پری

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

پری در اوستا موجودی اهریمنی است و از آن به صورت زنی بسیار زیبا و فریبنده یاد شده که با پنهان و آشکار شدن پی درپی و تغییر شکل‌های گوناگون، مردم را می‌‌فریبد و به بیراهه می‌‌کشاند یا موجب دیوانگی آنان می‌شود.

 

در هفت خوان‌های رستم و اسفندیار، زنی زیبا و آراسته در حالی که رود می‌‌نوازد به پهلوان نزدیک می‌شود و او را به شادخواری و شادکامی دعوت می‌کند. اما هر دو پهلوان او را می‌‌شناسند و در نبرد او را می‌‌کشند.

پری از آتش می‌‌گریزد، بنابراین، برای شناختن یا فرار دادن پریان بدکار باید پیوسته آتش در خانه روشن بماند.

همچنین فلزات و چیزهای نوک تیز موجب فرار پریان است.

جستجوی  دانشنامه ای در لغت نامه ها بیان شده :

موجودی متوهم ، صاحب پر که اصلش از آتش است و به چشم نیاید و غالبا نیکو کار به عکس دیو که بدکار باشد.

در مورد پری دو نظر کلی بین مجربین و اساتید علوم ماورائی وجود دارد:

عده ای پری را زنان جن میدانند ؛ یعنی جن معنای عام تر نسبت به پری دارد به مردان و زنان جن گفته میشود اما پری فقط به زنان جن اطلاق میگردد و چون دارای شمایل زیبا هستند آنها را پری میگویند.

عده ای دیگر چنین بیان میدارند ؛

در بسیاری از جاها پری را به موجودات افسانه ای ویا  به زنان جن اطلاق میکنند. و بسیاری از جاها پری را همراه با پری آسمانی و دریایی تا مرز رویا و خرافه برده اند. در صورتیکه پری نوعی از جن محسوب میشود و دارای جنس نر و جنس ماده است دارای عقل و شعور

شاید بتوان گفت نوعی از جن که دارای شمایلی زیباتر و در قدرت و سرعت از جن قوی‌ترند.

در بین اجنه کسانی که بسیار دروغ گو  باشند وجود دارند درحالی که پری‌ها راستگو و درستکردارند. آنها زن و مرد دارند و از نظر ما فقط زن بودن پری یا اینکه پری به زنان جن اطلاق شود صحت ندارد. نظر عامه مردم و بسیاری از واژه نامه ها معنای فارسی جن را پری میگویند.

 

نظر سایت جن

اینکه لفظ  پری دقیقا برای چه موجودی وضع شده معلوم نیست اما آنچه در بین ایرانیان به کار برده میشود به زنان جن گفته میشود  در این باره فقط میتوان به فرهنگ لغات و واژه نامه ها مراجعه نمود که متاسفانه با آوردن کلمه موجودی افسانه ای مطلب را بی اعتبار مینمایند .

گرایش ما بیشتر به همان نظر دوم که پری نوعی از جن ها هستند که دارای شمایل زیبا و دارای زندگی سالم و بدون دروغ و دارای قوای قوی هستند میباشد.

آنچه از داستانهای مکرر و گفته شاهدان بر میآید این است که پری بسیار زیبا و خوبرو  ومتخلق به اخلاق نیکو هستند. پس دلیلی ندارد که جن دارای شمایل توصیف شده، ولی زنان آنها با اختلاف فاحشی دارای روی بسیار زیبا تری باشند. شاید به کار بردن لفظ جن و پری در کنار هم باعث شده شباهتی مثل زن و مرد در اذهان به وجود آید.

البته ما در این مورد نسبت به گفته ها و شنیده ها گرایش یا به نوعی سلیقه خود را  در این باره  اعلام نمودیم و این جدای از بحث علمی میباشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...