شهادت نفس زکیه علامت قطعی ظهور حضرت حجت(عج)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

مهدویت:یکی از علائم ظهور قـیـام قـائم آل مـحـمـد، شهادت نفس زکیه است و از آن تا زمان قیام تنها 15 روز فاصله است.

خبرگزاری شبستان:شـهادت نفس زکیه که در مسجدالحرام و در میان حجرالاسود و مقام ابراهیم کشته مى شود، از نشانه هاى قطعى ظهور امام مهدى علیه السلام است. در مورد نسب این بزرگمرد اتفاق نظر وجود ندارد. برخى او را حسنى معرفى کرده انـد و بـرخـى حـسـیـنـى کـه البـتـه ایـن بـه اصل شخصیت او که از نسل پیامبر(ص) مى باشد ضررى نمى رساند.

در روایـات از او بـه (غلام ) تعبیر شده است و این ممکن است بدان جهت باشد که او به هنگامه شهادت نوجوان و یا جوان خواهد بود. امام مهدى علیه السلام او را بسوى مردم مکه مى فرستد تا پیام رسان او باشد و آنان را به یارى آن حضرت فرا خواند که آنان بر ضد او مى شورند و او را میان رکن و مقام سر مى برند و آنگاه است که خشم خدا بر آنان فرو مى بارد.

جریان شهادت این شخصیت پاکباخته 15 روز پیش از قیام حضرت مهدى علیه السلام روى خـواهـد داد و بـدان جـهـت (نـفـس زکیه ) نامیده شده است که بدون هیچ جرم و گناه ، تنها بـخـاطـر رسـانـیـدن پـیام شفاهى حضرت مهدى علیه السلام به مردم مکه به دست اشرار کشته مى شود.

پـیـام شـفـاهـى آن حضرت به مردم مکه که بوسیله این شخصیت شجاع و وارسته اعلان مى گـردد پـیـام مـهر عدالت و کرامت است و مردم مکه را به یارى حق و عدالت فرا مى خواند و بـس و در آن هـیـچ گـونـه ناسزا یا اهانت و یا تهدیدى نیست و با این وصف پیام رسان او بـه شـهـادت مـى رسـد و چـون بـى هـیـچ جـرم و گناهى کشته مى شود او را نفس زکیه مى گویند.(1)

روایات :

اینک برخى از روایاتى که در این مورد رسیده است ترسیم مى گردد:

1ـ از حضرت باقر علیه السلام آورده اند که در این مورد فرمود: قـائم علیه السلام به یاران خویش مى گوید:(یاران ! مردم مکه خواهان ما نیستند. امام ما بـراى اتـمـام حـجـت و روشـنـگرى شایسته و بایسته حقایق بر آنان سفیرى را بسویشان گسیل مى دارد.(2)

از ایـن رو آن حـضـرت مـردى از یـاران خـویـش را فرا مى خواند و به او دستور مى دهد که :(بسوى مردم مکه بشتار، بگو: هان اى مکیان ! من فرستاده (امام ) مهدى هستم (آن گرامى ) مى گوید:

مـردم ! مـا خـانـدان مـهـر و رحـمـت و مـرکـز و مـحـور رسـالت و خـلافـت هـسـتـیـم . مـا نـسـل پـاک و پـاکـیـزه مـحـمـد و نـسـل هـمـه پـیـام آوران خـدایـیـم . در طـول تـاریـخ به ما ستم شده است و ما مورد فشار و بیداد قرار گرفته ایم حق مسلم ما از هنگام رحلت پیامبر گرامى تاکنون به غارت رفته و مقام و موقعیت ما نادیده گرفته شده اسـت ، از ایـن رو ایـنـک از شـمـا مـى خـواهـیـم که به یارى حق و عدالت بشتابید و ما را مدد کنید.)

هـنـگـامـى کـه ایـن جـوان دلیـر و دانـشـمند این پیام گرم و پرمحتوا را به مردم مى رساند شـرارت پـیـشـگان بر سرش مى ریزند و او را میان رکن و مقام سر مى برند و این جوان است که (نفس زکیه ) نام دارد.

2ـ و نیز آن حضرت فرمود: وقتل غلام من آل محمد(ص ) بین الرکن و المقام اسمه محمد بن الحسن ، النفس الزکیة ... فعند ذلک خروج قائمنا.(3) نـوجـوانـى گـرانـقـدر از خـانـدان پـیامبر(ص ) میان رکن و مقام کشته مى شود که نامش (محمد) است و نام پدرش (حسن ). او (نفس زکیه ) مى باشد... و پس از شهادت او قیام حضرت مهدى علیه السلام در پیش خواهد بود.

3ـ امام صادق علیه السلام فرمود: ولیس بین قیام قائم آل محمد و بین قتل النفس الزکیة الا خمس عشرة لیلة .(4)

مـیـان قـیـام قـائم آل مـحـمـد صلى الله علیه و آله و شهادت (نفس زکیه ) تنها 15 روز فاصله است .

لازم بـیـاد آورى اسـت کـه در بـرخى روایات این عنوان به بزرگمردى که به همراه 70 نـفـر از شـایـسـته کرداران در اطراف کوفه به هنگام تجاوز سپاه سفیانى به شادت مى رسد نیز گفته شده است .

هـمـچـنـانـکه بر(سید حسنى ) نیز(نفس زکیه ) گفته شده است اما تردیدى نیست که (نفس زکیه ) اى که از نشانه هاى قطعى ظهور است ، همان جوان متفکر و اندیشمندى است کـه 15 روز پـیـش از قـیام حضرت مهدى علیه السلام در مسجدالحرام و میان رکن و مقام به شهادت مى رسد.

پی نوشت:

1- در قـرآن از زبـان مـوسـى خـطـاب بـه خضر مى خوانیم که :(اقتلت نفسا زکیة ...؟) آیا بیگناهى را کشتى ؟ سوره کهف آیه 74.

2- بـحـارالانـوار ج 52 ص 307 بـه نـقـل از اکمال الدین ج 2 ص 330

3- همان

4- همان، ص 203 بـه نـقـل از اکمال الدین ج 2 ص 649 غیبت طوسى ص 271.

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...