دو خورشید در آسمان زمین تا سال آینده!

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

به گفته دکتر براد کارتر، ستاره غول پیکر «ابط‌ الجوزا» (Betelgeuse) در حال تبدیل شدن به ابرنواختر بوده و در صورت انفجار، تحت تاثیر نور بسیار زیاد آن برای مدتی زمین از دو خورشید برخوردار خواهد بود.

«انفجار ستاره می‌تواند زمین را تا 2012 صاحب دو خورشید کند»، «دومین خورشید در راه است»، «ممکن است زمین به زودی خورشید دومی داشته باشد»، «دو خورشید برای زمین»؛ برخی روزنامه‌ها و سایت‌های خبری خارجی چند روزی است با چنین تیترهایی با استناد به اظهارات یک استاد فیزیک دانشگاه کویینزلند در گفت‌و‌گو با یک سایت استرالیایی از احتمال مشاهده دو خورشید در آسمان زمین با انفجار یک ستاره سرخ‌رنگ غول‌پیکر خبر می‌دهند، پدیده‌ای دیدنی و خیره کننده که به ادعای آنها ممکن است طی همین یکی دو سال آینده اتفاق بیفتد!

به گزارش ایسنا، به گفته دکتر براد کارتر، ستاره غول پیکر «ابط‌ الجوزا» (Betelgeuse) در حال تبدیل شدن به ابرنواختر بوده و در صورت انفجار، تحت تاثیر نور بسیار زیاد آن برای مدتی زمین از دو خورشید برخوردار خواهد بود.

به گفته وی در صورت حادث شدن این رویداد، مردم زمین شب و روزهای بسیاری را در این جشن ابرنواختری بیدار خواهند ماند حال آن که بسیاری از مواد پخش شده در فضا در اثر این انفجار از کنار زمین عبور کرده و در معرض دید نخواهند بود.

 کارتر می‌گوید در هنگام انفجار یک ستاره که معلوم نیست سال 2011 باشد یا 1002011 ابتدا شاهد بارش ذرات ریز نوترینو خواهیم بود که با اینکه 99 درصد انرژی ابرنواختر از طریق این ذرات آزاد می‌شود،‌ هیچ ضرری برای انسان‌ها ندارند.

انفجار ستارگان در اثر پدیده ابرنواختر پدیده‌ای کاملا شناخته شده و معمول در عرصه اخترشناسی است اما نکته قابل تامل در خبر اخیر، رویکرد سایت استرالیایی منبع اولیه خبر و برخی سایت‌های انتشاردهنده آن است که با «هالیوودی کردن» و پر و بال دادن به اظهارات کارتر، خبر را به نحوی تنظیم کرده‌اند که این تصور در مخاطبان کم دقت ایجاد می شود که زمان انفجار این ستاره بسیار نزدیک (سال 2012) خواهد بود. رویکردی که شاید چندان بی ارتباط با خرافات مطرح در غرب درباره سال 2012 و فیلم‌ها و قصه پردازی‌های صورت گرفته در مورد آن نباشد.

دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح رصدخانه ملی ایران در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به این که انفجار ابرنواختری ستارگان به دلیل تحولات درونی آنها پدیده‌ای طبیعی در روند حیات آنها از جمله ستاره «ابط‌ الجوزا» است، اظهار کرد: مساله مهم این است که زمان این پدیده در ابعاد میلیون سال قابل تخمین است و این که گفته شود چنین پدیده‌ای مثلا تا سال آینده به وقوع می پیوندد کاملا بی اساس و فاقد مبنای علمی است

وی انتشار چنین خبری را ناشی از بی دقتی در نقل اظهارات فیزیکدان استرالیایی یا تمایل برخی به جنجال‌سازی به منظور کسب شهرت خواند و بر ضرورت توجه رسانه ها به مبانی روزنامه نگاری علم و پرهیز از نقل مطالب غیرعلمی و شبه علم تاکید کرد.

ید الجوزا (ابط الجوزا) ستاره‌ای در صورت فلکی جبار یا شکارچی است که نظر درخشندگی سومین ستاره این صورت فلکی است. این ستاره در فاصله 590 سال نوری از خورشید ما قرار دارد.

وضعیت«ابط الجوزا»، غول سرخی که با قطری 900 برابر خورشید شانه صورت فلکی جبار را نشان میدهد، سال‌هاست که برای دانشمندان شناخته شده است.

 

مرگ این ستاره به صورت یک انفجار ابرنواختری طی هزاران سال آینده هم دور از ذهن نیست و مطمئنا در صورت وقوع این انفجار با توجه به فاصله نسبتا نزدیک تر این ستاره به زمین منظره‌ای بسیار تماشایی خلق خواهد شد؛ اما واقعیت این است که فعلا نمی‌توان تخمین صحیحی از زمان مرگ باشکوه ابرغول قرمز شانه «شکارچی» داشت و تا آن زمان،  طلوع قریب الوقوع خورشیدی دیگر تنها در آسمان وهم گرفته شبه علم و جنجال‌های رسانه‌یی قابل مشاهده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...