تاریخ : 29 مرداد 1396
زمان : 14:23:10
نظر سنجی
  • جای خالی چه مطلب خاصی را در این وبلاگ احساس می کنید؟

مطالب عادی و روزمره
مطالب بسیار بغرنج و ثقیل الدرک

مشاهده نتایج


موضوعات

منوی کاربری

میهمان گرامی خوش آمدید





آمار وبسایت
  • بازدید امروز : 509 بار
  • بازدید دیروز : 864 بار
  • بازدید ماه : 21767 بار
  • بازدید کل : 558831 بار

  • 1 2 3 4
    تبلیغات
    آخرین ارسال های انجمن
    هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
    قبرستان زیرزمینی پاریس، فرانسه

    جمعیت زیاد مناطق مرکزی پاریس در قرن هجدهم، مقامات دولتی را بر آن داشت تا قناتی به عنوان گورستان دسته جمعی بنا کنند. در طول یک دوره 18 ماهه، استخوان ها و اجساد مردگان به محل استراحت ابدی شان در زیر زمین انتقال می یافت.

    در این محل که به "امپراطوری مرگ" شهرت دارد، میلیون ها استخوان وجود دارد و دیدن بخشی از آن نیز برای عموم آزاد است.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان
    اولین قبرستان مسلمانان ایران

    باید به شرقی ترین نقطه استان مازندران و شهر گلوگاه سفر کنید تا بتوانید عجیب ترین قبرستان ایران را ببینید. قبرستانی که با سنگ های عمودی خاکستری و حکاکی های عجیب و غریب این سنگ ها، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می کشد.

    تاریخ قبرستان سفید چاه را تا ۱۲۰۰ سال تخمین می زنند و شاید محکم ترین شاهد این ادعا، قبر ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر(ع) باشد که هر سه در سفیدچاه مدفون شده‌اند؛ جایی در همسایگی ملک بادله حاکم شمال که در این گورستان به خاک سپرده شده است.

    اگر گذارتان به گورستان سفیدچاه بیفتد، در اولین نگاه ضریح چوبی امام‌زاده را می بینید که با گنبد نقره‌ ای رنگش مقابل چشمانتان می‌درخشد و تاریخ ۸۴۰ سال پیش را مقابلتان زنده می کند و نقش‌های عجیب روی سنگ‌ قبرها، زندگی نامه مردگانی را مقابل چشمانتان می آوردند که هزار سال قبل در روستای سفیدچاه زندگی می کرده اند.

    بنا بر روایت‌ها، در روستای سفیدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی می کردند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده و درگذشتگان جدید روستا، با سنگ های امروزی دفن می شوند.

    تاریخ شناسان می گویند که سنگ قبرها تابلوهای معماری و فرهنگ هر منطقه هستند و سنگ های محرابی و صندوقی گورستان سفید چاه هم، طرح های معماری ایران قدیم را تداعی می کنند. در سنگ قبرهای محرابی گورستان سفید چاه، می توانید نقوش تزیینی، اسلیمی و هندسی متقارن را در کنار نقوش و عبارات مذهبی دیگر ببینید که جلوه خاصی به این گورستان داده اند.

    اگر از ساکنان سفیدچاه درباره تاریخ روستا بپرسید، می شنوید که این روستا، در گذشته سفیدجا، اسپ ‌چاه، اسپ تن و روبار نام داشته اما در گذر زمان به سفیدچاه تغییر نام داده است. روستایی که به اعتقاد آنها و اهالی حدود ۴۴ روستای دیگر -که مرکز همه آنها سفیدچاه است- خاکی شبیه به خاک وادی السلام دارد و جسد را تا سال‌ها سالم نگه می‌دارد. شاید به همین دلیل است که مردم روستا، هنوز هم هر هفته به ملاقات قبر اجداد خود می آیند و مرده های جدیدشان را در همین قبرستان به خاک می سپارند.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان
    سنگ‌های عجیب گورستان سفید چاه

    ادعا می شود گورستان سفید چاه با سنگ قبرهای متفاوتش راز و رمزهای زیادی در دل خود دارد

    گورستانی با سنگ قبرهای عجیب که روی بیشترشان نقش های مختلفی حکاکی شده؛ از دوک نخ ریسی گرفته تا قیچی و گاوآهن! با اینکه مسیر این گورستان به طور کامل ماشین رو نیست اما خیلی ها گذرشان به آنجا می افتد. محلی هایی که در نزدیکی این گورستان زندگی می کنند بر این باورند که اگر مرده هایشان را در این گورستان دفن کنند، گناهانشان بخشیده می شود. گورستان سفید چاه قبرستانی مشهور در شرق مازندران است که حرف و حدیث زیادی درباره اش شنیده می شود؛ گورستانی که بیشتر شبیه موزه ای به جا مانده از دوران گذشته است.

    این گورستان در شرق مازندران و در 30 کیلومتری جنوب گلوگاه و روی رسوبات آبرفتی آن قرار دارد. این گورستان قدیمی در منطقه ای کوهستانی بنا شده؛ برای همین زمستان ها برف زیادی روی محوطه آن می بارد و همه جا را سفید پوش می کند. سفید چاه را اهالی مازندران به خوبی می شناسند؛ چرا که روایت های زیادی درباره اش شنیده اند. عده ای می گویند قدمت این گورستان به 1200 سال پیش بر می گردد. عده ای هم معتقدند که هر کس در این گورستان دفن شود، مورد لطف پروردگار قرار می گیرد و قسمتی از گناهانش بخشیده می شود. در میان همه این روایت ها ماجرایی که گورستان سفید چاه را به مرکز توجه باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی تبدیل کرده، این است که روی هر قبر دو تخته چوب سنگ به شکل عمودی قرار داده اند؛ یکی در محلی که سر متوفی قرار گرفته و دیگری هم در قسمتی که پای متوفی قرار دارد. اما موضوع جالب تر، وجود خط و خطوطی است که روی این تخته سنگ ها حکاکی شده اند.

    کارشناسان میراث فرهنگی استان مازندران معتقدند اسناد مشهودی که در اینجا وجود دارد نشان می دهد اجسادی که در این گورستان به خاک سپرده شده اند، مربوط به قرن ششم هجری هستند. از روی این حکاکی های می توان حدس زد که صاحب قبر در زمان حیاتش چه کسب و کاری داشته.

     

    سفید چاه و مردگان

    از آنجا که گورستان سفید چاه روی رسوبات آبرفتی مخروط افکنه ای قرار گرفته، شرایط زیر زمینی این گورستان به شکلی است که آب های جاری زیر زمینی از درون رسوبات زهکشی شده خارج می شوند و به رود نکا می ریزند. با خارج شدن آب از رسوبات زیر گورستان ، شرایط زیر سطحی نسبتا خشکی برای اجساد موجود در قبرهای این گورستان فراهم می شود. این وضعیت می تواند زمان متلاشی شدن و تخریب اجساد مردگانی را که در قبرها دفن شده اند به تاخیر بیندازد. شاید همین موضوع باعث شده تا اهالی روستاهای واقع در حوزه آبریز رود نکا در این منطقه، اجساد مردگان خود را از محل های دور نزدیک به این گورستان منتقل و دفن می کنند؛ چرا که با گذشت زمان به این نتیجه رسیده اند که اجساد مردگانشان در این گورستان دیرتر از بین می رود؛ « گورستان سفید چاه یکی از عجیب ترین مناطق ایران است. عده ای معتقدند که این گورستان اولین گورستان مسلمانان است ولی هنوز اسناد معتبری پیدا نشده که این موضوع را تایید کنند.»

    اینها را علی ماه فروزی، مدیر پژوهشی میراث فرهنگی مازندران می گوید و ادامه می دهد: « به خاطر اعتقاداتی که بومی های مناطق این محدوده- از نکار گرفته تا بهشهر، گرگان، کردکوی و ... دارند، مردگانشان را برای دفن کردن به این گورستان می آورند و حتی بعضی اوقات برای دفن مردگانشان از قبرهای قدیمی استفاده می کنند.»

     

    قصه داس و گاوآهن

    هنگام بازدید از گورستان سفید چاه با سنگ قبرهای خاکستری و زرد رنگی برخورد می کنید که با گذشت زمان فرسوده شده یا شکسته اند؛ با این حال باز هم می توان خطوط و نقوش عجیب و غریبی را روی آنها دید. سنگ قبرهایی که روی آنها کنار نام متوفی، شغل او و حتی در برخی از تخته سنگ ها، نسبت متوفی را هم حکاکی کرده اند. اشکالی مثل قیچی، داس، گاوآهن، وسایل تیراندازی و ... نمونه نقوشی هستند که روی تخته سنگ ها حک شده و شغل صاحب قبر را یادآوری می کنند.»

    روی بعضی از سنگ قبرها هم آیات قرآن حک شده است. این آیات و احادیث نشان می دهند که مردم آن زمان مسلمان بوده اند؛« این نقوش از زندگی ساده و بی پیرایه ساکنان قدیم این منطقه سرچشمه گرفته و کتابخانه سنگی بی نظیری را از هنر، معیشت و اعتقادات آنان خلق کرده که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. دو احتمال درباره این نقش ها وجود دارد؛ اولین احتمال بیانگر آن است که به طور مثال نقش قیچی روی سنگ نشانه آن است که شغل متوفی آرایشگر بوده یا سنگ قبری که نقش گاوآهن روی آن حک شده نشان می دهد کار متوفی کشاورزی بوده است.»

    اما احتمال دوم کارشناسان این است که خیلی از قبرهایی که نقش قیچی یا گاوآهن رویشان حک شده مربوط به یک قوم یا خاندان بوده اند که به عنوان نشانه خانوادگی شان از قیچی یا وسیله دیگری روی سنگ قبرهایشان استفاده شده است.

     

    همزیستی مرده های قدیم و جدید

    قدیمی ترین سنگ مزار به دست آمده در سفید چاه متعلق به سال 830 هجری است که 55 سال از مزار امامزادگان آنجا قدیمی تر است. با توجه به حضور سادات میر عمادی در نیمه قرن هشتم هجری در منطقه، انتظار کشف قبرهای قدیمی تر هم دور از ذهن نیست. شاید به خاطر وجود همین قبرهای سادات است که تا سال ها پیش از روستاها و شهرهای دور و نزدیک طبق وصیت مردگان، خانواده هایشان آنها را در این گورستان دفن می کردند. حتی با وجود سختی های دسترسی به این قبرستان، خیلی ها مشکلات آن را به جان می خرند تا عزیز از دست رفته شان را در آنجا دفن کنند.

    تابستان برای اهالی مازندران فرصتی است تا از مناطق مختلف برای ادای نذری و خواندن فاتحه به سمت این گورستان حرکت کنند. این مسافرت معمولا با اسب انجام می شود زیرا هنوز راه ماشین رو به سفید چاه باز نشده است. اما یکی دیگر از جاذبه هایی که مردم را به این گورستان می کشاند، امامزاده ای است که در سفید چاه قرار دارد.

     

    امامزاده سه تن

    در سفید چاه مقبره سه امامزاده با اسامی عبدالرحمن، منصور و ابراهیم فرزندان احمد، پسر امام موسی کاظم(ع) قرار دارد؛ « پلان امامزاده یک بنای 15 ضلعی منتظم است. پنجره هایی در ضلع های بنا به صورت یک یا دو در میان کار گذاشته شده اند.»

    گنبد امامزاده پیازی شکل و نقره گون است و مانند پلان مقبره از 15 برش تشکیل شده است.

    به گفته فروزی، شبستان امامزاده فضای ورودی به گنبد خانه است و محلی برای نماز خواندن زائرها؛« در جهت قبله محرابی ساخته شده که تزئینات آن کاشی کاری های دوران معاصر است.»

    با توجه به شواهد موجود، گورستان سفید چاه به مسلمانان تعلق دارد و قوانین و آداب تدفین مسلمانان در این گورستان برقرار بوده است. قبرها جهت غربی-شرقی داشته اند؛ به طوری که صورت میت به سمت قبله قرار می گرفته است. اما به دلیل قداست و اهمیت گورستان در بین بومیان منطقه تمرکز گورها در محوطه اطراف امامزاده بیشتر است؛ چرا که اشتیاق ساکنان منطقه جهت دفن شدن امواتشان در جوار امامزاده باعث شده گورها نزدیک به هم و حتی در بعضی از مکان ها گورستان چندین سنگ قبر کاملا به هم چسبیده قرار بگیرند؛ «با توجه به تاریخ حک شده روی سنگ قبرها، تدفین های جدید فاصله زمانی زیادی نسبت به خاکسپاری قدیمی دارند. به علاوه آداب تدفین هم طبق شرع مقدس اسلام انجام شده است. اکثر اجساد جدید طبق وصیت متوفیان داخل گورهای قدیمی که متعلق به همان خاندان است دفن می شوند اما امروزی ها دیگر از سنگ های عمودی استفاده نمی کنند.»

     

    داستان سنگ قبر

    مدیر پژوهش میراث فرهنگی مازندران قدمت گورستان سفید چاه را به دو بخش تقسیم می کند، « بخش اول مربوط به قرون ششم تا دهم هجری است که احتمال می رود آن موقع گورستان در حال شکل گیری بوده و روی سنگ قبرها نقش های ساده ای به کار رفته اما از قرن دهم تا دوازدهم بیشترین تدفین در این گورستان صورت گرفته. از نقوشی که روی سنگ قبرها حک شده مشخص است که اوج منبت کاری در آن موقع بوده.»

    نقوش اسلیمی و منبت کاری هایی که روی سنگ قبرها در قالب نقش های پرکار- مثل نقش پیچک های رونده- روبه بالا کار شده اند، نشان دهند کمال هستند؛ «خطوطی که در این سنگ قبرها حک شده اند نزدیک به خط نسخ است. در هر دورانی مردگان را به شیوه ای خاص دفن می کردند. 5 هزار سال پیش کنار مردگان سفال و وسایل جنگی دفن می کردند، در عصر برنز و آهن هم کنار آنها ظروفی از این جنس می گذاشتند اما در دوران اسلامی قضیه فرق می کرد و به جای سفال و وسایل تزئینی از سنگ قبر استفاده می کردند. ولی از آنجایی که سنگ قبرها به تنهایی بی روح به نظر می آمدند مردم شروع کردند به کشیدن طرح و نقش روی آنها.»مانند اتفاقی که در گورستان سفید چاه هم افتاده است.

     

    داستان نمادها

    گورهای این گورستان به نقش هایی که رویشان حک شده، درست مثل یک موزه هزار حرف ناگفته دارند؛ «از لحاظ نمادین قیچی هم نماد زندگی است و هم مرگ.» البته قیچی تنها نمادی نیست که روی سنگ قبرها دیده می شود. دایره (نمادی از زمان، حرکت پیوسته و مدور آسمان)، آینه ( نماد حقیقت، خودشناسی و حقیقت الهی)، چاقو( علاوه بر استفاده روزمره برای معشیت، مفهوم مرگ هم می دهد. با چاقو چیزی را بریدن به معنی جدایی، تقسیم و آزادی است)، دوک نخ ریسی( از جمله ابزارهای بافت های سنتی است که روی اکثر سنگ گورهای شامل ابزار مشاهده می شود. دوک نشانه بانوان مادر و بافندگان سرنوشت است. چرخ نخ ریسی نماد گردش عالم است و نخ ریسی و بافندگی فرد مونث را در حال بافتن سرنوشت و حجاب جهان، و هم آلود نشان می دهد)، شمشیر ( نمادنیرو، حفاظت، اقتدار، سلطنت، رهبری، عدالت، دلیری، قدرت، هوشیاری و نابودی جسمانی) و ترازو.( بیانگر عدالت، بی طرفی، قضاوت، موازنه همه اضداد و مکمل ها که شایستگی ها و ناشایستگی های انسان را وزن می کند) اینها از دیگر نمادهایی هستند که روی سنگ قبرها به کار رفته اند و هر کدام معانی خاص خود را دارند.» سنگ قبرهای گورستان سفید چاه مانند یک موزه دینی شما را به سفر زمان می برد؛ به صدها سال پیش زمانی که مردم در کمال سادگی زندگی می کردند.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان
    عجیب غریب ترین قبرستان جهان

     

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان
    کشف یک قبرستان عجیب در یونان

    یک قبرستان عجیب در شمال یونان توسط کشاورزان کشف شد.

    پس از آنکه رسانه‌های کشور اروپایی یونان از کشف یک قبرستان تاریخی در شمال یونان توسط کشاورزان در روز جمعه خبر دادند، باستان‌شناسان یونانی قبرستان کشف شده را قبرستانی عجیب خواندند.

    به گزارش خیرگزاری فرانسه، باستان‌شناسان یونانی در جریان کاوش‌های خود موفق به کشف قبرهایی شدند که علاوه بر انسان‌ها، حیوانات نیز در آنها دفن شده‌اند. باستان‌شناسان در این قبرها علاوه بر اسکلت ۱۱ انسان بالغ، بقایای اسکلت ۱۶ حیوان اهلی از جمله گاو و سگ که در کنار یکدیگر دفن شده را نیز کشف کرده‌اند. باستان‌شناسان قدمت این قبرستان عجیب را بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ سال برآورد کرده‌اند. پروژه کاوش در این محوطه تاریخی برای کشف دیگر آثار تاریخی همچنان ادامه دارد.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان
    عجیبترین قبرستان های دنیا

    قبرستان های عجیبی در سراسر دنیا وجود دارد.

    قبرستان زیر آب در میامی امریکا

    قبرستان سوکره در بولیوی

    قبرستان مری در رومانی

    شهر مردگان در روسیه

    قبرستان خانه های ییلاقی  نو در ایرلند

    قبرستان رودخانه کوچک در چین

    قبرستان وادی سلام در عراق

    قبرستان گورهای آویزان در فیلیپین

    قبرستان لارکولتا در آرژانتین

    قبرستان زن های مجرد در انگلیس

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان
    عجیب ترین گورستان تاریخی اردبیل

    اردبیل برای خیلی از گردشگران ایرانی با طبیعت منحصر به فرد و آب و هوای لطیفش شناخته می شود اما شاید کمتر کسی بداند که یکی از جالب ترین نقاط تاریخی کشور در منطقه برای این استان قرار گرفته و در واقع وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و با اهمیت ترین سایت تاریخی مربوط به پیش از تاریخ در شمال غرب ایران به شمار می رود.

    منطقه باستانی معروف به شهر یری در شمال غربی روستای پیرازمیان در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر قرار دارد. جایی در کنار رود قره سو که وسعت آن به 400 هکتار می رسد و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به 1450 پیش از میلاد و قوشا تپه به 7 هزاره پیش از میلاد می رسد.

     

     محوطه شهر یری اولین بار در سال 1978 ق .م توسط هیئت چارلز برنی شناسایی و بررسی شد. او معتقد بود که عمر بعضی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاکستری و نخودی و نارنجی هم می رسد.

    چارلز برنی تاریخ اکثریت گورهای این محل را هزاره دوم و اول قبل از میلاد می دانست و حتی پیش بینی می کرد که این تاریخ به هزار سال قبل تر، یعنی هزاره سوم قبل از میلاد هم برسد. با این حال آثاری از سکونت عصر برنز شناسایی نکرده بر این نظریه اصراری نورزید تا این که در کاوش هایی که توسط هیئت دکتر نوبری در آذر 1382 انجام شد، اشیای با ارزشی از داخل گورها به دست آمد که در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی خلخال نگهداری می‌شوند.

    عده ای از باستانشناسان قدمت این محوطه را تا 9 هزار سال هم تخمین می زنند و معتقدند که سنگ تراشه‌های از اشکال انسان مربوط به 7 هزار سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه موجود است.

    محوطه باستانی شهر پیرازمیان در کنار رودخانه قره سو قرار دارد. جایی که بر روی سنگ های اطراف آن نقش و نگارهای متعددی با طرح و ابعاد مختلف با ضربه زدن های منظم و دقیق با سنگ های سخت، استخوان حیوانات و فلزات سخت حک شده است. نقش هایی از بزکوهی، انسان درحالت های مختلف و چندین نقش نامشخص دیگر قابل مشاهده اند، تعداد آنها محدود است .

    اما در نزدیکی های همین محوطه، سنگ قبرهایی با نقش هایی یک نواخت از چهره انسان هایی که دهان ندارند دیده می شوند که ابعاد آنها از 2مترتا 40 سانتیمتر متغیر است و تعداد تقریبی آنها به بیش از صد مورد می رسد. این محوطه در منتهی الیه دشت مشگین شهر و به فاصله 65 کیلو متری شمالغربی مرکز استان و در 35 کیلو متری شرق شهرستان مشکین شهر و در 2 کیلو متری شمال روستای پیر ازمیان و از توابع بخش مشکین شرقی واقع شده و در آن می توانید یک قلعه وسیع با دیوار دفاعی سنگی از نوع خشکه چین را در کنار محلی برای برگزاری آیین های مذهبی و گورهای باستانی متعدد ببینید. تا به حال حدود 450 گور در این محل شناسایی شده است که ابعاد کوچکترین آنها 3.2 متر و بزرگترین آنها 8.2 متر است. علاوه بر این، یک غار باستانی و تپه های متعلق به دوره های مختلف از دیگر دیدنی های این منطقه است که باستان شناسان زمان زیادی را برای تحقیق در آنها صرف کرده اند.

    با تمام این ها، این روزها اگر گذارتان به منطقه تاریخی شهر پیرازمیان بیفتد می بینید که وزش باد شدید و طوفان بخشی از محوطه باستانی شهر پیرازمیان را در مشگین شهر تخریب کرده است. طوفان بخش حفاظت شده معبد را بطور کامل تخریب و سایبان محوطه را از جا کنده و به اطراف پرتاب کرده است.

    این در حالی است که مدیر کل میراث فرهنگی اردبیل در سال 84ضمن بازدید از منطقه اعلام کرد که در سال 85حریم شهر یری تعیین خواهد شد و این منطقه باستانی به ثبت ملی و جهانی خواهد رسید. ولی در مرداد سال 85تحقیقات باستان شناسی منطقه تعطیل شد. او در مرداد سال 86اعلام کرد که کار طراحی سازه محافظ انجام خواهد شد اما تا به حال هیچ اقدامی در جهت حفاظت از سنگ افراشت ها انجام نشده است.

    به جز طوفان روزهای گذشته، سرمای شدید زمستان عامل تهدید دیگری برای سنگ های منقش این منطقه است که می تواند آثار تاریخی این تپه را از بین ببرد.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان
    عجیب ترین قبرستان دنیا

    گاه برخی از قبرستانها آنقدر عجیب هستند که نمی‌توان به جرات اعلام کرد اجساد دفن شده‌‌اند یا نه. چنانچه در قبرستان فوق مشاهده می‌شود، اجساد در زیر خاک مدفون نیستند. اما به نوعی دفن شده‌اند. حال باید بیننده خود قضاوت کند که این اجساد دفن شده‌اند یا نه.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان
    مقدمه نویسنده وبلاگ

    کمتر کسی است که با قبرستان آشنایی نداشته باشد. هرکدام از ما حداقل یک بار پایمان به قبرستان باز شده است. اصولا جدا از شیوه دفن در بین تمامی مردم جهان، قبرستان عموما به جایی گفته می‌شود که پیکر انسانها دفن می‌شود. از این تعریف می‌توان چنین برداشت نمود که دو عنصر مکان و پیکر انسان برای تشکیل قبرستان لازم است.

    نویسنده وبلاگ اطلاعی از شیوه تفکر مللی که برای اجساد درگذشتگانشان شیوه‌های دیگری را برگزیده‌اند، ندارد. به طور مثال نویسنده وبلاگ نمی‌داند مللی که اجساد درگذشتگان خود را مومیایی کرده و یا در بسته‌بندی‌های خاصی محفوظ می‌دارند و همچنین مللی که اجساد را به روش سوزاندن و ریختن خاکستر در رودخانه مدفون می‌کنند، اما مکان خاصی برای رجعت به پیکر متوفی ندارند، چه برداشتی از قبرستان دارند.

    این موضوع از آن جهت مورد انتخاب قرار گرفته است که نه تنها قبر یکی از فاکتورهای زندگی جاری است، بلکه یکی از مهمترین فاکتورهای شناخت فرهنگ در سراسر تاریخ بوده و هیچ کس همچون باستانشناسان از اهمیت کشف قبرستان‌های باستانی باخبر نیست.

    بنابراین در اینجا سعی شده است که قبرستانهایی مورد نظر قرار بگیرد که به شکل مدفون کردن جسد عمل می‌کنند.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : سایه روشن ، قبرستان