میناموتو نو یوشی ئی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

میناموتو نو یوشی یی، اثری از: تسوکیکا یوشیتوشی.

میناموتو نو یوشی ئی (به ژاپنی: 源義家)؛ (زاده: ۱۰۳۹ میلادی، درگذشت: ۴ اوت ۱۱۰۶)، که همچنین با عنوان هاشیمانتارو نیز، شناخته می‌شود، یک سامورایی از قبیله میناموتو بود که در اواخر دوره هِی‌آن زندگی می‌کرد، و منصب چینجوفو شوگان (فرمانده ارشد دفاع از سرزمین‌های شمالی) داشت. او، پسر ارشد میناموتو نو یوری یوشی بود، و خود را در نبرد با قبیله آبه در طی جنگ زنکونن (که به جنگی در اوایل دوران‌های جنگ نه ساله اطلاق می‌شود) و نیز در نبرد با قبیله کییووارا، طی جنگ گوسانن (که بعدها جنگ سه ساله خوانده شد)، به اثبات رسانید. عاقبت و پس از رشادت در این جنگ‌ها، وی به مظهری از مهارت و شجاعت سامورایی مبدّل گردید.

 

شرح

میناموتو - نو - یوشی ئی، از قدیم‌ترین رؤسای دودمان میناموتو را هاچیمان تارو یا خدای جنگ می‌دانند. [نام بودائی آن نیز، هاچیمان دای بوذاتسو است.]

میناموتو - نو - ییوشی ئی، از جنگجویان و رهبرانی است که قبایل هونشو را به اطاعت واداشت و سرزمین آنها را بر قلمرو امپراتوری افزود. او جنگجویی شجاع و زیرک بود. وی سرانجام چون غالب جنگجویان بزرگ تایرا و میناموتو، در آخر عمر عزلت گزید و کاهن شد.

 

روایت

در روایتی می‌گویند که میناموتو نو یوشی ئی بود که با دیدار پرواز ناگهانی و دسته جمعی غازهای وحشی از نهانگاه، روش تهاجمی ناگهانی و برق آسا را ابداع کرد.

 

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Minamoto no Yoshiie»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۰).‎

ژولیت پیگوت. اساطیر ژاپن. ترجمهٔ محمدحسین باجلان فرخی. چاپ اول. تهران: انتشارات اساطیر، ۱۳۷۳. ISBN.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...