سومین معبد سلیمان‏

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

بر اساس تفاسیر تورات موسى بن مایمون‏، یهود معتقد است، خداوند به قوم یهود فرمان داده است که در پى آمدن روز کیپور، روزى که‏یهودیان در ازاى کفاره گناهان خود روزه مى‏گیرند، معبد سلیمان را در کوه سینا بنا کنند. این فرمان یکى از 613 میتزاویى است که بنى‏اسراییل دائماًمتعهد به انجام آن است.

معبد سلیمان اولین بار توسط سلیمان نبى (ع) در سال 960 قبل از میلاد مسیح ساخته شد و در سال 587 قبل از میلاد به دست بابلى ها ویران شد.

معبد دوم سلیمان در پى غلبه سپاهیان کوروش هخامنشى بر بابلیها در سال 539 قبل از میلاد مجدداً بنا شد و سرانجام در سال 70 بعد از میلادتوسط تیتوس، امپراطور رم، با خاک یکسان شد.

برپایه تفسیر موسى بن مایمون، آفریدگار به قوم یهود دستور داده است که مکانى را به منظور خدمت به او بنا کنند و در آنجا قربانیهاى خویش‏را پیشکش کنند و سه بار در سال مراسم جشن و زیارت در آن مکان برپا کنند.

این مقاله را تا آخر بخوانید تا متوجه شوید چرا میگویند اندکی صبر سحر نزدیک است ......

معبد شامل اجزاء و اشیاء و جزییات فراوانى مانند شمعدان طلا، میز، قربانگاه و... است و تمامى این اشیاء از اجزاء ذاتى معبد به حساب مى‏آیند.

مشروح نقشه معبد و اشیاء و لوازم آن در رساله میدوت‏3، در تلمود4 شرح داده شده است. براساس تعالیم موسى بن مایمون، دستور ساخت‏معبد، فرمانى ابدى است که نسل به نسل ملزم به انجام آن هستند و اشیاء و ملحقات آن جزء ثابت معبد هستند و مى‏بایست به آن بازگردانده شوند.

مسیحا و معبد سلیمان‏

یهود معتقد است که مسیحا5 هنوز ظهور نکرده است و عیسى مسیح (ع)، پیامبرى دروغین بوده و مسیحا در پى احداث سومین معبد سلیمان‏ظهور مى‏کند و احداث معبد سلیمان از مقدمات ظهور اوست.

براساس تعالیم تلمود، مسیحا از خاندان سلطنتى داوود است و امت مشرکین (مسیحیان، مسلمانان و...) به‏وسیله او نابود مى‏شوند و بنى‏اسراییل‏به قدرت جهانى مى‏رسد. یهودیان معتقدند، همانگونه که سلیمان نبى(ع) توبه مشرکین را به این دلیل که براى برخوردارى از نعمات سلطنت سلیمان‏ایمان آورده بودند، نپذیرفت، پس از ظهور مسیحا، نیز توبه غیر یهودیان پذیرفته نمى‏شود.

بنا بر این اعتقاد، پس از ظهور مسیحا و تثبیت حکومت جهانى یهود، اورشلیم بطور شگفت‏انگیزى بازسازى مى‏شود و از سطح کنونى به ارتفاع‏10 فرسنگ بالا رفته و از هر سو باز خواهد بود. و تا دروازه‏هاى دمشق گسترش خواهد یافت. معبد در جلال و عظمت خود نوسازى مى‏شود و ظروف‏مقدس و خیمه اجتماع بازگردانده مى‏شود.

از جمله اشیایى که قبلا در معبد سلیمان بوده است، صندوقچه میثاق‏6 است که یهودیان در پى یافتن آن هستند. نظریه‏هاى مختلفى در رابطه بامکان فعلى صندوقچه وجود دارد.

برخى معتقدند این صندوقچه به همراه دیگر اشیاء معبد که پس از تخریب معبد دوم توسط رومیان به سرقت رفت، به واتیکان منتقل شده است واکنون به همراه ظروف معبد در اختیار پاپ ژان پل دوم قرار دارد.

دیدگاه دیگر این است که سلیمان نبى(ع) که با کمک وحى الهى از واقعه ویرانى معبد آگاه شده بود، دستور داده است که در زیر ساختمان معبد،تونلهاى مخفى و پیچ در پیچى ایجاد کنند و صندوقچه در محفظه یکى از این تونلها پنهان است.

دیدگاه سوم این است که یوشع، پادشاه اسراییل که چهل سال پیش از ویرانى معبد مى‏زیسته، دستور مخفى کردن صندوقچه را داده است.

با وجود اینکه صندوقچه میثاق از ملزومات معبد سلیمان نیست ولى یهودیان انتظار روزى را مى‏کشند که این صندوقچه پیدا شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...