ادعای فیلم مستند درباره مقبره مسیح محکوم شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: خبر پخش فیلم مستند مناقشه برانگیزی که نه تنها بر ادعای کشف مقبره مسیح پافشاری کرده بلکه همسر و فرزندی را به وی نسبت می دهد، واکنشهای بسیار گسترده ای در جهان مسیحیت و حتی میان رهبران مسلمان به دنبال داشت. توجه دولت تایلند به حضور کودکان در نیایشگاه های ادیان خود و درخواست آزادی راهبان بودائی برای آزادی دینی ویتنام و به ویژه تعیین تاریخ دیدار پاپ با شیخ الازهر نیز بخش پررنگ اخبار ادیان جهان طی هفته گذشته محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر فیلمسازان و محققان طی هفته گذشته از دو جعبه سنگی باستانی پرده برداری کرده و اظهار داشتند که این دو جعبه زمانی دربرگیرنده جسد حضرت مسیح (ع) و مریم مجدلیه بوده اند. این در حالی است که علمای دینی این ادعا را که در فیلم مستندی ارائه شده تقبیح کردند و آن را تلاشی بی پایه و متناقض علیه اعتقادات اساسی مسیحیت دانستند.

فیلم مستند با ادعای کشف مقبره مسیح، همسر و فرزند وی

جیمز کامرون ، کارگردان مشهور هالیوودی کارگردان و تهیه کننده فیلم مستند " آخرین مقبره مسیح" است که روز 13 اسفند ماه از شبکه "دیسکاوری" پخش شد این فیلم مدعی شده که 10 جعبه ای که در سال 1980 در حومه شهر شهر بیت المقدس کشف شده دربرگیرنده استخوانهای مسیح و خانواده وی بوده اند. بر اساس محتوای این فیلم، یکی از این جعبه ها حتی دارای عنوان " یهوا، پسر مسیح" است که اشاره می کند مسیح دارای فرزند بوده است.

سیمچا جاکوبوچی به عنوان کارگردان این فیلم اظهار داشت که نام یکی از این جعبه ها مریمنه است که شاهدی برای این مدعاست که این جعبه ها دربرگیرنده اجساد مسیح و خانواده وی هستند ، چرا که در متون باستانی مسیحیت مریمنه نام مریم مجدلیه بوده است.

این ایده که بدن مسیح در جعبه ای قرار گرفت با اعتقادات مسیحی مغایرت دارد چرا که مسیحیان باور دارند مسیح پس از مرگ رستاخیز و به آسمان عروج کرده است. اکثریت مسیحیان اعتقاد دارند بدن مسیح سه روز در مکان کنونی کلیسای مقبره مقدس در شهر قدیمی بیت المقدس مانده است، اما مکانی که در این فیلم به عنوان محل دفن حضرت مسیح (ع) معرفی شده در جنوب بیت المقدس قرار دارد و به کلیسای مذکور نزدیک نیست.

عاموس کلونر نخستن باستان شناسی که این محل را بررسی کرده گفت : ادعای این فیلمسازان با معیارها و استانداردهای باستان شناسی مطابقت ندارد، بلکه برای منافع خود مطرح شده است.

شیمون گیبسون یکی از سه باستان شناسی که این مقبره را در سال 1980 کشف کرد روز گذشته درباره ادعای این فیلم گفت : من نسبت به این ادعا تردید دارم، اما می توان احتمال آن را مورد بررسی قرار داد.

استفان پن از علمای انجیل در دانشگاه سرزمین مقدس مستقر در بیت المقدس که مصاحبه وی بخشی از این فیلم را تشکیل داده گفت : فرضیه این فیلم وزن اندکی دارد. فکر نمی کنم مسیحیان به این ادعا توجه کنند، اما شکاکان می خواهند در ماجرایی که بسیاری از مردم به آن احترام می گذارند حفره هایی از تردید ایجاد کنند.

"پن "حتی از این که نام "مسیح" که روی این جعبه ها حک شده درست خوانده شود تردید کرد و تلفظ آن بیشتر به " هانون" شبیه دانست.

کلونر ادعای این فیلمسازان را کذب دانست و گفت : نامهایی که روی این جعبه ها نوشته شده از نامهای متداول یهودیان آن زمان اند.

مسلمانان و مسیحیان ادعای فیلم مستند "مقبره گمشده مسیح" را محکوم کردند

رهبران مسلمان و مسیحی به شدت ادعای مستند تلویزیونی مبنی بر کشف استخوانهای مسیح همراه همسر و فرزند وی نزدیک بیت المقدس را محکوم کردند.

جوزیاس باستان شناس انجیلی که با محوریت خاورمیانه فعالیت می کند ادعای جیمز کامرون را کذب توصیف کرد و گفت: این جعبه ها هیچ ارتباطی با مسیح ندارند، مسیح با نام مسیح ناصره شناخته می شد نه مسیح اورشلیم و اگر خانواده آن به قدری ثروتمند بوده اند که می توانستند چنین مقبره ای برای او بسازند (که بی تردید چنین نبود) این مقبره را در ناصره بنا می کردند نه در اورشلیم.

این ادعا که استخوانهای مسیح را در چنین تابوتی قرار داده اند نیز اعتقادات مسیحیان را زیر سؤال می برد چرا که آنها اعتقاد دارند مسیح به آسمان عروج کرده است. ایده ازدواج مسیح با مریم مجدلیه نیز ادعای کذبی است که در فیلم و کتاب "رمز داوینچی" مطرح شد و با اعتقادات مسلمانان و مسیحیان منافات دارد.

عطاالله هانا روحانی ارتدکس یونان در بیت المقدس گفت: این فیلم مستند اصول دینی و اصول تاریخی و معنوی که ما به آن معتقد هستیم را نقض می کند.

آلبرت موهلر رئیس دانشکده الهیات باپتیست در ایالات متحده فیلم را مستندی غیر واقعی توصیف کرد که از ادعاهای بسیار بعید آکنده شده است.

ایگور کووالوسکی دبیرکل کنفرانس اسقفهای کاتولیک روسیه اظهار داشت: چنین اخبار تهیج کننده ای هر سال در نزدیکی عید پاک منتشر می شود تا از بی اطلاعی دینی برخی مردم سوء استفاده شود . این اتفاق چندی پیش درباره انجیل یهودا و اکران فیلم رمز داوینچی نیز صورت گرفت و این فیلم مستند تازه ترین اقدام برای تحریک احساست مؤمنان است.

از سوی دیگر رهبران مسلمان نیز این مستند را محکوم کرده و استدلال کردند که مسیح کشته نشده و با توجه به آیات 157 و 158 سوره النساء بدون آنکه روی صلیب قرار گیرد به آسمان عروج کرده است.

دامیر گیزاتولین نایب رئیس شورای مفتیان روسیه گفت: گزارشهایی که درباره جسد مسیح منتشر می شود کذب هستند، این فیلم مستند نیز اقدامی است که می خواهد به هر قیمت که شده توجه عمومی را به خود جلب کند.

اسقف اعظم کلیسای سنت پل فیلم مقبره مسیح را کذب دانست

در نخستین واکنش کلیسای کاتولیک به ادعای کشف مقبره مسیح، اسقف اعظم کلیسای باسیلیکای سنت پل در رم فیلم مستند " مقبره گمشده مسیح" را به عنوان دروغی بسیار بزرگ توصیف کرد.

کاردینال آندریا کوردرو لانزا دی منتزمولو، اسقف اعظم کلیسای باسیلیکای سنت پل، استدلال جیمز کامرون، کارگردان هالیوودی را که ادعا می کند بقایای جسد مسیح، همسر و فرزند وی را در شهر بیت المقدس یافته به سخره گرفت.

این کاردینال کاتویک یادآور شد: مسیح، مریم، متی و یهودا، نامهایی که کامرون به آنها اشاره کرده بود از نامهای بسیار متداول زمان مسیح در سرزمین مقدس بوده اند درست مثل این است که امروز در ایتالیا مقبره ای با نام ماریو روسی پیدا کنند.

واتیکان تاکنون اظهاراتی رسمی درباره این فیلم که قرار است ساعت 2 بامداد به وقت گیرینویچ از شبکه دیسکاوری پخش شود ارائه نکرده اما اظهارات کاردینال لانزا دی مومتزمولو نخستین واکنش عمومی یک مقام حائز اهمیت و رسمی کلیسای کاتولیک روم بود.

  • http://laboreddisaster9.exteen.com/20150626/could-hammertoes-cause-leg-soreness

    http://laboreddisaster9.exteen.com/20150626/could-hammertoes-cause-leg-soreness

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۱ - ۲۳:۳۰:۱۹

    Valuable info. Lucky me I discovered your site by accident, and I'm
    shocked why this accident didn't took place earlier!
    I bookmarked it.