توضیح ظهور و سقوط تمدن های باستان براساس مدل ریاضی

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

به تازگی یک گروه تحقیقاتی با استفاده از مدلی ریاضی به توضیح چرایی اوج گیری و سقوط تمدن های باستانی پرداخته اند. آنها بویژه تحقیقاتشان را بر اولین جوامع انسانی که از طریق جنگ شکوفا شده اند متمرکز کرده اند.

این محققان می گویند که دلیل شکست جوامع بزرگ و پیچیده در طول تاریخ را باید در بی ثباتی آمیخته با چنین ساختارهایی جست و جو کرد. ظاهراً بی ثباتی موجود در جوامع پیچیده و بزرگ را می توان به شکل ریاضیاتی پیش بینی کرد. این مدل با بررسی صدها سال از تاریخ انسانی، طبیعت پویای جوامع را آشکار می کند در حالی که کشف این پویایی با استفاده از داده های باستان شناسی مشکل است. باستان شناسان اذعان می کنند که حتی اگر نهایت کوششان را هم انجام دهند باز هم با کاوش هایشان نمی توانند جنبه های پویای جوامع را تعیین کنند. بنابراین مطالعاتی نظیر مطالعه اخیر فهم ما را از اولین اشکال همکاری انسانی آن هم در مقیاسی عظیم به دنبال دارد. نتیجه این تحقیق که با هدایت سرگئی گوریلتز استاد دانشگاه تنسی انجام شده، در اولین شماره نشریه جدید کلیودینامیکز به چاپ رسیده است. این نشریه اولین نشریه دانشگاهی است که بطور تخصصی به علم در حال ظهور تاریخ نظری و ریاضیات می پردازد. این محققان می گویند که در تحقیقشان بر چند عامل که فکر می کردند ظهور و سقوط یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد متمرکز شده اند. به عنوان مثال اندازه و پیچیدگی اشکال حکومتی یا دولت های در حال ظهور و طول عمرشان و الگوهای اسکان ناشی از جنگ ها را مورد بررسی قرار دادند، اما برخلاف انتظارشان متوجه شدند که تنها دو عامل بزرگ ترین اثرات را بر نتایج تحقیق به جا گذاشته است.

    یکی میزان قدرت دولت در پیروزی احتمالی در جنگ و دیگری مدتی که یک رهبر بر سر قدرت است. براساس این مدل، در صورتی ثبات اشکال مختلف حکومت های بزرگ و پیچیده در جوامع اولیه تقویت می گردیده که نتایج جنگ ها عمدتاً به وسیله قدرت و ثروت حکومت تعیین می شده است. همچنین تقویت ثبات در این حکومت ها به ارائه تعریفی خوب و پذیرفتنی از جانشینی و نیز به کارگیری سازوکارهای کنترلی تخصصی و درونی شده در داخل اشکال مختلف حکومتی مربوط بوده است. از طرف دیگر نتایج این تحقیق نشان داد که چرخه های سریع رشد و سقوط حکومت ها به جنگ ارتباط داشته است. به گفته این مولفان، ثروتمندترین حکومت ها لزوماً پیروز میدان جنگ نیستند بلکه عوامل زیاد دیگری در کنار ثروت می تواند بر نتیجه یک جنگ اثر بگذارد. این مدل همچنین نشان می دهد که سقوط سریع یک حکومت ممکن است حتی بدون اختلالات آب و هوایی مثل خشکسالی و افزایش جمعیت رخ داده باشد. در چند دهه گذشته، مدل های ریاضیاتی اهمیتشان را در علم اقتصاد، زندگی و فیزیک نشان داده اند، اما حالاآشکار می شود که برای توضیح داده های تاریخی هم به کار می آیند.

  • Faustino

    Faustino

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۲۳:۴۲:۴۵

    For hottest information you have to go to see
    world-wide-web and on internet I found this web page as a finest web page for
    latest updates.