های آنها معاد جسمانی استفاده می‌شود گرچه در نحوه ی این معاد جسمانی اختلافاتی بین علمای آنها وجود دارد.

مثلا پیروان مکتب شمای می‌گویند شکل یافتن انسان در جهان آینده مانند شکل یافتن او در این جهان نخواهد بود در این جها ن شکل یافتن بدن از پوست و گوشت شروع شده و با رگها و استخوانها خاتمه می یابد ولی در جهان آینده بر عکس از رگها و استخوانها آغاز و با پوست و گوشت پایان می پذیرد.

(گنجینه ای از تلمود ص368 نقل از حزقیال 8:37) اما پیروان مکتب هیلل می‌گویند شکل پذیرفتن بدن انسان در چهان آینده مانند شکل یافتنش در این جهان خواهد بود یعنی از پوست و گوشت شروع شده و با رگها و استخوانها خاتمه می یابد.

سوال دیگر که در بین علمای یهود درباره رستاخیز مطرح است درباره افرادی است که در این دنیا دارای نقایص جسمانی بوده اند آیا در آخرت هم این نقایص جسمانی را دارند یا خیر. علمای یهود با استناد به برخی موارد از تورات و منابع دیگر قائل شده‌اند که با همان نقایص جسمانی برانگیخته می‌شوند. مثلا در کتاب جامعه سلیمان نقل شده که نسلی میرود و نسل دیگری می آید در شرح کلین جمله علمای یهود در تلمود می‌گویند یک نسل همان طور که می رود همانگونه نیز باز می گرد و اگر کسی با پای لنگ یا چشم کور از دنیا رفت با پای لنگ و چشم کور برانگیخته خواهد شد.(جامعه سلیمان 4:1) و قائلند که مأمور واقعه عظیم رستاخیز ایلیاس (الیاس) نبی است چنانچه در میشاسوطا جلد 9 ص15 نقل شده که رستاخیز مردگان توسط ایلیا عملی خواهد شد.

از تفحصّ در آثار یهودیان چنین بر می‌آید که آنها به عالم قبر(عالم برزخ) به آن شکل که مسلمانان اعتقاد دارند، معتقد نیستند. در اعتقادمسلمین و بویژه شیعه انسان در عالم برزخ صرفاً موجود روحانی نیست بلکه دارای بدنی متناسب با عالم برزخ است که از نظر شکل ظاهری شبیه بدن مادّی است. فلاسفه اسلامی این کالبد برزخی را با الهام از روایات اهل بیت (ع) جسم مثالی نامگذاری کرده‌اند. امّا در اعتقاد یهودیان چنین مطالبی دیده نمی‌شود.

معاد در مسیحیت:

مسیحیان نیز اجمالاً به معاد اعتقاد دارند، لکن معاد آنها تفاوتهای فاحشی با معاد مسلمین دارد. به اعتقاد مسیحیان، عیسی مسیح (خدای مجسّم) بعد از کشته شدن و دفن شدن دوباره از قبر خود برخاست و به آسمانها رفت. مسیحیان معتقدند آن حضرت دوباره به زمین برخواهد گشت و رستاخیز را در زمین بر پاخواهد نمود. سپس مردم را داوری خواهد نمود و گروهی را به جهنّم و گروهی را به فردوس خواهد فرستاد. از مجموع کلمات کتاب مقدّس چنین بر می‌آید که رستاخیز مورد نظر مسیحیان کاملاً روحانی است و بعد از داوری خبری از عذاب و لذّت جسمانی نیست.(ر.ک:متّی 30:22) به هر حال در اعتقادات مسیحیان اثری از آنچه مسلمین عالم قبر و برزخ می نامند به چشم نمی خورد.حتی معاد در نگاه آنان از جهاتی شبیه به رجعت می‌باشد.

برای مطالعه بیشتر به منابع زیر مراجعه فرمایید:

1- تاریخ ادیان، علی اصغر حکمت

2- درآمدی بر تاریخ و کلام مسیحیت، تألیف محمد رضا زیبائی نژاد.

3- تاریخ جامع مسیحیت، جان بی ناس، ترجمه علی اصغر حکمت

4- آشنایی با ادیان بزرگ، حسن توفیق

5- کلام مسیحی، تألیف توماس میشل، ترجمه حسن توفیق

  • Fanny

    Fanny

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۱:۵۳:۳۴

    Awesome website you have here but I was curious about if you knew of any user discussion forums that cover the same topics talked about here?
    I'd really love to be a part of group where I can get opinions from
    other knowledgeable individuals that share
    the same interest. If you have any suggestions, please let me
    know. Appreciate it!

  • Tamela

    Tamela

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ - ۰۰:۴۴:۳۴

    With havin so much content and articles do you ever run into any
    problems of plagorism or copyright violation? My blog has a lot of exclusive content
    I've either created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over
    the internet without my permission. Do you know any methods to help prevent content from being stolen? I'd
    definitely appreciate it.