عالم ملکوت چیست؟

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

مَلَک، یعنی فرشته، فرشته موجودی است که خداوند آفریده است و عالمی مخصوص به خود دارد که همه چیز آن بر ما پوشیده است. فرشتگان دارای قد و اندازه ها و قدرتها و قوای متنوع و متعدد و هر کدام دارای وظایفی مخصوص به خود هستند و کارهایی را که به آنها محول شده است، انجام می‌دهند.

در قرآن کریم داریم که عده‌ای از فرشتگانی را که خداوند آفریده است مدام مشغول تسبیح او هستند و یا مدام دارند به خداوند سجده می‌کنند و یا اعمال خوب و بد بندگان خدا را می‌نویسند و یا برای مومنین استغفار می‌کنند. به عالم فرشتگان عالم ملکوت هم گفته می‌شود.

اما ملکوتی هم هست که در قرآن از آن نام برده شده است که خداوند به بندگان خاص خودش نشان می‌دهد. مثلا می‌فرماید: ما به ابراهیم (ع) ملکوت آسمانها و زمین را نشان دادیم. خوب این به چه معنی است؟ بعضی گفته‌اند ملکوت یعنی ماورای هر چیزی که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم.

خداوند در سوره مبارکه اعراف آیه ۱۸۵ می‌فرماید: آیا در ملکوتِ آسمان‏ها و زمین و هرچه خدا آفریده، به دقّت نمى‏نگرند (تا بدانند آفرینش همه‏ى آنها هدفدار است، نه بیهوده) و اینکه شاید زمان (مرگ) آنان نزدیک شده باشد؟ پس بعد از این (آیات روشن)، به کدام سخن ایمان خواهند آورد؟

در این آیه منظور نگاه کردن با تفکر به آفریده‌های خداوند برای عبرت گرفتن و پی بردن به قدرت خالق و آفریننده تمام موجودات در زمین و آسمانهاست.

به عنوان مثال خداوند در قرآن خطاب به ما آدمها می‌فرماید: غیبت کردن مانند خوردن گوشت برادر مرده خویش است. این می‌شود ملکوت غیبت کردن. یا می‌گویند آدمها در دنیا با توجه به کردارشان برای کسانی که چشم ملکوتیشان باز شده است به شکل و قیافه یکی از حیوانات دیده می‌شوند.

حال ملکوتی که خداوند می‌فرماید به حضرت ابراهیم (ع) نشان داده است چطور و چگونه قابل احساس و درک و دیدن بوده است، هیچکس نمی‌داند. آیا جا و مکان مشخصی است؟ آیا علمی است؟ در هر صورت خداوند به ابراهیم خلیل(ع)، یعنی دوست خود، عالم ملکوت را نشان داده است. عالم ملکوت را چیزی در نظر بگیرید مانند قالب‌ها و کدهای رایانه ای که حروف و علاماتی بیشتر نیستند اما تبدیل به چیزهایی می‌شوند که آدم باورش نمی‌شود. یا سیگنالها و امواجی که تبدیل به صوت و تصویر می‌شوند.

یک مثال برای ما بهتر می‌تواند معنی عالم ملکوت را مجسم ساخته و تفهیم کند و آن اینکه ما از قالبهای اینترنتی که یک برنامه نویس رایانه‌ای می‌نویسد، چیزی سر در نمی آوریم (البته خودم را عرض می کنم و قصد اهانت به کسانی را ندارم که می‌دانند) اما این حروف و کلمات بی معنی هنگامی که در قالب وبلاگ قرار می‌گیرند تبدیل به لوگو - ساعت - صدا و چیزهای دیگری که مورد نظر آنهاست می‌شود.

به بیانی می‌توان گفت، عالم ملکوت مانند آن قالبهایی است که برنامه‌نویس‌های کامپیوتر می‌نویسند و لوگو و ساعت و صدا و چیزهای دیگری که از آن ها در وبلاگها دیده می‌شوند، ناسوت و عالم ماده‌ای است که ما از آن قالبها می‌بینیم و می‌فهمیم.

به طور کلی هر چیزی و هر عمل و کاری، یک رویی دارد که به سوی ماست و یک رویی دارد که به سوی خداوند و فرشتگان اوست. به آن عالمی که رو به سوی خداوند و فرشتگانش دارد، عالم ملکوت و آن عالمی از اجسام و اعمال که رو به سوی ما دارد، عالم ناسوت و ماده و مُلک گفته می‌شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...