ویژگی حکومت حضرت مهدی ارواحنافداه

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

ویژگی های حکومت مهدوی همان ویژگی های حکومت علوی است، با این تفاوت که حکومت علوی تنها در گستره ای محدود از کره زمین و در مدت زمانی ناچیز بر قرار شد و آن حضرت هم به دلیل درگیری در جنگ های داخلی نتوانست به همه آنچه در نظر داشت جامه عمل پوشد؛ اما امام مهدی علیه السلام با در پیش گرفتن سیره جدش (امیر المومنین علیه السلام) تا آستانه برپایی قیامت حکومت عدل را برقرار می سازد و به تمام اهداف خود دست می یابد. چند مورد از اقدامات حضرت مهدی علیه السلام برپایه الگوگیری از امیر مومنان علی علیه السلام به شرح زیر خواهد بود:

1- اقدامات فکری و فرهنگی (برای حفظ و ادامه سلامت کارگزاران و یاد آوری نظارت خدا)

2- اقدامات اجرایی و حکومتی (مثل انتخاب اصلح برای مدیریت)

3- توزیع عادلانه ثروت و امکانات

حضرت علی علیه السلام در خطبه 150 نهج البلاغه در توصیف حضرت مهدی (عج) اینچنین می فرمایند:

"... بدانید آن کسی از ما (حضرت مهدی) که فتنه های آینده را دریابد با چراغی روشنگر در آن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر (ص) و امامان (ع) رفتار می کند تا گروه ها را بگشاید، بردگان و ملت های اسیر را آزاد سازد و حق جویان پراکنده را جمع آوری کند و جمعیت های ستمگر و گمراه را پراکنده می کند..."

در مورد روایات قتل و کشتار نیز باید بگویم که این گونه که بیان مى کنید، صحیح نمی باشد بلکه هنگام قیام امام زمان علیه السلام تنها برای زدودن و برطرف کردن دشمنان سر راه آن حضرت قتل و کشتار زیاد خواهد شد و لذا در روایات مشاهده می کنیم که اهل بیت علیهم السلام بر اصل قتل و خونریزی هنگام ظهور و قیام حضرت اشاره کرده اند.

ولی از طرف دیگر تاریخ گواهی می دهد که پیامبر و امامان اهل بیت علیهم السلام سعی داشته اند امور را به طور عادی و از مسیر طبیعی آن انجام دهند، و حتی الامکان دست به شمشیر نبرند. زیرا هدف آنان ارشاد و هدایت مردم است چرا که گسترش عدل در جامعه اقتضای کشت و کشتاری گرچه در حد محدود را دارد و قرار نیست که تمام امور از طریق معجزه حل شود، ولی اندیشه افراطی نیز در این مساله صحیح نمی باشد و هرگز دلیلی عقلی عقلایی و نقلی بر گستردگی کشتارها در حدی وسیع وجود ندارد خصوصاً آن که مطابق ادعای برخی، از هر نه نفر هفت نفر یا از هر هفت نفر پنج نفر کشته می شوند...!

وجود و ظهور رحمت و رأفت الهی در عرصه زمین با ولی اعظم پروردگار یعنی امام عصر ارواحنا فداه صورت می پذیرد، چنانچه در حدیث قدسی است که خداوند می فرماید: همانا من با او (امام مهدی ارواحنا فداه) زمین را مالامال از دلسوزی و محبت و شفقت و رحمت خواهم نمود.

پر واضح است آن گاه که زمین در سطح خود شاهد رحمت ها و برکت های ظاهری و رحمت های باطنی می شود نمی توان تصور نمود که این پدیده ها در نهاد زمین و در عالم برزخ تأثیری نگذارد، آنگاه که عذاب از گروهی با ورود مؤمنی برداشته شود چگونه ممکن است که مومنان از ظهور معدن محبت ها و رأفت ها بی بهره بمانند.

از این روست که برخی دعای وارد شده در ماه رمضان "اللهم ادخل علی اهل القبور السرور..." را با توجه به فرازهای بعدی تنها در زمان ظهور آن حضرت تحقق یافته می دانند چرا که در آن زمان است که همه گرسنگان سیر شوند و تمام برهنگان پوشانده گردند، پس بر اهل قبرها نیز شادی ها وارد شود، و بدان عالم نیز سرایت کند.

در نظام حق و در حکومتی که عقلانیت و حکومت عقل سلیم حاضر باشد و آزادی معقول جاری و برابری انسانی موج می زند و اخلاق الهی پرتو می افکند و می بایست این نظام را حکومتی الهی و انسانی دانست و عدالت که یکی از بارزترین ارکان حکومت حق است در زمان حکومت موعود به حد اعلای خود خواهد رسید.

تا آنجا که در احادیث است که امام، عقل مردم را کامل می سازد تا با کامل عقل بیاندیشند و تصمیم بگیرند و حقیقت را دریابند.

آزادی و دفاع از حقوق آن گونه است که در برابر رهبر سترگ جهان برخی باشند که از او دلیل و منطق خواهند و بی مهابا او را بازخواست کنند تا جوابی در خور عقل و برهان شنوند.

و برابری چنان باشد که درندگان را زهره دریدن نیست و مظلومان را باک از ظلم.

گرگ و میش بر یک خوان میهمان گردند و بین مردمان یکسان حکم شود.

و اخلاق چنان فراگیر شود که دخترکی از شام طشتی از جواهر بر سر نهد و تا عراق راه طی کند و احدی تعرض وی نکند که این علاوه بر امنیت حکایت از تربیت اخلاقی آن حکومت دارد.

زهد و بی رغبتی به دنیا چنان در مردم متداول شود تا آنجا که او فریاد کند که هر که مال می خواهد بیاید و طلب کند احدی تقاضا نمی دارد تا آنکه فقیر زجر دیده ای روزگار قدم فرا می نهد او نیز دامان وی را از طلا مالامال می کند و چون فقیر باز می گردد و خود را در این ماجرا تنها می یابد از خواسته خود پشیمان می شود و جواهر را باز می گرداند اما امام از قبول آن سرباز می زند.

از رشد عقلی و معرفتی به آنجا می رسند که با ملائک وجنیان هم صحبت می شوند و از راه های غیبی بهره مند می گردند و....

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...