از میان قیام یمانی و خراسانی و سفیانی کدام قیام مقدم است

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

قیام یمانی و قیام خراسانی از محتومات می باشد ولکن در روایات به قیام خراسانی اشاره شده است که آن قیام نیز با دو قیام یمانی سفیانی همزمان می باشد و از نظر زمانی هر سه قیام در یک سال و یک ماه و یک روز واحد صورت می پذیرد.

رسول اکرم (ص ) فرمودند :

« خروج الثلاثه : السفیانی و الخراسانی و الیمانی فی سنه واحده , فی شهر واحد , فی یوم واحد , ولیس فیها من رایه اهدی من رایه الیمانی , لانه یدعوا الی الحق » .

« خروج سه پرچم سفیانی و خراسانی و یمانی در یک سال واحد , و یک ماه واحد , و یک روز واحد , خواهد بود , و در میان آن سه پرچم هیچ پرچمی هدایت تر از پرچم یمانی نیست زیرا یمانی دعوت به حق می کند » 1

در روایات دیگری از امام باقر(ع ) همان مضامین نقل گردیده و حضرت فرمودند که پرچم یمنی اهدی (هدایت تر) از سایر پرچمها می باشد و تعلیل آورده اند به این جمله !

لانه یدعوکم الی صاحبکم یعنی : پرچم یمنی , پرچم هدایت و درستی است زیرا که او شما را به امام و صاحبتان دعوت می کند... و در ادامه حضرت باقر(ع ) می فرماید :

هر کس از پیوستن و جنبش مرد « یمنی » سرپیچی کند , اهل آتش خواهد بود چرا که او به حق دعوت می کند , و به راه مستقیم نیز دعوت می کند2.

.1 ارشاد مفید , ص .339

.2 بحارالانوار ج 52 ص 232 و غیبت نعمانی ص 255 باب 14 حدیث .13

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...