کشف شواهدی از آب جاری در سیاره مریخ : امید به حیات در مریخ

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) برای اولین بار نشانه‌هایی از آب در سیاره مریخ کشف کرده است. افزون بر این، بنا به داده‌های ناسا این آب، شور است و در عمق خاک مریخ جاری است.

کشف شواهدی از آب جاری در سیاره مریخ

دانشمندان در دامنه‌های زنگ‌زده و سرخ رنگ سیاره مریخ شواهدی از آب جاری شور کشف کرد‌ه‌اند. به گفته‌ی سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، اگر این امر تایید شود، این اولین کشف آب جاری در کره‌ی مریخ خواهد بود.

یکی از کارکنان مرکز تحقیقی مربوط به سیاره مریخ گفت: «در سه سال اخیر ایستگاه فضایی‌ای که از سال ۲۰۰۶ دور سیاره مریخ می‌‌چرخد، در ۷ منطقه‌ی مختلف کره‌ی مریخ در بهار و تابستان هزارها نشانه از آب جاری کشف کرده است».

شواهدی از آبهای زیرزمینی

سالهاست که دانشمندان شواهدی از وجود آب در سیاره مریخ کشف کرده‌اند. فرم سطح مریخ نشان دهنده‌ی آن است که در آنجا قبلا آب جاری بوده است. اما دانشمندان احتیاج به مدرکی مستقیم برای اثبات وجود آب جاری در کره‌ی مریخ داشتند.

به نظر نمی‌رسد که آنها رودی جاری در مریخ کشف کرده باشند، زیرا پژوهشگران تاکید می‌کنند که این شواهد مربوط به آبهای جاری و جوشان نمی‌شوند، بلکه به آبهای زیرزمینی مربوط‌ هستند.

کشف یخ توسط روبوت ایستگاه فضایی فونیکس (Phoenix)کشف یخ توسط روبوت ایستگاه فضایی فونیکس (Phoenix)کشف مستقیم وجود آب یخ‌زده در سیاره مریخ

روبوت ایستگاه فضایی فونیکس (PHOENIX)

آب به عنوان شرط اول زندگی طبیعی به حساب می‌آید. ناسا اعلام کرده است که حتی اگر در سیاره مریخ آبی وجود داشته باشد، آن آب تنها آب شور خواهد بود، آن هم در اعماق کره مریخ.  تاکنون گرچه مدرکی مستقیم درباره‌ی آب جاری در این کره به دست نیامده بود، اما وجود یخ در آن کشف شده است.

دانشمندان به وجود آب یخ‌زده در مناطق قطبی کره‌ی مریخ به طور مستقیم پی برده بودند. کشف یخ توسط روبوت ایستگاه فضایی فونیکس (Phoenix) صورت گرفت. این روبوت برای آزمایش در قطب شمال مریخ، قسمتی از خاک این کره را حفر کرد تا به یخ برسد. دانشمندان ناسا این نمونه‌ها را در کوره‌ای داغ وارد کرده و شاهد بخار آب شدند.

بر اساس گفته‌ی دانشمندان آنها در مرحله‌ی بعدی قصد دارند کشف کنند که این آبها از کجا نشات می‌گیرند. آیا آنها ارتباط با یک دریاچه‌ی نمک عمیق دارند یا اینکه به صورت جدا جاری هستند؟ دانشمندان امیدوارند که تحقیقات سال‌های آینده شواهد مشاهده شده را روشن‌تر کنند.