مومیائی مرموز وایومینگ

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

یکی از کوچکترین مومیائی های جهان و یکی از بزرگترین اسرار باستان شناسی ، جسد مومیائی مردی است که تنها چهارده اینچ قد داشته است و در نوع خود قدیمیترین مومیائی است که تاکنون کشف شده است دانشمندان از نقاط دور و نزدیک جهان ، این مومیائی کوچک را مورد آزمایش قرار دادند و بدینگونه بیشتر از پیش متحیّر و درمانده شدند. آنها موجودی شبیه به آن را تاکنون ندیده بودند . این جسد مومیائی در حالت نشسته بر روی طاقچه ای در منطقه ی "کاسپر" ، کشف شده بود و ظاهر مضطرب آن نشان می داد که به احتمال زیاد علم پیش از این حیات او و اجدادش را نادیده انگاشته است .

در اکتبر سال 1932 ، دو جوینده ی طلا در کوهپایه های کوهستان "پدرو" در محلّی حدود شصت مایلی غرب "کاسپر" مشغول به کار بودند . آنها دیواره ای رنگی ، از جنس سنگ بسیار سخت را در دامنه کوه یافتند و در صدد برآمدند تا با وارد آوردن نیروی زیادی به دیواره ، سنگ را بشکافند . یک انفجار مهیب غار کوچکی را در وراء دیواره گرانیتی نمایان ساخت . این غار ارتفاع و عرضی کمتر از چهار فوت و احتمالاً عمقی بطول پانزده فوت داشت . بعد از آنکه دود و گرد و غبار فروکش کرد ، معدنچیان خود را به دهانه غار رساندند و با قّت داخل آن را نگریستند . آنها چیزی را در برابر خود دیدند که بزرگترین شوک در طول زندگی شان بود . در آنجا جسد مومیائی کوچکی را مشاهده کردند که ظاهراً به موجودی انسان نما تعلّق داشت.

مومیائی به حالت چهار زانو بر روی طاقچه باریکی نشسته بود و دستهایش را روی هم قرار داده بود .پوستی قهوه ای و چروکیده داشت و صورتش از بعضی جهات شبیه به میمون بود .یکی از چشمهایش کمی بسته بود ، بطوریکه در نگاه اوّل ، بنظر می آمد که این موجود عجیب به کسانیکه او را یافته اند چشمک می زند.

یابندگان او را به دقّت بلند کرده و در میان پتوئی پیچیدند و به شهر "کاسپر " بردند.در آنجا خبر کشف جسد ، کنجکاوی همگان را برانگیخته بود. دانشمندان در آغاز نسبت به آن مشکوک بودند ، زیرا بر طبق اصل باستان شناسی امکان نداشت که هیچ موجود زنده ای را در میان سنگ گرانیت مدفون کنند . امّا بر خلاف اعتقادات مذهبی ، این امر صورت گرفته بود.

دانشمندان احتمال دادند که آن جسد متعلّق به یک موجود زنده نباشد بلکه ممکن است حقّه و نیرنگی در کار باشد . به هر حال آزمایش با اشعه ایکس می توانست حقیقت امر را روشن کند . با استفاده از اشعه ایکس دریافتند که جسد متعلّق به یک انسان مذکّر بوده است و جمجمه کوچک ، مهره های ستون فقرات ، قفسه سینه و استخوانهای بازو و پای او به راحتی قابل تشخیص بودند .

این موجودات کوچک در زمان حیات خود دارای قدّی حدود چهارده اینچ و وزن جسد مومیائی اش تقریباً دوازده انس بوده است .ظاهرش مانند یک مجسّمه برنزی می نمود . پیشانی کوتاه و بینی پهن با سوراخهای فراخ و دهانی بسیار بزرگ داشت و تصوّر می شد که لبخندی تمسخر آمیز بر لبهای باریکش نقش بسته است.

اشعه ایکس نشان می داد که این موجود دارای یک ردیف کامل دندان است . زیست شناسانی که آن را مورد آزمایش قرار داده اند ، اعلام داشتند این موجود هنگام مرگ شصت و پنج سال سن داشته است . امّا مرگ او در چه تاریخی رخ داده است بر کسی معلوم نیست و دانشمندان نیز تا به امروز ، از اظهار نظر در این مورد اجتناب کرده اند.

اعضاء انجمن انسان شناسی هاروارد اعلام داشتند که در واقعی بودن مومیائی شکّی نیست . دکتر "هنری شاپیرو" رئیس انجمن انسان شناسی موزه ی تاریخ طبیعی آمریکا گفت که اشعه ایکس یک اسکلت بسیار کوچک که با یک پوست خشک پوشیده شده را نشان داده است . امّا نژاد و مبدأ این موجود، هنوز ناشناخته مانده است . وی در ادامه ی سخنان افزود ": این مومیائی اسرار آمیز کوچکتر از هر نوع بشری است که تا به امروز شناخته شده است."

آیا این جسد مومیائی یک کودک است ؟ انسان شناسانی که به آزمایش آن پرداخته اند معتقدند که این مومیائی هر موجودی که باشد ، در زمان مرگ از رشد کاملی برخوردار بوده است. متصدّیان بخش مصر باستان در موزه ی "بوستون" موجود را مورد بررسی قرار دادند و اعلام داشتند ظاهر آن شبیه مومیائی های مصر باستان می باشد که بدون هیچ پوشش و حفاظی در معرض عوامل طبیعی قرار می گرفت.

با وجود این محقّق دیگری بنام دکتر "هنری فیرفیلد" فرضیه ای مطرح کرد مبتنی بر اینکه مومیائی اسرار آمیز کوهستان پدرو احتمالاً نوعی موجود انسان نما می باشد که تقریباً اواسط دوره "پالئوسن" در آمریکای شمالی می زیسته است.

طبیعی بود که خود غار نیز باید مورد تحقیق و بررسی قرار می گرفت .دانشمندان هیچگونه اثر و نشانی از بقایای انسان ، اشیاء ساخته دست بشر ، و یا هیچگونه نقوش حکاکی شده و حتّی دست نوشته ای نیافتند.جز همان طاقچه سنگی و باریکی که جسد مومیائی شده ، سالیان بیشماری بر روی آن نشسته بود . احتمالاً این موجود در زمان خود و در میان همنوعانش دارای خصوصیّات قابل ملاحظه ای بوده است .

گاه گاهی طبیعت نمونه های بسیار کوچک و شگفت آوری را از سینه ی خود بیرون می آورد .این انسان اولیّه با جثّه ای کوچک و باور نکردنی که احتمالاً توسّط همنوعانش مومیائی و تدفین شده بود، نیز یکی از این نمونه ها می باشد.

تنها مومیائی دیگری که در دهه 1920 در غار "ماموت" ، واقع در ایالت کنتاکی کشف شد ، متعلّق به موجودی موسرخ بود که قدّی حدود سه فوت داشت و تاریخ مرگ آن را تقریباً چند صد سال پیش تخمین زدند .

راز جسد مومیائی کوهستان پدرو هرگز کشف نشد و ممکن است هیچگاه نیز برملا نشود . امّا دانشمندان را وادار ساخت تا احتمالاتی را که با تئوریهایشان مغایرت داشت ، ارائه دهند.

به هر جهت ، آنها این نمونه شگفت انگیز را در کاسپر ، مرکز ایالت وایومینگ ، به معرض دید عموم گذاشتند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...