باران حیوانات زنده!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

باران های عجیب و غریب، یکی از نادرترین پدیده های هواشناسی است که هر چند وقت یک بار اتفاق می افتد

 درباره سقوط اشیا مختلف از آسمان چیزی شنیده اید؟! پدیه ای که به باران های عجیب و غریب مشهور شده است. البته این باران های عجیب فقط به زمان حال یا قرن اخیر مربوط نمی شوند بلکه براساس اسناد به جا مانده، در گذشته های دور هم چنین پدیده هایی رخ داده اند؛ مثلا از دوران باستان و قرون وسطی، شواهدی به جا مانده که نشان می دهند مردم نمونه هایی از سقوط موش ها، ماهی ها و حتی قورباغه ها را مشاهده وگزارش کرده اند. البته در آن دوران به خاط اینکه مردم شناخت مناسبی از علت پدیده های فیزیکی و طبیعی نداشتند، این اتفاق ها را به بلاهای آسمانی نسبت می دادند. اما امروز محققان و دانشمندان زیادی روی این موضوع عجیب تحقیق کرده و به نتایج جالب توجهی هم رسیه اند! نتایجی که نشان می دهند این حیوانات چطور از آسمان سردرمی آوردند؛ اما به نظر شما چه چیزی باعث می شود از آسمان ماهی یا قورباغه ببارد؟!

باران حیوانات پدیده کمیابی است که وقوع آن توسط بسیاری از کشورها در طول تاریخ گزارش شده است. برای این حادثه عجیب و شگفت انگیز، دلایل زیادی ذکر شده است؛ دلایلی که در نوع خود شنیدنی و جالب هستند.

یکی از فرضیه ها که از سوی دانشمندان زیادی مورد توجه قرار گرفته و منطقی و معتبر به نظر می رسد این است که بادها و توفان های قوی ای که از روی رودخانه ها، دریاها و اقیانوس ها عبور می کنند، هنگام عبور تعدادی از این موجودات مثل ماهی ها و قورباغه ها را هم از زیستگاه شان بلند کرده و تا مسافت زیادی با خود حمل می کنند تا اینکه در منطقه ای در کیلومترها آن طرف تر، وقتی از شدتشان کاسته شد، آنها را روی زمین می اندازند.

«آندره آمپر»، فیزیکدان فرانسوی یکی از طرفداران این نظریه و جزو اولین دانشمندانی بود که به ذکر دلایلی برای پدیده باران حیوانات پرداخت. او سعی کرد دلایل قابل توجهی برای بارش باران قورباغه مطرح کند البته، بعدها نظریه های او توسط دانشمندان دیگر اصلاح شد.

آمپر در سخنرانی اش در برابر «انجمن علوم طبیعی»، مدعی شد که بعضی وقت ها درحومه شهرها قورباغه ها و وزغ ها به صورت گروهی و در دسته هایی با تعداد بالا حرکت می کنند، حالا اگر در همین موقع باد شدیدی شروع به وزیدن کند، می تواند تعدادی از آنها را از روی زمین بلند کرده و تا فاصله هایی بسیار دورتر از آن مکان با خودش در آسمان حمل کند.

اما در مورد باران پرندگان چه؟! به عقیده این فیزیکدان فرانسوی برای این پدیده هم می توان این توجیه را آورد که وقتی توفان به دسته ازپرندگان برخورد می کند مخصوصا زمانی که آنها دردسته های بزرگ در حال مهاجرت هستند، آنها را با خود تا فاصله های زیاد حمل می کند.

به دلیل قدرت زیاد توفان طبیعی است که پرنده ها گیج می شوند و وقتی که در منطقه ای از قدرت توفان کم می شود این پرنده ها که هنوز زنده هستند اما گیج شده اند و توانایی پرواز کردن و حفظ تعادلشان در آسمان را ندارند، به روی زمین سقوط می کنند.

به رغم اینکه احتمال وقوع چنین پدیده ای توسط باران ها و توفان های شدید دور از ذهن نیست اما هنوز این فرض یه به صورت علمی ثابت نشده است یا توسط شاهدان عینی مورد تایید قرار نگرفته است.

البته این نظر همه محققان و دانشمندان نیست؛ مثلا در مورد باران ماهی که در سال 1961 در سنگاپور اتفاق افتاد، یک دانشمند فرانسوی دیگر به نام فرانسیس دولاپورت دوکستلنو، مدعی شد که طی مهاجرت گروهی، این ماهی ها به دلیل نامشخصی خود به خود تا ارتفاعی از سطح زمین بالا رفته اند و بعد به صورت باران ماهی پایین آمده اند.

با این حال در بیشتر مواقع، حیوانات که از آسمان فرود می آیند ماهی ها و قورباغه ها هستند و در بعضی مواقع هم انواع مختلف پرندگان. نکته جالب اینجاست که بعضی وقت ها حیوانات از این سقوط ها جان سالم به در می برند البته این قضیه بیشتر شامل حال ماهی ها می شود و در مواردی هم شامل حال قورباغه ها. تعدادی از آدم هایی که شاهد بارش قورباغه از آسمان بوده اند هم می گویند که بعد از سقوط، تکان هایی را در اعضای بدن قورباغه ها مشاهده کرده اند که نشان از زنده بودن آنها داشته اما مدتی طول کشیده تا آنها مثل گذشته به رفتارهای طبیعی و عادی خود برگردند. در بعضی از موارد هم حیوانات به علت یخ زدگی مرده اند یا در قالبی از یخ محبوس شده اند. نمونه های زیادی هم دیده شده است که سقوط حیوانات از آسمان باعث صدمه جدی به آنها شده و در قسمت هایی از بدن آنها پارگی ایجاد شده است.

با تمام این تفاسیر، در تعدادی از گزارش های ثبت شده از بارش حیوانات از آسمان، نه تنها خبری از باد و توفان های شدید نبوده بلکه این اتفاق در هوایی خوب و کاملا صاف رخ داده است.

نفوذ به فرهنگ مردم

 

شادی عجیب باشد اما این پدیده عجیب و نادر حتی به فرهنگ مردم کشورهای مختلف هم نفوذ کرده است. اصطلاحی در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید از آسمان سگ و گربه می بارد؛ در زبان آلمانی و سوئیسی هم ضرب المثل مشابهی وجود دارد که می گوید از آسمان قورباغه و مار می آید. البته این ضرب المثل ها به این امر اشاره می کنند که باران بسیار شدیدی خواهد بارید! اما وقتی که این ضرب المثل ها را ریشه یابی می کنیم به یک نکته عجیب می رسیم؛ اینکه ممکن است مبدأ این ضربت المثل و علت شکل گیری آنها، همین پدیده باران حیوانات باشد؛ پدیده ای که شاهدان زیادی در گوشه و کنار دنیا داشته است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...