در حکومت حضرت مهدی(عج) پیروان ادیان الهی، مانند مسیحیت، یهودیت و زرتشتی چه وضعیتی خواهند داشت؟
نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی در انقلاب مهدی » جنگ و قتل | ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۶ | ۰ دیدگاهحس کنجکاوی و آیندهنگری، انسان را وا میدارد تا درباره آینده بشر و جهان تحقیق کند و در پی پاسخ این پرسش باشد که آینده چگونه خواهد بود. در حکومت حضرت مهدی(عج) پیروان ادیان الهی، مانند مسیحیت، یهودیت و زرتشتی چه وضعیتی خواهند داشت؟ آیا از میان خواهند رفت یا میتوانند در صورت عدم توطئه و جنگ و کارزار نظامی، در کنار مسلمانان زندگی مسالمتآمیز داشته باشند؟
البته در عصر ظهور، دین حاکم ـ که دلایل حقانیت آن بر همگان روشن شده است ـ دین اسلام است. در آن عصر انسانها گروه گروه به دین اسلام میگرایند، ولی درعین حال این امر قابل پیش بینی است که برخی از پیروان دیگر ادیان، اسلام نیاورند و بر باورهای دینی خویش پای فشارند؛ کسانی که هیچ ضدیتی با دین اسلام نشان ندهند، بلکه خواهان زندگی مسالمتآمیز با مسلمانان باشند.
با توجه به شواهد و قراین فراوان، اکثر اهل کتاب در عصر حکومت امام مهدى(ع) اسلام مىآورند و هیچگونه قرینه عقلى یا نقلى که بر کشته شدن اکثر اهل کتاب در عصر حکومت امام مهدى(ع) دلالت کند وجود ندارد؛ بلکه شواهد و قراین، خلاف این مسأله را ثابت مىکنند. و طبیعتاً در جنگ و درگیرىهایى که میان سپاه امام(ع) و اهل کتاب در جریان فتح دنیا رخ خواهد داد، تعداد اندکى از اهل کتاب به جهت مقاومت در برابر سپاه امام(ع) به قتل خواهند رسید. لیکن علاوه بر گروه کثیرى که اسلام مىآورند و تعداد اندکى که در جریان فتح دنیا کشته مىشوند، گروه کمی نیز باقى خواهند ماند که از ادله و قراین و شواهدِ سابق، وضع آنان مشخص نمىشود؛ چرا که بر اساس قراین سابق، تعداد اندکى از اهل کتاب در جریان فتح دنیا کشته خواهند شد و شواهد و قراینى که برای اسلام آوردن اهل کتاب اقامه شد، توانایى اثبات اسلام آوردن تمامى باقى ماندگان اهل کتاب را ندارد. نهایت چیزی که این شواهد و قراین اثبات میکنند، اسلام آوردن اکثر باقى ماندگان اهل کتاب است.
به مقتضاىآیه 29 سوره توبه و نیز سیره پیامبر اکرم(ص) از اهل کتاب جزیه پذیرفته مىشود، لیکن در میان روایاتى که بر عدم پذیرش جزیه دلالت مىکردند یک روایت صحیح از مرسل عبدالاعلى است که از امام باقر(ع) چنین نقل مىکند:
" ولاتبقى ارض الاّ نودى فیها شهادة ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و انّ محمداً رسول الله و هو قوله و له اسلم من فى السموات و الارض طوعاً و کرهاً و الیه ترجعون و لا یقبل صاحب هذا الامر الجزیة کما قبلها رسول الله(ص) و هو قول الله: و قاتلوهم حتى لا تکون فتنة و یکون الدین کله الله "
سرزمینی نمىماند مگر اینکه در آن به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر(ص) شهادت داده شود. و این تحقق سخن خداوند است که مىفرماید: تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند، از روى اختیار یا از روى اجبار در برابر (فرمان) او تسلیمند، و همه به سوى او باز گردانده مىشوند. و صاحب این امر آنچنان که رسول خدا(ص) جزیه گرفت، جزیه نمیپذیرد و این تحقق سخن خداوند است که مىفرماید: و با آنها پیکار کنید تا فتنه (شرک و سلب آزادى) برچیده شود و دین (و پرستش) همه مخصوص خدا باشد.
علی کورانی، (معجم احادیث الامام المهدی ج 5، 29)
که بر اساس ظاهر آن، امام مهدى(ع) در مواجهه با اهل کتاب شیوهاى نوین خواهد داشت و از مطلق اهل کتاب ـ و یا از فتنهگران اهل کتاب جزیه نمىگیرد و آنها را به قتل مىرساند. آیه 29 سوره توبه، مطلق است و بر پذیرش جزیه از مطلق اهل کتاب، چه فتنهگران و چه غیرفتنهگران، دلالت مىکند؛ ولى بر اساس صحیح محمدبن مسلم این آیه در عصر امام مهدى(ع) تخصیص خورده، تنها شامل اهل کتاب غیر فتنهگر خواهد شد. و تخصیص قرآن به وسیله خبر واحد معتبر، امری متداول و شایع است. بنابراین از التزام به آن هیچ گونه محذورى لازم نمىآید.
ما مىدانیم سیره رسول اکرم(ص) در برابر اهل کتابى که پیمانشکنى کرده و شرایط ذمّه را زیر پا مىگذاشتند، مدارا و مداهنه نبود و حضرت با این دسته از اهل کتاب برخورد مىکردند که به عنوان نمونه، مىتوان به عکسالعمل شدید پیامبر با یهودیان بنى قریظه اشاره کرد. لیکن در میان اهل کتابى که با پیامبر(ص) هم پیمان بودند یا در ذمّه حکومت اسلامى زندگى مىکردند، افراد فتنهگر فراوانى وجود داشتند که پیوسته در صدد ضربه زدن به نظام نوپاى اسلامى، تضعیف پایههاى آن، ایجاد اختلاف در میان طبقات مردم، دلسرد کردن مسلمانان از دین اسلام و شخص پیامبر و ... بودند لیکن پیامبر اکرم(ص) به جهت رعایت مصالحى از مقابله جدّى با اینگونه افراد پرهیز مىنمود چنانکه در میان جامعه مسلمین نیز افراد منافقِ فتنهگر فراوانى بودند که پیامبر اکرم(ص) به جهت مصالحى از معرفى آنان به مسلمانان و برخورد جدّى با آنها چشم میپوشید
بر اساس توضیحات یاد شده مىتوان گفت که پیامبر(ص) از فتنهگران اهل کتاب ـ و نه پیمان شکنان و نقضکنندگان شرایط ذمّه ـ هم جزیه مىگرفت، لیکن چون امام مهدى(ع) قیام نماید از فتنهگران جزیه نخواهد گرفت و آنها را به قتل خواهد رساند. بنابراین، شیوه امام(ع) با شیوه پیامبر(ص) تفاوت خواهد داشت؛ چرا که امام(ع) فتنهگران را مىکشد و تنها از غیر فتنهگران جزیه مىگیرد در حالى که پیامبر(ص) فتنهگران را نمىکشت و از آنها جزیه مىگرفت.
این احتمال نیز وجود دارد که قبول جزیه از اهل کتاب پیش از گسترش دین اسلام، برقرارى حکومت امام مهدى(عج) و تثبیت نظام فراگیر اسلامى باشد، و عدم پذیرش جزیه پس از استقرار و تثبیت حکومت جهانى امام(عج)، چنانکه علامه مجلسى نیز چنین احتمالى را طرح کرده بود. آنچه مىتواند شاهد جمع این دو دسته از ادلّه متفاوت باشد، روایت مرسل عبدالاعلى است. در ابتدای این روایت آمده است که در زمان ظهور جایى نمىماند مگر اینکه در آن به توحید و رسالت پیامبر(ص) شهادت داده مىشود و سپس، از مسأله عدم قبول جزیه از ناحیه امام(ع) سخن به میان آمده است. بدون تردید گسترش اسلام و طنینانداز شدن نداى توحید در جاى جاى دنیا، مسألهاى است که بدون تشکیل و استقرار حکومت و اجراى برنامههاى کلان تبلیغى و ارشادى امکانپذیر نیست. بنابراین عدم قبول جزیه از فتنهگران اهل کتاب و کشته شدن آنها، پس از استقرار و تثبیت پایههاى حکومت امام(ع) و اجراى برنامههاى تبلیغى و فرهنگى خواهد بود.
البته مراد ما از پذیرش جزیه این است که حکم اخذ جزیه در این مقطع وجود خواهد داشت، لیکن امکان دارد امام مهدى(ع) بر اساس حکم حکومتى و با توجه به شرایط و ویژگىهاى اهل کتاب در مناطق مختلف جهان از برخى جزیه بگیرند و برخى را به سبب فقر یا ایجاد زمینه گرایش به اسلام و... از پرداخت جزیه معاف نمایند و حتّى به برخى به عنوان تألیف قلب، کمکهاى مالى نیز بکنند.
بر اساس روایاتى که موضوع قتل اهل کتاب را مطرح کردهاند امام مهدى(ع) آنها را میان قتل و اسلام مخیّر خواهند کرد. به نظر مىرسد این روایات ـ بر فرض صحّت اسناد آنها ـ کیفیت رفتار امام با اهل کتاب را در آغاز ظهور و هنگام فتح دنیا بیان نمىکنند، بلکه این روایاتْ بیانگر آخرین اقدام امام در مواجهه با اهل کتاب و آخرین تصمیمى است که در رابطه با آنها گرفته مىشود.
البته نمیتوان زمان دقیق و معیّنى را براى این آخرین اقدام بیان کرد. آیا این رفتار بلافاصله پس از استقرار حکومت جهانى امام(ع) است یا سالها پس از آن یا در اواخر حکومت امام(ع)؟ لیکن یک امر مسلّم است و آن اینکه این اقدام، اوّلین برخورد امام(ع) با اهل کتاب نخواهد بود. چرا که:
اولاً: بر اساس حکم عقل و تعالیم اسلام، قتل اهل کتاب پس از عرضه اسلام و تمام شدن حجّت بر آنها است و تا زمانى که اسلام بر آنها عرضه نشده و حقّانیّت اسلام و امام(ع) برای ایشان آشکار نشده است، کشتن آنها بر خلاف عقل و اصول دین اسلام خواهد بود. اصولاً اصل اوّلیه اسلام در مواجهه با دیگران، تلاش براى هدایت آنهاست و جنگ و درگیرى نیز به جهت اصلاح آدمیان است. بنابراین در ابتدا، تمام همّت امام(ع) صرف اصلاح و هدایت انسانها خواهد شد و قتل و جنگْ منحصر به مواردى است که امیدى به اصلاح نیست. امام على(ع) در این باره مىفرماید:
«پیامبر(ص) مرا به سوى یمن فرستاد و به من فرمود: اى على، با هیچ کس جنگ مکن مگر پس از آنکه او را به اسلام دعوت کنى. به خدا سوگند که اگر خداوندْ یک نفر را به دست تو هدایت کندْ براى تو بهتر است از آنچه خورشید بر آن میتابد و شب آن را فرا میگیرد.»
حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج 11 (بیروت: دار احیاء التراث العربی، بی تا)، ص 30
این حدیث و امثال آن، نشانگر اهتمام فراوانى است که اسلام به هدایت انسانها دارد. اما به راستى، چگونه و در چه شرایط و موقعیّتى مىتوان در آن عصر، اسلام را بر اهل کتاب و غیرمسلمانان عرضه کرد و حجّت را بر آنان تمام نمود؟ اصولاً عرضه اسلام به شکل واقعى آن نمىتواند از همان آغاز ظهور و حمله سپاه امام(ع) براى فتح دنیا تحقق یابد. مگر مىتوان انتظار داشت مردم کشورهایى که در حال جنگ و درگیرى با سپاه امام هستند و هنوز کشورشان به دست سپاه امام فتح نشده است، حقیقت اسلام را بفهمند و به آن ایمان بیاورند؟ مگر مىتوان از مردمى که لحظه به لحظه از سوى رسانهها و وسایل ارتباط جمعى به شدّت بمباران تبلیغاتى مىشوند و تحت تأثیر تبلیغات منفى علیه اسلام و شخص امام(ع) قرار دارند، انتظار داشت اسلام را بشناسند و به آن ایمان بیاورند؟ آیا منطقى است که از انسانهایى که تحت تربیت نظامهاى فاسد قرار دارند و همه روزه صدها سؤال و شبهه به اذهانشان القا مىشود، توقّع داشت که با شنیدن نداى امام(ع) بدون تبیین و تحلیل و فهم ابعاد و عمق آن به او ایمان بیاورند؟ مگر مىتوان از بشری که صدها مکتب و نحله را دیده که همگى به او وعده سعادت و خوشبختى را میدادهاند، اما در عمل هیچکدام از شعارهاى زیبایشان تحقق نیافته است، انتظار داشت با شنیدن پیام امام(ع) و شعارهاى زیبایش و پیش از دیدن موفقیت او در مقام عمل و احساس صداقت و بر حق بودن او، بلافاصله به او ایمان بیاورند؟! خصوصاً انسانهاى متمدّن آن عصر که از نظر علمى پیشرفت فوق العادهاى کردهاند و به سادگى در برابر مکتب و ایدهاى تسلیم نمىشوند مگر هنگامى که تمامى سؤالات و شبهاتشان را پاسخ گوید و در همه ابعاد به اقناعشان بپردازد.
بر این اساس، به نظر مىرسد عرضه اسلام با تمام ابعاد گسترده و عمق و استدلالهایش و نیز پاسخ به شبهات و سؤالات بىشمار انسانهاى آن دوران، امرى نیست که بتوان آن را با یک اتمام حجّت در زمان جنگ عملی کرد و عرضه اسلام به شکل واقعى آن تنها پس از فتح کشورها، تثبیت نظام اسلامى و مخالطت و معاشرت با آنها معنى خواهد یافت.
امام مهدى(ع) با کشف مواریث انبیا، استخراج کتب آسمانى، ارائه معجزات، اِعمال تربیت الهى و... در صدد هدایت انسانها بر خواهد آمد که اینها و موارد مشابه آن، در واقع اَشکال عرضه اسلام و شیوههاى تبیین حقّانیت امام(ع) هستند، و به نظر مىرسد طبیعىترین شکل تحقق موارد یاد شده این است که امام در میان اهل کتاب و همراه با آنان باشد. خود یا یاران ویژهاش با جمعى از اهل کتاب به سمت کوهها بروند و در برابر دیدگانشان، کتب آسمانى و مواریث انبیا را استخراج کنند، در برابر دیدگان اهل کتاب براى اثبات حقّانیت خود معجزه بیاورد، با معاشرت با اهل کتاب آنان را تحت تربیت خود قرار دهد و طعم شیرین همراهى با ولىّ خدا را به آنها بچشاند. با آنها و در میانشان باشد تا اخلاق نیکو و سیرت الهىاش را ببینند و باورش کنند و در عمل ببینند که مانند دیگران، مردم را براى خود نمىخواهد و اهل زراندوزى و دنیا خواهى نیست و.... و حال آنکه اگر بگوییم امام(ع) از همان آغاز، اهل کتاب را میان اسلام و قتل مخیّر مىکند جایى براى انجام این امور به شکل طبیعى آن نخواهد بود.
ثانیاً: شاهد دیگرى که این دیدگاه را تأیید مىکند روایاتى است که دلالت دارد که امام مهدى(ع) در میان یهودیان به تورات حکم مىکند و در میان نصارا به انجیل و... که این روایات نشان از وجود اهل کتاب، در برهههایى از حکومت امام(ع) و حضور امام مهدى(ع) در میان آنان دارد.
بر اساس توضیحات یاد شده، اگر در روایات آمده است که امام(ع) سپاه خود را به سرتاسر جهان گسیل مىدارد و آنها پیروان هر آیینى را میان قتل و اسلام مخیّر مىکنند، باید فهم ما از این روایات متناسب با قراین سه گانه یاد شده باشد؛ یعنى تخییر میان اسلام و قتل پس از استقرار نظام اسلامى، عرضه اسلام به شکل واقعى آن، هدایتها، ارشادات، اِعمال تربیت صحیح و... خواهد بود و بر اساس قراین یازده گانهاى که در بخش اول نوشتار حاضر گذشت، این عده از اهل کتاب بسیار اندک خواهند بود.
- درخت موضوعات
- نظر و دیدگاه نویسنده
-
آرماگدون
- اطلاعات عمومی
- نویسنده با دیدگاه اسلامی
- سوالاتی برای بحث و چالش
- شیطان پرستی، جبهه مقابل
- سومین معبد سلیمان
- ستاره دنباله دار
- نویسنده بدون دیدگاه مذهبی
- نویسنده با دیدگاه مسیحی
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- استیگماتا
- پیشبینیها
- مسجدالصخره
- مریم مجدلیه
- کشف مقبره
- کفن تورین
- جبر و اختیار
- گوساله سرخ موی
- تطابق با زمانه جاری
- انقلاب مهدی
- خدا
- شیطان
-
سایه روشن
- آب حیات
- ناشناخته
- رمزگشایی
- رد پا
- پیش بینی
- پدیده اسرارآمیز
- پدیده های نادر
- نماد
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- ناپدید شدن
- ربوده شدگان
- مثلث برمودا
- مومیایی
- موجودات ساخت دست بشر
- موجودات ناشناخته
- موجودات عجیب
- موجودات افسانه ای
- معماهای حل نشده
- معماهای بدون توضیح
- ریاضیات باستان
- رویا
- مرگ
- تک خبرهای منحصر به فرد
- زیست فرازمینی
- زنده شدن
- زمزمه تائوس
- تله پاتی
- تسخیر
- ترس
- تناسخ
- تک شاخ
- تجربه نزدیک به مرگ
- سال 2022
- تابلو
- سوالات بی پاسخ
- شکاف زمان
- شهاب
- صدای عجیب
- سنگ های متحرک
- صندوق عهد
- سمبل
- مرموز
- ماموت
- آدم فضایی
- در انتظار پاسخ
- فضانوردان باستان
- فاطیما
- اتفاق عجیب
- اعتدالین
- انسان نما
- احتراق خود به خودی
- دو رگه
- بشقاب پرنده
- فسیل و سنگواره
- بیگانگان فضایی
- عجیبتر از علم
- برخورد با زمین
- بچه های چشم سیاه
- اسرار دریا
- آشناپنداری (دژاوو)
- عالم مُثُل
- آدمخوار
- فرشتگان
- گنج
- ماده عجیب
- جن
- لویاتان
- کودک وحشی
- خواندن افکار
- خوابگردی
- کشتی نوح
- کشتی ارواح
- کشفیات جدید
- کشف عجیب
- جالب ترین کشفیات
- قبرستان
- جادو
- هیپتونیزم
- حیوانات ناشناخته
- حس ششم
- حوادث بدون توضیح
- همزاد
- هالووین
- غار
- دایناسور
- افسانه
- اسرارآمیز
- اسرار باستان
- بارانهای عجیب
- چالشهای فیزیک
- پیشگویی
-
تمدنهای خاموش
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- تمدنهای خاموش اروپایی- هیتی
- تمدنهای خاموش آمریکایی- مایا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- آزتک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اینکا
- تمدنهای خاموش آمریکایی- اولمک
- تمدنهای خاموش آمریکایی- پرو
- تمدنهای خاموش - آتلانتیس
- تمدنهای خاموش ایرانی - جیرفت
- تمدنهای خاموش ایرانی - شهر سوخته
- تمدنهای خاموش ایرانی - عیلام
- تمدنهای خاموش ایرانی - تپه مارلیک
- تمدنهای خاموش آسیا - مرو
- نازکا
- بناهای نمادین
- اساطیر
-
موجودات ناشناخته
- نظر و دیدگاه نویسنده
- حیطه فیزیک - اژدها
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - مدیوم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - کالبد اختری
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم و تلپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اکتوپلاسم
- حیطه متافیزیک - روح شناسی - اثیر
- حیطه متافیزیک - روح
- حیطه فیزیک - سیمرغ
- حیطه فیزیک - پری
- حیطه فیزیک - یتی
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - مرد بالدار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - خروس تخم گذار
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - پاگنده
- حیطه فیزیک - کشفیات جدید - ال چوپاکابرا
- حیطه فیزیک - غول
- حیطه فیزیک - دراکولا
- حیطه فیزیک - زامبی
- حیطه متافیزیک - بختک
-
عجایب هفتگانه
- نظر و دیدگاه نویسنده وبلاگ
- عجایب هفتگانه قدیم - هرم جیزه
- عجایب هفتگانه قدیم - معبد آرتمیس
- عجایب هفتگانه قدیم - باغهای معلق بابل
- عجایب هفتگانه قدیم - آرامگاه هالیکارناسوس
- عجایب هفتگانه قدیم - فانوس اسکندریه
- عجایب هفتگانه قدیم - غول رودس
- عجایب هفتگانه قدیم - مجسمه زئوس
- عجایب هفتگانه جدید - چیچن ایتزا
- عجایب هفتگانه جدید - مجسمه مسیح برزیل
- عجایب هفتگانه جدید - کولوسئوم
- عجایب هفتگانه جدید - دیوار چین
- عجایب هفتگانه جدید - ماچوپیچو
- عجایب هفتگانه جدید - پترا
- عجایب هفتگانه جدید - تاج محل
-
دانلود Adobe Photoshop
v18.1.1.252 -
دانلود Windows 8.1
June 2017 96/4/2 -
دانلود IDM
6.28 Build 17 96/5/15 -
دانلود Telegram
1.1.19 -
دانلود Google Chorme
60.0.3112
-
ZOOMED_MAP
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰ -
Nazca_Tupu_Llave_Key
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸ -
Nazca_Triangle Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۷ -
Nazca_TheCrab_Mosquito_Bee_Butterfly
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵ -
Nazca_The_Tight_Spiral
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۳
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
نظرات
ارسال نظر