تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

فکر کنم دیگه همتون در مورده تابلوی شام آخر داوینچی میدونید.موضوش آخرین شامیه که مسیح با حواریونش داشت و سره همون شام بود که مسیح به حواریونه خودش میگه که امشب کسی در بینه شما یارانه من هست که به من خیانت میکنه.و حواریون که از این حرفه مسیح شکه شده بودن .هر کدوم به تشویش افتادن که واقعا کی به مسیح خیانت میکنه و در اون لحظه بود که یهودا ، با خودش میگه(آیا این منم؟)(در تصویر .یهودا اون شخصیه که انگشتشو به طرفه بالا گرفته و با تعجب به مسیح نگاه میکنه)

یک داستان جالب در مورده انتخابه شخصیتهای مسیح و یهودا توسط داوینچی هست که خوندنش ضرری نداره.گفتم که اینجا بزارم تا شما هم بخونینش:

لئوناردو داوینچی هنگام کشیدن تابلوی شام آخر دچار مشکل بزرگی شد؛ میبایست نیکی را به شکل عیسی و بدی را به شکل یهودا، از یاران مسیح که هنگام شام تصمیم گرفت به او خیانت کند، تصویر میکرد. کار را نیمه تمام رها کرد تا مدلهای آرمانیش را پیدا کند.

روزی در یک مراسم همسرایی، تصویر کامل مسیح را در چهره یکی از آن جوانان همسرا یافت. جوان را به کارگاهش دعوت کرد و از چهرهاش اتودها و طرحهایی برداشت.

سه سال گذشت. تابلو شام آخر تقریبأ تمام شده بود؛ اما داوینچی هنوز برای یهودا مدل مناسبی پیدا نکرده بود. کاردینال مسئول کلیسا کم کم به او فشار میآورد که نقاشی دیواری را زودتر تمام کند.

نقاش پس از روزها جستجو، جوان شکسته و ژندهپوش و مستی را در جوی آبی یافت. به زحمت از دستیارانش خواست او را تا کلیسا بیاورند، چون دیگر فرصتی برای طرح برداشتن نداشت.

گدا را که درست نمیفهمید چه خبر است، به کلیسا آوردند؛ دستیاران سرپا نگهاش داشتند و در همان وضع، داوینچی از خطوط بیتقوایی، گناه و خودپرستی که به خوبی بر آن چهره نقش بسته بودند، نسخه برداری کرد.

وقتی کارش تمام شد، گدا، که دیگر مستی کمی از سرش پریده بود، چشمهایش را باز کرد و نقاشی پیش رویش را دید و با آمیزهای از شگفتی و اندوه گفت: " من این تابلو را قبلأ دیدهام!"

داوینچی با تعجب پرسید: "کی؟"

- سه سال قبل، پیش از آنکه همه چیزم را از دست بدهم. موقعی که در یک گروه همسرایی آواز میخواندم، زندگی پر رویایی داشتم و هنرمندی از من دعوت کرد تا مدل نقاشی چهره عیسی شوم !!!! از کتاب "شیطان و دوشیزه پریم" پائولو کوئیلو

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...