دجال و آخرالزمان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

در بعضی از روایات اشاره شده است که در آخرالزمان دجال خواهد آمد . منظور از دجال چیست؟ آیا در جامعه کنونی ما مصداق دارد؟

دجال از ریشه «دجل‏» به معنای دروغگوی حیله‏گر است . اصل داستان دجال در کتاب‏های مقدس مسیحیان است . (1) در انجیل این واژه بارها به کار رفته و از کسانی که منکر حضرت مسیح باشند و یا «پدر و پسر» را انکار کنند، به عنوان دجال یاد شده است . به همین جهت در ترجمه انگلیسی کتاب‏های مقدس مسیحی، واژه آنتی کریست ( (Antichrist یعنی ضد مسیح به کار رفته است .

در روایات زیادی از اهل سنت، خروج دجال از نشانه‏های برپایی قیامت دانسته شده است . (2) در کتاب‏های روایی شیعه، تنها دو روایت در مورد خروج دجال به عنوان یکی از علائم ظهور حضرت مهدی (عج) آمده است (3) که هیچ یک از آن‏ها از نظر سند معتبر و قابل قبول نیست . بنابراین، از نظر منابع شیعی، دلیل معتبری بر این که خروج دجال یکی از علائم ظهور باشد، وجود ندارد; اما در عین حال با توجه به روایات زیادی که در منابع اهل سنت آمده است، احتمال این که اصل قضیه دجال به طور اجمال صحت داشته باشد; وجود دارد . البته حتی اگر اصل قضیه دجال صحت داشته باشد، بی‏تردید بسیاری از ویژگی‏هایی که برای آن بیان شده، افسانه به نظر می‏رسد .

پس، اصل قضیه دجال امری محتمل و ممکن، می‏نماید . اکنون این سؤال مطرح است که مقصود از دجال چیست؟ درباره مصداق این واژه دو احتمال وجود دارد:

1 . با توجه به معنای لغوی «دجال‏» ، مقصود از آن نام شخص معینی نیست; بلکه هر کسی که با ادعاهای پوچ و بی‏اساس و با تمسک به انواع اسباب حیله‏گری و نیرنگ در صدد فریب مردم باشد، دجال است .

بر این اساس، دجال‏ها متعدد خواهند بود . وجود روایاتی که در آن سخن از دجال‏های متعدد رفته است، این احتمال را تقویت می‏کند; مانند: «قال رسول الله (ص): یکون قبل خروج الدجال نیف علی سبعین رجالا; (4) پیش از خروج دجال، بیش از هفتاد دجال خروج خواهند کرد» .

بنابراین احتمال، در حقیقت قضیه دجال بیانگر این مطلب است که در آستانه انقلاب امام مهدی (عج) افراد حیله‏گر برای نگه‏داشتن فرهنگ و نظام جاهلی، همه تلاش خود را به کار می‏گیرند تا با تزویر و حیله‏گری مردم را نسبت‏به اصالت و تحقق آن انقلاب و استواری رهبریش، دچار تردید سازند . این که در همین روایات تاکید شده است: «هر پیامبری امت‏خویش را از خطر بر حذر داشته است‏» ، خود تاییدی دیگر بر همین احتمال است که مقصود از دجال، هر شخص حیله‏گر و دروغ گویی است که قبل از خروج حضرت مهدی (ع) در صدد فریب مردم است .

2 . دجال، کنایه از کفر جهانی و سیطره فرهنگ مادی بر همه جهان است .

استکبار با ظاهری فریبنده و با قدرت مادی، صنعتی و فنی عظیمی که در اختیار دارد، سعی می‏کند مردم را فریب دهد و مرعوب قدرت و ظاهر فریبنده خود کند . بر این اساس است که پیامبران امت‏های خود را از فتنه دجال بیم داده‏اند: «ما بعث الله نبیا الا و قد انذر قومه الدجال ... ; (5) هیچ پیامبری مبعوث نشد مگر آن که قومش را از فتنه دجال بر حذر داشت‏» ، در حقیقت آنان را از افتادن به دام مادیت و ورطه حاکمیت طاغوت و استکبار جهانی بر حذر داشته‏اند . پس احتمال می‏رود منظور از دجال - با آن شرایط و اوصافی که در این روایات برای او شمرده شده - همان استکبار جهانی باشد; مثلا در اوصاف دجال گفته شده «کوهی از طعام و شهری از آب به همراه دارد» کنایه از امکانات عظیم و گسترده‏ای که استکبار در اختیار دارد . (6)

پی‏نوشت:

1 - رساله یوحنا، بابا 2، آیه 18و22 .

2 - سنن ترمذی، ج‏4، ص‏507 - 519 .

3 - کمال الدین صدوق، ص‏525 و 526 .

4 - کنزالعمال 14، ص‏200 .

5 - بحارلانوار، ج‏52، ص‏205 .

6 - رجوع کنید به: الف) چشم به راه مهدی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات قم، جمعی از نویسندگان، ص‏289 .

ب) دادگستر جهان، ابراهیم امینی، ص‏223 .

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...