سیاه‌مجد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
سیاه مجد، در اساطیر ایرانی نام مرد سیاهپوستی است که مأوی و جایگاه او، اغلب در پشت مسجدها می‌باشد. وی چهره‌ای مخوف دارد، امّا به کسی آزاری نمی‌رساند و تنها مردم را می‌ترساند. سیاه مجد اغلب در حالی دیده می‌شود که مشغول قضای حاجت است.   منبع جان.راسل.هینیلز. شناخت اساطیر ایران. ترجمهٔ باجلان فرّخی....

سهراب پسر رستم

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
زاری کردن رستم بر پیکر سهراب   سهراب در شاهنامه فرزند رستم و از بطن تهمینه دختر شاه سمنگان است. وی در سمنگان که بخشی از توران محسوب می‌شود به دنیا می‌آید. رستم پس از بدنیا آمدن سهراب مهره‌ای بر بازوی وی می‌بندد تا شناسه‌ای باشد برای فرزندش و توران را ترک می‌کند. سهراب پس از شناختن اصلیت خود و در...

سلم پسر فریدون

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
سلم که از واژه اوستایی sairama گرفته شده است نام یکی از سه فرزند فریدون بود که پادشاهی روم بدو رسید و رومیان از تخمه اویند.خود واژه روم نیز از همین نام سلم گرفته شده است.   سلم در شاهنامه فریدون پس از پیروزی بر ضحاک با ارنواز و شهرناز ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد به ترتیب سن : سلم و تو ر و ایرج...

سرو کشمر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
سرو کشمر یا سرو مقدس زرتشت درختی بوده که بر طبق باور زرتشتیان به دستور زرتشت کاشته شده بود. این درخت بسیار زیبا و بزرگ بود و شهرت آن به متوکل خلیفه عباسی رسید. خلیفه دستور به قطع آن داد و پیشنهاد زرتشتیان آن شهر که ۵۰۰۰۰ سکه طلا برای قطع نکردن آن درخت بود مورد قبول واقع نشد و آن را قطع کرده و بر...

ستون روشنی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
ستون روشنی از زمره ایزدان مانوی است که حسب منابع مانوی وظیفه آن انتقال دادن ارواح درگذشتگان پاک و فروزه های نورانی به سوی ماه و سپس خورشید و نهایت بهشت نو می باشد و برابر کهکشان راه شیری قرار دارد.   جستارهای وابسته بهشت نو آیین مالی   منبع اسطوره آفرینش در آیین مانی.دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور.ن...

سپنته آرمیتی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
سپنته آرمیتی یا سپنت اَرمَیتی یا سپند آرامئیتی، در زبان اوستایی به یکی از امشاسپندان اطلاق می‌شود، که در زبان پهلوی بدان سپندارمذ یا سپندارمت می‌گویند و در فارسی، سپندارمد نیز خوانده شده‌است. به لحاظ لغوی، در این تعبیر کلمهٔ اَرمَیتی به معنای اخلاص و فروتنی و فداکاری و بردباری مقدس می‌باشد که در...

ساوول

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه
ساوول برپایه مزدیسنا نام سومین دیو از دیوهای کماله و آفریده اهریمن است. او دشمن شهریورِ امشاسپند است.   واژه‌شناسی ساوول در پهلوی sâwul و در اوستا -saurva و به معنای احتمالی تیرافکن می‌باشد.   منبع مهرداد بهار، پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ پنجم، پاییز ۱۳۸۴، نشر آگه. ISBN 964-329...

زوال

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
زُوال، در اساطیر ایرانی نام مردی بلندقد و سیاهپوست است که بلندی بالا (طول قد و قوارهٔ او)، گاهی به اندازهٔ یک نخل می‌رسد.   منبع جان.راسل.هینیلز. شناخت اساطیر ایران. ترجمهٔ باجلان فرّخی. چاپ دوم. تهران: انتشارات اساطیر<comma-separator/> ۱۳۸۵. ISBN 964-331-264-X.

زروان (ایزد)‌

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه
زَروان یا زوروان به معنی زمان و نام یکی از ایزدان آئین مزدیسناست. این نام در اوستا به صورت زَروان یا زُروان آمده و گاه با صفت اکرانه و گاه با دَرِغوخَودات همراه است. در برخی از نوشته‌های پهلوی از زروان به صورت موجودی برتر از اورمزد سخن رفته و دانشمندان پیدایش این عقیده را به دوره‌های بسیار دور و...

زرمان

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
زَرمان در اساطیر مزدیسنا نام دیو پیری‌است. او با خود پیری می‌آورد و کسان را بددم می‌کند. از این دیو در اوستا یک بار در وندیداد یادشده‌است.   واژه‌شناسی زرمان در پهلوی zarmân و در اوستایی -zaurvan به معنی پیر یا پیراندیشه می‌باشد.   منبع مهرداد بهار، پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ پنجم، پاییز ۱۳۸۴، ...

زامیاد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
زامیاد نام روز بیست و هشتم از ماههای شمسی است.[۱] به معنی «زمین داد» همچنین نام فرشته موکل بر حوران بهشتی اشت.[۲]   منبع ↑ میبوسرچ-زامیاد ↑ محمد عباسی، اقتباس از نامنامه فردیناند یوستی، «فرهنگ نامهای ایرانی» ، چاپ سوم، تهران: انتشارات بنیاد، آذر ۱۳۵۷.

زار (موجود خیالی)

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
زار در زبان فارسی به معنی حالت آشفته و نزار و خراب است، اما به صورت اصطلاحی نام یکی از موجودات تخیلی در جنوب ایران و کرانه‌های خلیج فارس است. ریشه افسانه‌های پیرامون زار از قارهٔ آفریقا ست. برگزارگنندگان مراسم زار با نواختن طبل‌ها، دهل‌ها و یا دمام‌هایشان، افراد را به یک شوریدگی جذبه‌گونه دچار م...

رودخانه سرسوتی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
  رودخانه سرسوتی رودخانه ای اساطیری است که در سنسکریت به نام رود ساراسواتی و در زبان اوستایی بنام هروخوتی آمده است و معنی دارنده آب هارا میدهد.این نام به اساطیر هندوایرانی باز میگردد که بر این باور بودند که رودخانه ایست که از کوهی بسیار بلند در مرکز زمین سرچشمه میگیرد و در نهایت به دریای کیهانی ...

رودابه دختر مهراب

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
دیدار زال و رودابه نام دختر مهراب کابلی و سیندخت است که زال او را خواست و رستم از او زاده شد.   جستارهای وابسته شاهنامه زال پسر سام رستم پسر زال   پیوند بیوگانی زال و رودابه   زادن رودابه رستم را   منابع برهان قاطع لغت نامه دهخدا فهرست زنان ش...

رشن

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه
رَشْنْ از ایزدان بزرگ مزدیسنا و ایزد دادگری‌است. در روز پسین (آخرت) به عنوان سومین داور پس از مهر و سروش حضور دارد. یشت دوازدهم اوستا «رشن‌یشت» در ستایش اوست. هیجدهمین روز ماه به نام این ایزد است.   ریشه‌شناسی کلمه صورت اوستایی رشن رَشْنَوْ است و آن را با حدس و گمان پرهیزگاری یا درخشش معنی کرده‌...