بقایای یک شهر باستانی در درگز کشف شد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه


 
 
به دست آمدن آجرهای تزیینی با نقوش برجسته گیاهی و حیوانی گواه این مطلب است که این شهر دارای بناهای باشکوهی مانند کاخ و نیایشگاه بوده است...
به گزارش ایرنا، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در پی گمانه زنی و تعیین حریم یکی از تپه های تاریخی بقایای یک شهر پارتی در محدوده شهرستان درگز شناسایی شد.  
محسن لشکری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طول محدوده این شهر باستانی 1300 متر، عرض آن در ضلع شمال شرقی 150 متر و در ضلع جنوب غربی 450متر است.
وی، مصالح بکار رفته در ساخت این شهر را خشت و کاه گل ذکر و خاطرنشان کرد: آثار معماری نمایان شده در گمانه‌ها موید آن است که در این محوطه تاریخی با یک شهر از پیش طراحی شده روبرو هستیم.
لشکری گفت: هیات باستانشناسی خراسان رضوی در 45 روز موفق شد حصار پیرامون شهر را در چهار ضلع آن گمانه زنی و ردیابی کند.
وی ادامه داد: به دست آمدن آجرهای تزیینی با نقوش برجسته گیاهی و حیوانی گواه این مطلب است که این شهر دارای بناهای باشکوهی مانند کاخ و نیایشگاه بوده است.
وی افزود: سفالهای بدست آمده در این گمانه زنی که حجم بسیاری را به خود اختصاص داده از دیگر یافته های مهم این گمانه زنی بود بطوری که 12 قطعه سفالینه از میان آنها قطعه یابی و مرمت شد.
لشکری اظهار داشت: این سفالینه ها شامل خمره، کوزه، تنگ، سبو، بشقاب، ظروف آبریز منقاری، ظرف میثاق و ظروف متنوع از نوع آشپزخانه است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...