یورمونگاند

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

یک گردن آویز که به شکل یورمونگاند طراحی شده‌است

 

یورمونگاند یا Jörmungandr یا میدگاردسرمن(=Midgårdsormen) در اساطیر نورس، نام دومین فرزند از سه فرزند لوکی بود که به هیبت ماری متولد شد. هنگامی که خدایان متوجه رشد روز به روز این افعی شدند، اودین تصمیم گرفت تا خدایان را از آسیب این هیولا مصون بدارد. بنا بر این یورمونگاند را به داخل اقیانوسی که میدگارد، محل زندگی انسانها را احاطه می‌کرد پرتاب نمود.

اما مار چنان عظیم شده بود که کاملا به دور میدگارد پیچید و برای گنجیدن در این اقیانوس مجبور بود دم خود را به دهان بگیرد.

دشمن اصلی یورمونگاند را ثور ذکر کرده‌اند. در داستانی هنگامی که ثور به همراه یک غول به نام هیمیر به ماهیگیری رفته‌است، قلاب ماهیگیری او به دهان یورمونگاند گیر می‌کند و ثور چنان با قدرت قلاب را می‌کشد که کف قایق سوراخ شده، پای ثور از کف آن بیرون می‌زند و به کف اقیانوس می‌رسد. اما به محض اینکه ثور پتک مشهور خود، میولنیر را برای کشتن افعی بالا می‌برد، هیمیر که به شدت ترسیده‌است، طناب قلاب ثور را پاره می‌کند و هیولا آزاد می‌شود. ثور نیز در ازا هیمیر را می‌کشد.

 

 

تصویری در یک کتاب خطی ایسلندی متعلق به قرن هجده که ثور را در حال جنگیدن با یورمونگاند نشان می‌دهد

 

در نبرد آخرالزمانی راگناروک نیز، ثور و یورمونگاند برای آخرین بار در مقابل یکدیگر می‌ایستند. ثور با ضربه میولنیر افعی را از پا در می‌آورد، اما هنوز هفت قدم از جنازه او دور نشده‌است که زهر یورمونگاند او را می‌کشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...