افسانه آزتک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

مکزیک تاریخی کهن دارد که نخستین نشانه های آن به حدود ۵ هزار سال پیش از میلاد باز می گردد. مهمترین تمدن هایی که قرون متمادی در مکزیک وجود داشتند عبارتند از: مایا، آزتک، تولتک، و ناهواتل که آثار مهمی از آنها تاکنون باقی مانده است. مردم بومی مکزیک، سرخپوستانی بودند که در طول تاریخ خود امپراتوری مهمی را تشکیل دادند که آخرین آن امپراتوری آزتک بود.

آزتک ها از حدود سال ۱۴۲۸ تا سال ۱۵۲۱ یعنی هنگامی که در جنگ با اسپانیایی ها شکست خوردند در اکثر نواحی ای که امروزه مکزیک نامیده می شود حکومت می کردند. در اوج قدرتشان سرزمینی را که از دره مکزیک در شرق مکزیک مرکزی تا خلیج مکزیک و جنوب گواتمالاکشیده می شود تحت سلطه خود داشتند. آنها شهرهای بزرگی ساختند و یک ساختار مذهبی ، سیاسی و اجتماعی پیچیده به وجود آوردند. پایتخت آنها تنوتیچلان (Tenochtitlan) نام داشت که امروزه شهر مکزیکو سیتی در آن منطقه قرار دارد.

تنوتیچلان در زمان حمله اسپانیایی ها احتمالاً بزرگترین شهر جهان بوده است. یک مجموعه معبد بسیار بزرگ، یک قصر سلطنتی و تعداد زیادی کانال آب در آن قرار داشت. پس از شکست از اسپانیایی ها امپراتوری آزتک نابود شد ولی تمدن آنها تأثیر بسیار زیادی بر فرهنگ مکزیکی ها داشت. امروزه بیش از یک میلیون مکزیکی به زبان ناهواتل( Nahuatl) صحبت می کنند. در شهر مکزیکو سیتی حفاری هایی برای یافتن پایه های کشف نشده معبد، مجسمه ها، جواهرات و دیگر دست ساخته های مربوط به تمدن آزتک ها صورت گرفته است و هنوز ادامه دارد.

محوطه تاریخی تیهوتیهوکان در مکزیک آثاری تاریخی مانند هرم ها و مقبره های تاریخی با قدمتی بیش از یک هزار و ۳۰۰ سال را دارد. شهر تیهو تیهو کان (Teotihuacan) در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مکزیکوسیتی - پایتخت کشور مکزیک - واقع شده است. این شهر باستانی در فاصله بین قرن های اول تا هفتم بعد از میلاد مسیح(ع) ساخته شده است. شهر تاریخی تیهو تیهوکان منطقه ای بسیار وسیع را در بر گرفته و شامل تعداد زیادی معبد متعلق به خدای خدایان از دیدگاه قوم آزتک و هرم های متعلق به ماه و خورشید است که بر اساس یک طرح نمادین و با استفاده از قوانین هندسی در کنار یکدیگر ساخته شده اند. این محوطه غنی باستانی به دلیل داشتن شاهکارهای هنری، در سال های متمادی تأثیرهای شگرفی را روی فرهنگ مکزیک و دیگر مناطق جهان برجا گذاشته است. به همین دلیل، سازمان یونسکو این مجموعه تاریخی را در سال ۱۹۸۷ میلادی در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

یادبود ملی خرابه های آزتک (Aztec Ruins National Monument) در منطقه ای در حدود ۱۲۹ هکتار در شمال غربی شهر مکزیکوسیتی قرار دارد. این یادبود در سال ۱۹۲۳ تأسیس شده است و حاوی خرابه هایی مربوط به جامعه پوبلو( Pueblo) از سرخ پوستان بومی آمریکا می باشد که به اشتباه خرابه های آزتک نامیده شده است با این حال امروزه یکی از جاذبه های مهم توریستی مکزیک به شمار می رود. در مقایسه با سومر و دیگر تمدن های اولیه دنیای قدیم، تمدن های آمریکای میانی نسبتاً جدید هستند. و فرهنگ اولمک نخستین فرهنگ عمده این منطقه است. تمدن اولمک ساختمان هایی آئینی و پیکره هایی یادمانی از خود برجای گذاشته است. بسیاری از مضمون ها و خدایان اسطوره ای آزتک از دیگر فرهنگ های آمریکای میانی گرفته شده است، اما برخی اسطوره ها مطلقاً آزتکی هستندـ بویژه سرچشمه های اسطوره ای اویتسیلوپوچتلی در مونته کوتپک که منشور مقدس توسعه طلبی دولت آزتک بود. تضاد شب و روز یکی از اساسی ترین تقبل های اندیشه آمریکای میانی است. گزارش های بومی از نخستین سپیده دم جهان، این رویداد را آغاز زمان افسانه ای و تاریخی مردگان توصیف می کند و آن را در مقابل دور افسانه ای آفرینش قرار می دهد. در اسطوره آفرینش آزتک و مایا و دیگر اهالی آمریکای میانی، دو قلو ها حضوری چشمگیر دارند و برخورد با دوقلو ها عموماً با نوعی ترس وهراس همراه است. دو قلو ها هیولازادگانی قلمداد می شوندکه از نظر مذهبی نشان هایی غریب و ناهنجار شمرده می شود.

اسطوره های آمریکای میانی صرفاً گزارش هایی مقدس از منشأجهان نیستند، بلکه حاوی درس هایی عمیق درباره رفتار مناسب اند. از جمله خصلت هایی که به کرات به مثابه عامل ویرانی یا شکست ذکر شده اند، تکبر و آزمندی است.

اقوام مایا و آزتک اسطوره های خود را در رسانه های گوناگون از جمله کتاب های تهیه شده از پوست آهو، گلدان های منقوش، کنده کاری بر استخوان و چوب و کنده کاری یادمانی بر سنگ ثبت می کردند و در کنار این نوشته ها نیز تصاویری همراهند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...