داوینچی و راز تابلوی مونالیزا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

لئوناردو داوینچی در سال ١٤٥٢ در شهری کوچک در نزدیکی فلورانس در ایتالیا به دنیا آمد. داوینچی نشانه و خلاصه یک مرد رنسانس می‌باشد. او نه تنها یک نقاش بلکه یک دانشمند و مخترع نیز بود که ایده‌هایش قرن‌ها جلوتر از آن زمان بود.

نوشته‌هایش که بیشتر از ٥٠٠ اثر می‌باشد شامل موضوعات مختلفی از قبیل ستاره شناسی، آناتومی بدن انسان، گیاه شناسی، زمین شناسی و اختراعات گوناگونی است که هیچ‌گاه در دوران زندگیش به مرحله ظهور در نیامد.

به دلیل کنجکاوی زیاد، داوینچی همواره به دنبال کشف رازهای جهان پیرامون خود بود به عنوان مثال: چرا ماه نورافشانی می‌کند، آب، بنا بر چه قوانینی پیرامون اجسام جامد حرکت می‌کند، چرا آسمان آبی است و ده‌ها رویداد غیرقابل توضیح دیگر.

در قرن پانزدهم، نقاشی وسیله‌ای بود که او می‌توانست یافته‌های علمی خود را در قالب تابلوهای گوناگون نشان دهد. تنها ١٥ عدد از نقاشی‌های او باقی مانده است که در میان آنها مونالیزا (Mona Lisa) از همه معروف‌تر می‌باشد.

داوینچی کار تابلو مونالیزا را پس از سه سال تلاش در سال ١٥٠٦ بر روی قطعه‌ای از چوب کاج به پایان رسانید. مونالیزا با نگاه کنجکاوانه و لبخندی مرموز در تور خود به دور دنیا، که از موزه لوور شروع شد، نگاه میلیون‌ها نفر را از سراسر دنیا به خود جلب کرد. چیزی فراتر از یک نقاشی کهنسال در یک جعبه ضد گلوله در موزه لوور است که بی‌وقفه توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند.

واساری (Vasari) که سال‌ها در باره زندگی داوینچی تحقیق کرده است این تابلو را یک شاهکار منحصر به فرد می‌داند. نکته جالب توجه اینجاست که واساری ابروهای مونالیزا به دقت در مقالات خود شرح می‌دهد. در حالی که مونالیزا شخصی است که اصلا ابرو ندارد! داوینچی خیلی به این تابلو علاقه‌مند بود طوری که تا زمانی که مونالیزا را به فرانک اول پادشاه فرانسه نفروخته بود، هیچ‌گاه آنرا از خود دور نمی‌کرد و همیشه این تابلو را حتی در مسافرت‌ها به همراه خود داشت.

اولین سوالی که با دیدن مونالیزا به ذهن می‌رسد اینست که:

مونالیزا چهره یک زن است یا مرد؟ به احتمال بیشتر مونالیزا زنی است به نام Lisa Gheradini del Giocondo که از طرف همسر خود به خیانت متهم شد. همچنین احتمال می‌رود که مونالیزا همان Isabella of Aragon یا همسر Giuliano de Mencini باشد. ولی اگر مونالیزا چهره یک مرد باشد، او کیست؟ سانتیمتر به سانتیمتر این تابلو توسط محققان زیادی آنالیز شده است که تلاش داشته‌اند که راز این تابلو را کشف کنند ولی به هیچ چیز قطعی دست پیدا نکرده‌اند. بنا بر عقیده تعدادی از محققان، مونالیزا در حقیقت چهره خود داوینچی است که به طور بسیار ماهرانه‌ای در قالب مونالیزا به ظهور رسیده است. و در آخر اینکه سوالات بسیار زیادی در رابطه با مونالیزا همچنان بی‌جواب مانده است.

اخیرا یک دانشمند چینی نرم‌افزاری را طراحی کرده است که بر اساس شکل فک و دهان اشخاص، صدای آنها را پیش‌بینی می‌کند که در آن شما می‌توانید صدای مونالیزا و داوینچی را بشنوید!

تحقیقات نشان می‌دهد که سر مونالیزا بر اساس یک دایره شکل گرفته است که با نگاه کردن به تابلو می‌توان آنرا تشخیص داد. طول و عرض مونالیزا (نه کل تابلو) دقیقا به اندازه ٤ و ٣ عدد از این دایره می‌باشد که مثلث معروف فیثاغورث(٣، ٤، ٥) را تشکیل می‌دهد. شعاع این دایره دقیقا یک کف دست (٨ سانتیمتر) به سیستم اندازه گیری آن زمان می‌باشد.

 

راز لبخند ژوکوند، مونالیزا احتمالا آبستن بوده است

بنا به پژوهشی تازه لبخندی که بر لبان مونالیزا نشسته ممکن است به خاطر آن باشد که او باردار است و یا اینکه به تازگی بچه‌ای به دنیا آورده است. دانشمندان کانادایی به کمک اشعه لیزر موفق شده‌اند تصویری سه بعدی از تابلوی معروف لئوناردو داوینچی تهیه کنند.

با مطالعه دقیق تابلو و کشف لایه‌های زیرین آن، گفته شده است مونالیزا جامه‌ای به تن دارد که زنان حامله و یا فارغ از زایمان به تن می‌کرده‌اند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که تابلو در طول ٥٠٠ سال آسیب چندانی ندیده است.

فراسوی سایه های تیره

هیئتی از مرکز پژوهش ملی کانادا اجازه داشتند بر اصل تابلو که به موزه لوور تعلق دارد کار کنند. با مطالعه دقیق لیزری، بخش‌های تیره و ناشناخته تابلو کشف شده است: مانند مد لباس مونالیزا و فرم گیسوی او، با پژوهش اخیر روشن شده است نوع بالا تنه‌ای که مونالیزا به تن دارد، در قرن شانزدهم میلادی مخصوص زنان حامله بوده و یا زنانی که تازه از بستر زایمان برخاسته‌اند. این جزئیات تاکنون شناخته نبود، زیرا در سایه‌های تیره تابلو فرو رفته بود. درباره هویت زن گفته شده است که او همسر بازرگانی از اهالی فلورانس به نام فرانچسکو دل جوکوندو بوده است.

 

رازهای دیگر

داوینچی سفارش نقاشی این اثر را بین سال‌های ١٥٠٣ و ١٥٠٦ دریافت کرد اما آن را به موقع تحویل نداد و چند بار آن را عوض کرد. درباره این اثر هنوز رازهایی باقی است از جمله این که معلوم نیست این تابلو چگونه پدید آمده است. شگردهای شیوه نقاشی مات یا به اصطلاح دود آلود داوینچی هنوز کاملا روشن نشده است. به گفته کارشناسان داوینچی با ابزارها و رنگ‌های خود، سبک تازه‌ای ابداع کرده بود که اجزای تصویر در عین ظرافت و هماهنگی، مشخص و برجسته دیده میشد.

یک رایانه برای کشف معمای لبخند مونالیزا (لئونارد داوینیچی) استفاده شد. این تالبو نقاشی توسط کامپیوتر دانشگاه آمستردام و با استفاده از نرم افزار تشخیص احساسات تحلیل شد.

نتیجه این تحلیل حاکی از آن است که ٨٣ درصد این سوژه شاد، ٩ درصد آن منزجز، ٦ درصد آن هراسان و ٢ درصد آن عصبانی است. در این تحلیل، رایانه به بررسی انحناهای اطراف لب‎ها و چشمان سوژه پرداخته و روحیات او را کشف کرده است.

این تابلو که مشهورترین پرتره تاریخ هنر است و بیش از ٥ قرن علاقه‎مندان و عاشقان هنر را به خود مشغول کرده بین سال‌های ١٥٠٣ و ١٥٠٦ کشیده شده و هم اکنون در موزه لوور پاریس است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...