آزمایش DNA بر روی یک مومیایی ۳۵۰۰ ساله مصری جهت شناسایی هویت او

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

آزمایش DNA بر روی مومیایی مصری ۳۵۰۰ ساله

مصر قصد بر روی یک مومیایی ۳۵۰۰ ساله آزمایش DNA انجام دهد تا تعیین کند که آیا این مومیایی به توتموس اول، یکی از مهمترین فرعون‌های این کشور تعلق دارد یا نه.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  به نقل از آسوشیتدپرس ،  زاهی هواس باستان‌شناس ارشد مصری می‌گوید آزمون DNA و رادیوگرافی بر روی مومیایی یافت‌شده در محل باستانی تبس در ساحل غربی رود نیل- که اکنون به نام دره پادشاهان لوکسور نامیده می‌شود -  انجام خواهد شد.

هواس گفت مومیایی که سال‌ها در موزه مصر به عنوان توتموس اول به نمایش درآمده بود، در واقع به این پادشاه باستانی متعلق نبود.

 توتموس اول سومین فرعون مصر در سلسله ۱۸ نفری فراعنه مصر است. حکومت او از ۱۵۰۶ تا ۱۴۹۳ پیش از میلاد به طول انجامید. جانشین او پسرش توتموس دوم بود و پس از او خواهر توتموس دوم، هتشپسوت به حکومت رسید که قوی‌ترین فرعون مونث مصر بود.

مصر ۵ میلیون دلار لازم را برای آزمایش DNA را از کانال تلویزیونی دیسکاوری به دست آورده است، که پشتیبان طرح بلندپروازانه‌ای برای شناسایی مومیایی‌ها و بررسی دوباره مجموعه‌ مومیایی‌های سلطنتی است.

بهترین راه برای کسب نتایج دقیق از آزمایش دی‌ان‌ای یافت‌شده درون هسته سلول استف زیرا حاوی اطلاعات مربوط به هر دو والد است. اما دی‌ان‌ای مومیایی‌ها معمولا آنقدر تخریب شده است که احتمال یافتن دی‌ان‌ای هسته‌ای قابل استفاده خیلی کم است.

مومیایی های مصری که معروف ترین مومیایی های موجود در جهان هستند به وسیله انسانها  مومیایی شده اند و از ۳۵۰۰ سال پیش تاکنون از تخریب محافظت شده‌اند .

اجساد در مصر قدیم در خانه هایی که به خانه مردگان مشهور بوده مومیایی می‌شدند.

عملیات مومیایی کردن  تا ۷۰ روز طول می‌کشیده است و ۷۰ مرحله داشته است.

برخی از مراحل مومیایی سازی به شرح زیر است:

در ابتدا قسمت بالای بینی را می‌شکاندند و مغز را از آنجا توسط چنکگ مخصوصی خارج می‌کردند و درون مغز را شستشو می‌دادند .

سپس احشا درونی را بوسیله شکافی که در پهلوی جسد ایجاد میکردند خارج می‌کردند .

جسد و احشا بعد از این مراحل ضدعفونی می‌شدند .

امعا و احشا شستشو و ضدعفونی و آبگیری می شدند .

به مدت ۴۰ روز جسد در اب نمک قرار می‌گرفت تا به صورت طبیعی آبگیری (دهیدراته) شود . سپس از نمک خارج شده و نمک را می‌شستند .

دستها و پاها را بوسیله خاک رس یا شن قالب گیری و روکش می‌کردند .

جسد توسط پارچه‌های کتانی خیسانده شده در صمغ درخت و خود صمغ درخت و دارچین و مواد معطر و محافظت کننده روکش می‌شد .

در آخر جسد توسط روغن محافظت می‌شد و درون پارچه کتانی که مساحتش کمتر از ۱۰۰۰ مترمربع نبود روکش می‌شد.

سپس جسد در تابوت سنگی فرعون قرار می‌گرفت. البته امعاء و احشاء درون خمره هایی از جنس مرمر که سرهایی شبیه به حیوانات داشت قرار میگرفتند و آنها را در زیر تابوت بین پاهای مومیایی قرار می‌دادند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...