اینک آخرالزّمان: جنگ عراق، ایده وقوع آرماگدون

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

منطقه «هارمجدّو»؛ شمال فلسطین اشغالی.

جنگ با عراق، به پایان روزگار منجر خواهد شد. ما این را می‏دانیم، اسرائیل پابرجا نخواهد ماند، اسرائیل در طی آخرالزمان از بین خواهد رفت.

منبع: سایت «موعود»

اشاره:

با توجه به ظهور مسیحیت بنیادگرا[1] در کشور آمریکا و جنگ آمریکا علیه عراق، نظریه‏ پردازان مسیحی همچون جری فالول، مورگان استرانگ، گری‏ فریزر و ... نظرات خود را - که غالباً مبتنی بر مکاشفات یوحنّا (بخش پایانی کتاب مقدس[2]) است - به مخاطبان القا می‏کنند و از طرفی جنگ عراق را شاهدی بر تحقّق پیشگویی های کتاب مقدس[3] (انجیل) می‏دانند و سعی می‏کنند تا بدین‏وسیله دیدگاه های راست مسیحی را تبلیغ و حقانیّت خود را به جهانیان عرضه دارند. در این مقاله که از یکی از سایت های اینترنتی گرفته شده با واژگانی همچون آرماگدون، جنگ آخرالزمان، ضد مسیح، ایده هزاره، راست مسیحی آشنا خواهیم شد و همچنین نگاهی کوتاه به نظرات آنها در مورد جنگ عراق و چگونگی تحقق پیشگوئی ها در بخش مکاشفات کتاب مقدس خواهیم داشت.

بعضی‏ها بر این عقیده‏اند که پیش‏بینی قابل توجهی درباره جورج دبلیو بوش وجود دارد، مردی که سخن خود را با یک خطابه مذهبی بسیار قوی و ورزیده القا می‏کند، و همچنین عقاید مذهبی و باورهای دینی را در سیاست های خارجی‏اش دخالت می‏دهد، پر واضح است که بسیاری از حامیان مذهبی بوش، از حوادث عراق به عنوان تحقق یک پیشگویی تعبیر کرده‏اند.

بیل بردوی[4] اخیراً طی مقاله‏ای در واشنگتن پست نوشت:

«حادثه‏های جهان - مخصوصاً حرکت نظامی آمریکا به سوی عراق - موجب شده است تا اشخاصی با دلایل جدید برای تعبیر و تفسیر کردن آخرین حادثه جهانی خودنمایی کنند.»

در وب سایت های پیشگویی، این بحث مشتاقانه بالا می‏گیرد، گروه ها و مخصوصاً در کلیساها به مطالعه کتاب مقدس می‏پردازند، در جمعیت های مذهبی در آخر هر ماه بحث از پیشگویی می‏شود، مثل چیزی که در ماه گذشته تحت عنوان بیستمین کنفرانس بین‏المللی پیشگویی آخرالزمان در تامپا برگزار شد.

بردوی می‏نویسد:

«به نظر بسیاری شواهدی دال بر نقش عراق در سناریوی آخرالزمان[5] در بخش های کلیدی پیشگوئی های آخرالزمان کتاب مقدس وجود دارد.»

در اینجا و در دیگر کتاب های پیشگویی عهد عتیق و عهد جدید، ادبیات دوران باستان (کتاب مقدس) مالامال از تیترهای خبری است که امروزه در مورد جنگ عراق در رسانه‏ها به کار می‏رود.

مکاشفات[6]، بخش پایانی کتاب مقدس - به جز در برخی از نسخه‏های جدید - به عنوان نقشه حوادثی که هم‏اکنون در عراق اتفاق افتاده است به حساب می‏آید. در قسمت شانزدهم از بخش مکاشفات نامی از آرماگدون[7] بیان گردیده است.

همانطور که رود فرات اخیراً به‏وسیله مجموعه‏ای از تانک ها محاصره شده است، منطقه باستانی هارمجدون نیز در شمال اسرائیل در محاصره تانک ها است.

یوحنّا - به احتمال قوی نویسنده بخش مکاشفات کتاب مقدس - در شرح ماجراهای آخرالزمان می‏گوید:

«فرشته ششم جامش را بر رودخانه بزرگ فرات خالی کرد و آب رودخانه خشک شد. به طوری که پادشاهان مشرق زمین توانستند نیروهای خود را بدون برخورد با مانع به ‏سوی غرب ببرند، و دیگر فرشتگان در شیپورها می‏دمند، هنگامی‏که نیروها برای نبرد حق و باطل جمع می‏شوند.»

بسیاری از مفسران می‏گویند که ساختار مدرن دولت اسرائیل، شمارش معکوس پیشگویی‏شده پایان روزگار را به راه انداخته است و این پیشگویی با افزایش ضد مسیحی های[8] شرور، نزاع ها و اختلافات جهانی، آزار و اذیت کلیسای مسیحی و ظهور یک مذهب دروغین، و درگیری هایی پیش از آغاز جنگ و نبرد حق و باطل در آخرالزمان، تکمیل می‏شود، البته بستگی به این دارد که شما متن های پیچیده کتاب مقدس را چگونه تفسیر کنید، عیسی مسیح زمانی می‏آید تا قبل از قضاوت نهایی مقدمه و راهگشای یک قرن دوران صلح و حکومت صلح باشد، یا این ‏که او فقط زمانی می‏آید که پیروانش مقدمه هزاره سلطنت[9] مسیح را فراهم کنند که این بیشتر شبیه یک حکومت دینی و مذهبی است.

در این ماجرای تاریخی، مرحله‏ای به نام آزار و اذیت[10] برای مدت هفت سال وجود دارد که ضد مسیحی های از بند آزاد شده، آزار و اذیتی زشت و زننده علیه مسیحی ها انجام می‏دهند. برای مثال، از برخی از پیشگویی هایی که در طی این دوره می‏شود، می‏توان از مومنین واقعی‏ای نام برد که در این حادثه به آسمان برده می‏شوند که اسم این مرحله در آخرالزمان را مرحله وجد و سرخوشی[11] گذاشته‏اند. این یک پیشگویی است که صحتش به‏ وسیله اتفاق ها و رویدادهایی که در غرب رخ می‏دهد تشدید می‏شود. به‏طور مشخص، می‏شود از جنگ علیه صدام حسین نام برد.

دکتر مورگان استرانگ[12] - استاد تاریخ خاورمیانه دانشگاه ایالتی نیویورک آمریکا و مشاور برنامه‏های خبری و مجله‏ها - می‏گوید:

«جری فالول[13] به طور کامل و بی‏هیچ ابهامی معتقد است که ما باید به جنگ با عراق برویم، تا حوادث مصیبت باری را به راه بیندازیم که موجب فراهم شدن دومین ظهور حضرت عیسی مسیح شود. جنگ با عراق، به پایان روزگار منجر خواهد شد. ما این را می‏دانیم، اسرائیل پابرجا نخواهد ماند، اسرائیل در طی آخرالزمان از بین خواهد رفت، هر یهودی‏ای که در هر جا زنده بماند به مسیحیت خواهد گروید.»

دکتر مورگان استرانگ اضافه می‏کند:

«بر طبق علم آخرالزمان شناسی[14]، مسلمانها، بودائی‏ها، هندوها، کاتولیک ها، آنیمی‏ها و هرکس دیگر، در جنگ آخرالزمان[15] هلاک خواهند شد و یا این ‏که به مسیحیت اصول‏گرا و بنیادگرا ایمان خواهد آورد.»

همه جنگ عراق را نشانه بزرگی بر شمارش معکوس آخرالزمان می‏دانند، ولی همه نسبت به ایدئولوژی آخرالزمان تعلق خاطری ندارند.

مارک هیتچکوک[16]، کشیش کلیسای «فیث بایبل» واقع در آدموند در ایالت اوکلاهما می‏گوید:

«مهم‏ترین مطلبی که باید بگویم این است که آنچه که آنجا (عراق) در حال رخ دادن است تحقق دقیق پیشگویی ها نیست.»

او اضافه می‏کند:

«بعضی از مردم جنگ عراق را آغاز آرماگدون خواهند دانست، اما دیدگاه کلی من این است که جنگ عراق چیزی فراتر از بازگویی یک سناریو است.»

او مولف 9 کتاب در عنوان های مهم پیشگویی های کتاب مقدس است که می‏گوید:

«جنگ در عراق بیشتر یک عامل گرم‏کننده و عامل شتاب دهنده‏ای است برای حوادث نگران کننده‏ای که رخ خواهد داد.»

در دانشگاه باب جونز[17] - جایگاه پرورش بنیادگراها - دکتر استفان هنکینز[18] به طور کامل اعتقاد دارد که جنگ در عراق نقطه پایان پیشگویی ها نیست. به ‏زودی بشریت با حوادثی که در بخش های مختلف کتاب مقدس از جمله مکاشفه یوحنا تصویر شده است، روبرو خواهد شد. او معتقد است که بشریت در آستانه جنگی است که عیسی مسیح علیه گروهی از ملت هایی که به وسیله ضد مسیح رهبری می‏شوند انجام خواهد داد، که پس از آن یک دوره هفت ساله از رنج و مصیبت را خواهیم داشت.

کسانی که به کتاب مقدس معتقدند با آروین باکستر - کشیشی در ریچموند در ایالت ایندیانای آمریکا و موسس مجله آخرالزمان - موافقند، آروین باکستر می‏گوید:

«ماجرای عراق با پیشگویی های عهد عتیق و عهد جدید مو نمی‏زند.»

باکستر همچنین میزان بالایی از تلفات در هجوم نظامی آمریکا به عراق را پیش‏بینی کرد و هشدار داد که دیگر کشورها جنگ در عراق را به دیده فرصتی برای سامان دادن سیاست های خود می‏نگرند. برای مثال، ممکن است چین سعی کند تا تایوان را اشغال کند. یا این که هند و پاکستان می‏توانند دست به جنگ تمام عیاری علیه منطقه بی‏ثبات کشمیر بزنند.

این ماجرا به گفته باکستر سرآغاز جنگ جهانی دوم و کشتار یهودیان به دست نازی ها بود که به ‏وسیله یوحنا در بخش مکاشفات کتاب مقدس پیشگویی شده است.

اگر نشانه‏ها و علامت هایی بر این نظریه وجود داشته باشد که در آخرالزمان آمریکا پیشرفت می‏کند. این، یک موفقیت شگفت‏انگیزی برای کتاب بر جای مانده[19] نوشته تیم لاهایه[20] و جری جنکینز[21] است.

اگر چه که بیشتر کتاب هایی که به موضوع آخرالزمان پرداخته‏اند ویژه قشر مذهبی تهیه شده‏اند؛ لکن، این مجموعه برجای مانده طیف وسیعی از مخاطبان سکولار را جذب کرده و فروشی بیش از 50 میلیون نسخه را به خود اختصاص داده است. حتی بخش چهارم این کتاب رتبه اول لیست پرفروش‏ترین کتاب های نیویورک تایمز را - که مورد غبطه همگان است - را به خود اختصاص داده است. لاهایه که سابقاً یک کشیش بود و همچنین از فعالان حقوق مذهبی و آموزش در دانشگاه باب جونز است کسی است که جری فالول را در سازمان دهی موسسه «اکثریت اخلاقی» مساعدت کرد.

اخیراً، فالول دانشکده پیشگویی تیم لاهایه را در دانشگاه آزاد خود افتتاح کرد، این یک نشانه بسیار قوی بر فراگیر شدن عقیده آخرالزمان در میان اقشار کم فرهنگ و بنیادگرای در حال رشد است.

لاهایه به نظریه رویکرد الهی مجموعه برجای مانده پرداخته و مولف دیگر کتاب نقش روایت گر را ایفا کرده است. در حالی که طرح کلی داستان و شخصیت های آن را هم ارائه کرده است، خط سیر داستان از ابتدای مرحله آزار و اذیت شروع می‏شود. این در زمانی است که ترس و وحشت ناشی از آزار و اذیت همه جا را فرا گرفته است. در بخش آرماگدون این کتاب، شیطان را در حال حکومت بر سیاره زمین از پایتخت خودش که همانا شهر بابل جدید که همان عراق است، ترسیم می‏کند.

الوا مارتین[22] رئیس مجمع حقیقی خداوند در شمال کارولینا می‏گوید:

«عراق درست همان جایی است که بابل قدیم آنجا بود.»

او می‏گوید:

«تصور می‏کند که روح یکی از پادشاهان قدیم بابل در زمانی که یهودیان برده و تحت شکنجه بودند در او حلول کرده است.»

معتقدانی مثل مارتین همچنین به پیام هایی از متون مقدس اشاره می‏کنند، از جمله می‏توان از فاحشه بابل نام برد که بر هفت تپه می‏نشیند - درست هم زمان با کسانی که این پیشگویی ها را به شهرهای باستان که توسط صدام حسین در حاشیه رودخانه فرات بازسازی شده است، نسبت می‏دهند عده‏ای دیگری معتقدند که این پیشگویی ها به کلیسای کاتولیک روم اشاره دارند.

گری فریزر[23] کسی که درباره نشانه‏های ظهور دوم مسیح ایراد سخنرانی کرد، می‏گوید:

«هرکسی درباره آینده شدیداً کنجکاو است.»

او اصرار داشت:

«نقشی که اسرائیل و دیگر کشورها در منطقه بازی می‏کنند، به نوعی اجرای پیشگویی های آخرالزمان است.»

و هشدار داد که:

«حوادثی چون تروریسم و تشکیل اتحادیه اروپا قبلاً در کتاب مقدس پیش‏بینی شده بود.»

فریزر می‏گوید:

«هم‏اکنون، سرتاسر جهان را بحران فرا گرفته است، این صرف یک تضاد و درگیری با عراق نیست، این جنگ علیه تروریست است که به صورت یک مبارزه جهانی درآمده است.»

او ادامه داد:

«مردم هر جایی می‏دانند که یک چیزی اتفاق افتاده است، خود همین دانش را از کتاب مقدس دارند. کتاب مقدس، تمام این اتفاقات را پیشگویی کرده است.»

او معتقد است:

«مسیحیت نقش خاصی را در حادثه‏های هولناکی که در بخش مکاشفات کتاب مقدس پیش‏بینی شده است، بازی خواهد کرد.»

اشخاص مشهوری که به مسئله پیشگویی توجه زیادی نشان می‏دادند از سرتاسر جهان در کنفرانس پیشگویی حضور چشمگیری داشتند. یکی از اعضای شرکت کننده در این کنفرانس که خود یک کشیش کلیسا است، می‏گوید:

«حوادث کنونی در عراق، ویژگی ملکوتی بودن و آسمانی بودن کتاب مقدس را اثبات کرده است.»

او در ادامه می‏گوید:

«پیام نجات و رستگاری در قسمت مکاشفات کتاب مقدس دیده می‏شود.»

و در آخر به صراحت اعلام می‏کند که:

«خدا را شکر که مسیح، پادشاه است، و بهترین چیز این است که ما پیروز هستیم.»

[1] - اصطلاحاً راست مسیحی یا مسیحیان راست‏گرا نیز نامیده می‏شوند.

[2] - Biblical book

[3] - بازگشت دوم حضرت مسیح در آخرالزمان بعد از طی مراحلی که در نهایت به جنگ بزرگ ختم می‏شود از جمله اعتقادات مسیحیان بنیادگراست.

[4] - Bill Broadway

[5] -End time

[6] -Revelation

[7] - Armageddon - آرماگدون که در اصل «هارمجدو» می‏باشد به معنای «کوه مجدّو» است، مجدّو در شمال فلسطین اشغالی در کرانه غربی رود اردن واقع شده است.

[8] - Antichrist

[9] - ایده هزاره: هزار سال باید طی شود تا مسیح ظهور کند.

[10] - Tribulation: حکومت ضد مسیح، هفت سال به طول می‏انجامد و دوره «رنج یا آزمایش بزرگ» خوانده خواهد شد.

[11] - Rapture

[12] -Morgan strong

[13] - جری فالول، کشیش بنیادگرای پروتستان و از رهبران سیاسی و مبلغان راست مسیحی است.

[14] - eschatology

[15] - جنگ هرمجدون یا آخرالزمان: جایی که آخرین جنگ میان نیروی حق (خیر) و باطل (شر) قبل از روز داوری در رستاخیز به وقوع می‏پیوندد.

[16] - Mark Hitchcock

[17] - Bobjones university

[18] - stephen Hankins

[19] -«برجای مانده» متضمن اعتقادات مسیحیان است در مورد نبردهایی که قبل از «بازگشت دوم مسیح» به وقوع خواهد پیوست. این کتاب تا کنون در 12 جلد انتشار یافته است و مجموعاً بیش از 50 میلیون نسخه فروش داشته است.

[20] - Tim Lahaye

[21] -Jerry jenkins

[22] -Elva Martin

[23] -Gary Frazier

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...