تاریخ : 30 مرداد 1396
زمان : 03:17:04
نظر سنجی
  • جای خالی چه مطلب خاصی را در این وبلاگ احساس می کنید؟

مطالب عادی و روزمره
مطالب بسیار بغرنج و ثقیل الدرک

مشاهده نتایج


موضوعات

منوی کاربری

میهمان گرامی خوش آمدید





آمار وبسایت
  • بازدید امروز : 105 بار
  • بازدید دیروز : 815 بار
  • بازدید ماه : 22178 بار
  • بازدید کل : 559242 بار

  • 1 2 3 4
    تبلیغات
    آخرین ارسال های انجمن
    هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
    عالم لاهوت

    مراد همان عالم الوهیت و عالم ربوبی است. یعنی ذات مقدس واجب الوجود که مستجمع جمیع صفات کمالیه است. البته در آن مرتبه از وجود،‌ آنچه هست یک وجود اطلاقی است و بس. ذات پروردگار به تنهایی عالمی است و عظیم ترین عوالم است، زیرا ذات حق، محیط بر همة عوالم مادون است و ذره ای وجود از احاطة قیومی او خارج نمی‌باشد.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : خدا ، مراتب چهار گانه عالم
    عالم مُثُل

    مطالب این بخش ذکر شده در بخش جبروت دیدگاه فلسفی است. اما برخی فلاسفه در این بین قائل به عالمی دیگر است به نام عالم مُثُل. از جمله افلاطون. درک این عالم به تلاش بسیار دشوار و لازمة آن تلاشی بسیار سخت و قابلیت شهود است. بدون شهود درک این عالم تقریباً محال است. عالم مُثُل شامل موجود نیست. بلکه شامل وجود است. از این بابت نزدیکترین و شبیه‌ترین عالم به عالم لاهوت یا عالم الهی است. اگر بتوان به شهود این عالم دست یافت می‌توان درک و مشاهده کرد که این عالم بجای آنکه شامل موجودات باشد شامل «کلی» و «قالب» است. به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت که عالم قوانین الهی است. گویی دستگاه مقننه الهی است. تمامی مفاهیم در این عالم قرار دارند. شاید با خود اندیشیده باشید که بسیاری از کلماتی که بشر استفاده می‌نماید «کلی»‌و «قالب» است و دقیقا مثال خاص ندارد بلکه مثال عام دارد. کلمات بیشماری مانند: آب – غذا – انسان – حیوان – کوه – دریا و بی‌نهایت کلماتی که همگی از آنها استفاده می‌کنیم. عالم مُثُل دقیقا عالمی است که دربرگیرنده و شامل این مفاهیم است. این عالم حتی دربرگیرنده مفاهیمی است که مصداق روشن و واضحی ندارند. مانند: عشق – نفرت – کینه – حسد و باید خاطرنشان کرد این مفاهیم واقعا وجود دارند. کتابهای آسمانی حتی در مورد برخی از آنها صحبت کرده است. مانند مذمت در باره حسد و در مقابل تأکید بر رشک.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : خدا ، مراتب چهار گانه عالم
    عالم جبروت

    مراد همان عالم عقل و عالم معناست که از صور و ابعاد و اشباح مبرّاست و فوق عالم ملکوت است. در اثبات عالم جبروت و عقل گفته شده که برخی فلاسفه معتقدند: از آنجا که عالم الوهیت و ذات واجب الوجود دارای بساطت محضه است و نمی‌تواند مستقیما و بلاواسطه به وجود آورنده و مدبر و محیط بر عالم طبیعت و عالم ملکوت شود لذا قائل به «صادر اول» شده‌اند که بدون واسطه و مستقیماً، ذات اقدس خداوند به او افاضة وجود کرده است و مدعی شده‌اند که صادر اول، باید کاملترین و بسیط‌ترین ممکنات باشد که به سایر موجودات مادون خود، افاضة وجود کند، چنین موجودی جز اینکه مجرد از ماده و زمان و مکان باشد، نمی‌تواند باشد. این چنین موجودی را به حسب اصطلاح «عقل» می نامند.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : خدا ، مراتب چهار گانه عالم
    عالم ملکوت

    مراد، همان، عالم غیب و عالم نفس و عالم مجردات است که به آن عالم مثال و عالم برزخ هم اطلاق می‌گردد و آن مرتبه و نشئه ای است برتر از عالم طبیعت که دارای صور و ابعاد است امّا فاقد حرکت و زمان و تغییر است. این عالم خود بر دو قسم است یکی «ملکوت اعلی» که عالم مجردات محضه است مانند عالم ملائکه و دیگری «ملکوت اسفل» است که عالم صور مقداری است. مانند وجود انسان ها در برزخ و قبر.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : خدا ، مراتب چهار گانه عالم
    عالم ناسوت

    مراد از این عالم، همان عالم طبیعت و شهادت و مُلک است یعنی جهان جسمانی و اجسام و ماده و مادیات که در آن حرکت و زمان و مکان نقش دارد. عالم ناسوت مانند پوست است نسبت به عالم ملکوت یعنی قشر عالم ملکوت است.

    پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که مسلم است که عالمی برتر و مافوق عالم طبیعت وجود دارد امّا آیا می‌توان گفت عالمی پائین تر از طبیعت و ناسوت وجود ندارد؟

    جوابی که فلاسفه داده اند این است که خیر زیرا اولاً وجود عالمی پائین تر از طبیعت مستلزم این است که مادة طبیعی قادر بر ایجاد یک شیء از عدم محض باشد و به دلائلی ثابت می‌کنند که تأثیر جسم و طبیعت از نوع تحریک است نه از نوع ایجاد ثانیاً عالم طبیعت عالم قوه و فعل و ماده و صورت و حرکت و زمان و مکان است. موجودی ضعیف تر از قوه و ماده و... که در آنها وجود و عدم آمیخته است قابل تصور نیست.

    در دیگاه مذهبی و مخصوصاً اسلام به وجوداتی اشاره شده است که برخی متعلق به این عالم بوده و برخی دیگر نه. این وجودات را نباید با هم اشتباه گرفت. به طور مثال جن و روح هر دو از چشم بشر عادی پنهان هستند. اما جن متعلق به ناسوت بوده ولی روح به محض خروج از بدن به جای دیگری منتقل می‌شود که خارج از ناسوت است. هرچند امکان جابجایی در بین عوالم را با شرایط خاصی دارد.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : خدا ، مراتب چهار گانه عالم
    مراتب چهار گانه عالم

    فلاسفه، حکما و عرفا معتقدند که هستی و عالم، طبقات و مراتب چهار گانه‌ای دارد که عبارتند از عالم ناسوت، عالم ملکوت، عالم جبروت و عالم لاهوت؛ البته سه عالم ابتدائی مربوط به جهان آفرینش هستند و آخری، مربوط به عالم آفریدگار است.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : خدا ، مراتب چهار گانه عالم