تاریخ : 30 مرداد 1396
زمان : 03:30:53
نظر سنجی
  • جای خالی چه مطلب خاصی را در این وبلاگ احساس می کنید؟

مطالب عادی و روزمره
مطالب بسیار بغرنج و ثقیل الدرک

مشاهده نتایج


موضوعات

منوی کاربری

میهمان گرامی خوش آمدید





آمار وبسایت
  • بازدید امروز : 176 بار
  • بازدید دیروز : 815 بار
  • بازدید ماه : 22249 بار
  • بازدید کل : 559313 بار

  • 1 2 3 4
    تبلیغات
    آخرین ارسال های انجمن
    هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
    امام زمان کیست؟

    رسول اعظم (ص) می فرمایند: خوشا بحال آنکس که قائم اهل بیت ما را درک کند و در غیبت و پیش از قیامش پیرو او باشد، دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد چنین کسی در روز قیامت از رفقاء و دوستان من و گرامی ترین امت من خواهد بود.

    امام زین العابدین (ع) نیز می فرمایند: «آگاه باشید که مبغوض ترین مردم نزد خداوند کسی است که به سنت و مذهب امامی معتقد باشد و به اعمالش اقتداء نکند.

    برای آنکه بتوان یک منتظر واقعی بود و برای آنکه بتوان امام زمان را یاری نمود (راهای یاری رساندن به امام ) و برای اینکه او را اسوه خود قرار داد و... باید وی را شناخت. این شناخت، هم از نظر چهره(اطلاعات بیشتر) و هم از نظر اخلاق ایشان است.

    من در اینجا فقط به ذکر صفات اخلاقی ایشان می پردازم و در (صفحه بعد) به صفات ظاهری وی. برای اختصار مطلب نیز آنرا به صورت لیست ذکر کردم.

    1- عدل امام زمان: همه می دانیم که امام زمان برای چه ظهور می کند. او برای برقراری عدالت و مبارزه با ظلم و بی عدالتی ظهور می کند و در رائس فظائل اخلاقی ایشان عدل قرار دارد. پس کسی که ادعای تشیع و انتظار مهدی موعود (ع) را دارد باید مثل خود ایشان عادل باشد و در حق هیچ بنده ای ظلم نکند ولو کافر باشد. و نیز نباید ظلم به دیگران را تحمل کند. همانطور که خود امام زمان نیز همین گونه است و در برابر ظلم به پا می خیزد.

    2- بخشندگی و عدم دلبستگی به ظاهر دنیا: حتماً می دانید که انسان بیش از هفتاد سال در این دنیا نیست همانطور که رسول الله(ص) می فرمایند: ... «و هرگاه به هفتاد سالگی رسیدی پس خود را جزء مردگان به حساب آور... .» در عوض در آخرت جبران می کند و تا بی نهایت زنده می ماند. پس آیا به نظر شما ارزشی دارد که انسان به خاطر چند صباح کوتاه زندگی جاودانه خود را در نزد خدای تعالی را به درد و عذاب در نزد شیاطین مبدل کند، و هفتاد سال را فدای بی نهایت(∞) کند.

    در نزد امام زمان نیز دنیا ذره ای ارزش ندارد و امام رضا (ع) نیز در این باره می فرمایند: لباس قائم ما چیزی نسیت جز پوشاکی خشن و غذای او چیزی نسیت جز طعامی خشک. (البته سوء تفاهم نشود. «وضعیت پس از ظهور»)

    اگر شما مال و منال زیادی دارید چرا به این مال حرص می ورزید مطمئن باشید که پس از هفتاد سال هیچ چیزی ار این اموال به شما نخواهد رسید جز سنگ قبری ناچیز. پس چه بهتر که آنرا برای خود جاودانه کنید. از تشریفات اصرافی که موجب از دست رفتن مال و سرمایه می شود بپرهیزید.

    در جائی دیگر نیز به شیعیان توصیه می کند که: «هریک از شما باید به گونه ای عمل کند که کارهایش او را به دوستی و محبت نسبت به ما نزدیک کند و از کارهایی که موجب خشم ماست دوری گزیند.»

    امام جعفر صادق (ع) نیز می فرمایند: ما کسی را مومن نمی شماریم تا اینکه نسبت به تمام امر ما پیروی، علاقمند باشد، توجه کنید که البته از جمله پیروی و خواستن امر ما ورع پرهیزکاری است، پس خود را بدان زینت دهید که خداوند متعال بر شما رحمت آورد و به وسیله ورع، دشمنانمان را در رنج و فشار قرار دهید ه خداوند شما را عزت دهد و باقی گذارد.

    پس ما که ادعای تشیع داریم باید در حد توان خود آئینه آن حضرت باشیم و هر آنچه او دوست دارد و انجام می دهد و توصیه می کند عمل کنیم و آنچه را که نهی می کند و دوست ندارد دوری کنیم، چراکه او نماینده خداست.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی
    امام زمان کیست؟

    رسول اعظم (ص) می فرمایند: خوشا بحال آنکس که قائم اهل بیت ما را درک کند و در غیبت و پیش از قیامش پیرو او باشد، دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد چنین کسی در روز قیامت از رفقاء و دوستان من و گرامی ترین امت من خواهد بود.

    امام زین العابدین (ع) نیز می فرمایند: «آگاه باشید که مبغوض ترین مردم نزد خداوند کسی است که به سنت و مذهب امامی معتقد باشد و به اعمالش اقتداء نکند.

    برای آنکه بتوان یک منتظر واقعی بود و برای آنکه بتوان امام زمان را یاری نمود (راهای یاری رساندن به امام ) و برای اینکه او را اسوه خود قرار داد و... باید وی را شناخت. این شناخت، هم از نظر چهره(اطلاعات بیشتر) و هم از نظر اخلاق ایشان است.

     

    ادامه مطلب
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی
    علائم ظهور امام زمان عج

    روایاتی که در مورد حوادث قبل از ظهور و علائم ظهور رسیده بسیار و متنوع است؛ برخی از این روایات جوّ اجتماعات و بویژه وضع جوامع اسلامی را پیش از ظهور تشریح می کند، و برخی دیگر حوادثی را که نزدیک به ظهور واقع می شوند شرح می دهد، و برخی هم بروز اموری عجیب را بیان می نمایند. بررسی همۀ این روایات با پیچیدگی ها و رمزهایی که در برخی وجود دارد بعهدۀ کتابهای مفصّل است، و علاقمندان می توانند به کتابها و متونی که این روایات را نقل کرده اند مراجعه نمایند؛

    ما در این مقال چند علامت را که روشنتر و به درک نزدیکترند ذکر می کنیم:

    الف- روایاتی که جوّ قبل از ظهور را مشخص می سازد.

    1- شیوع ظلم و جور و فسق و گناه وبی دینی در سراسر جهان و در جوامع اسلامی: در بسیاری از روایات که پیشوایان، قیام مبارک امام زمان (عج) را نوید داده اند، به این که «قیام آن گرامی در وقتی است که ظلم و جور جهان را فرا گرفته باشد» نیز تصریح فرموده اند. و در پاره ای از روایات هم یادآوری کرده اند که پیش از ظهور امام قائم (ع) ، و بویژه نزدیک به ظهور او، حتی در جوامع اسلامی فسق و فجور انواع گناهان و زشتیها رواج کامل خواهد یافت، و از آن جمله به این فجایع اشاره فرموده اند:

    شراب خواری و خرید و فروش مسکرات آشکارا انجام می شود، رباخواری رواج می یابد، زنا و اعمال شنیع دیگر متداول و شایع و آشکار می گردد، قساوت، تقلّب ، نفاق، رشوه خواری، ریاکاری، بدعت، غیبت و سخن چینی بسیار است؛ بی عفّتی و بی حیایی و ظلم و ستم عمومی خواهد بود، و زنان بی حجاب و با لباس های زننده در اجتماع آشکار می شوند، مردان در لباس و آرایش شبیه زنان می شوند، امر به معروف و نهی از منکر ترک می گردد، و مؤمنان خوار و بی مقدار و محزون بوده و توانائی جلوگیری از گناهان و زشتیهارا نخواهند داشت. کفرو الحاد و بی دینی رواج یافته و به اسلام و قرآن عمل نمی شود، فرزندان نسبت به پدران و مادران آزار و بی حرمتی روا داشته و کوچکتر احترام بزرگتر را رعایت نمی کند و بزرگتر به کوچکتر ترحم نمی نماید و صلۀ رحم مراعات نمی شود. خمس و زکات پرداخت نمی شود و یا به مصرف صحیح خود نمی رسد، بیگانگان و کافران و اهل باطل بر مسلمانان چیره می شوند و مسلمانان با خود باختگی در همۀ امور و در لباس و گفتار و کردار از آنان تقلید و پیروی می کنند و حدود الهی تعطیل می شود و ... .

    و بسیاری از فجایع دیگر که با عبارات گوناگون در روایات پیشوایان ما ذکر شده است و

     

    ادامه مطلب
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی
    مهدویّت

    ظهور منجی بشر در دوران آخرزمان، باوری است قطعی و همگانیی. ادیان و شرایع توحیدی و غیرتوحیدی و نیز بعضی از مکاتب بشری، نوید چنین روزی را به پیروان خویش داده‏اند. در این میان، اسلام با مبانی قویِ نظری و عملی، موضوع ظهور را به صورت صحیح تبیین کرده و با راهکارهای مناسب و درخور، واژه انتظار و منتظرِ مصلح را در میان جوامع اسلامی تبیین کرده است.

    واژه مهدویّت و مهدی علیه‏السلام تبلور فرهنگ انتظار است که همه مسلمین، اعم از شیعه و اهل سنت در باور داشتِ آن، اتفاق نظر دارند. از زمان ظهور اسلام، پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و اهل بیت علیهم‏السلام و صحابه و یاران ایشان، عهده‏دار تبیین فرهنگِ مهدویت بوده‏اند و این رسالت در هر عصری، میان آنها ادامه پیدا کرده تا دوران غیبت کبرایِ امام زمان علیه‏السلام که در این برهه مهم و حساس، علما و مبلغان دینی مسئولیت تبیین و تثبیت آن را به عهده گرفته و مردم را به فرا رسیدن روزگار ظهور امیدوار می‏کنند.

    ضرورت بیان نشانه‏های ظهور

    هر مسئله‏ای که اهمیت و مقبولیت عمومی داشته باشد، مخاطرات و تهدیدها نسبت به آن از ناحیه سودجویان و فرصت طلبان بیشتر خواهد شد؛ از جمله این مسائل که دارای شاخصه‏های جهانی و همگانی است، ظهور منجی است که به منزله اعتقاد و باور عمومی در همه ادیان مطرح شده است. طبیعی است افرادی که به دنبال منفعت و سودجویی فردی‏اند با آزمندی بسیار و با ظاهر سازی فریبنده به اغفال مردم می‏پردازند تا به نیّت سوء خود برسند.

    از اینرو بیان نشانه‏ها و علایم ظهور، ضروری است و رهبران و بزرگان دین، برای جلوگیری از این انحرافها و کج‏رویها و برای حفظ باورهای اصیل مردم، باید منجی و مصلحِ آخر زمان را با تمام شاخصه‏ها و خصال معرفی نمایند و برای ظهور و قیام او نشانه‏ها و علایمی را بیان کنند تا مردم در تمیز سره از ناسره در تحیر و تردید نمانند.

    ادامه مطلب
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی
    علائم ظور و قیام یمانی

    علائم ظهور به دو دسته کلی تقسیم میشوند: علائم حتمی و علائم غیر حتمی.  

    فضیل بن یسار از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمودند:

    «نشانه‌های ظهور دو دسته است: یکی نشانه‌های غیرحتمی و دیگر نشانه‌های حتمی؛ خروج سفیانی از نشانه‌های حتمی است که راهی جز آن نیست.» (غیبت نعمانی، با ترجمه غفاری، باب18، ص429) منظور از علائم حتمی آن است که تقدیر قطعی خدا به وقوع آن تعلق گرفته، و مشروط به هیچ قید و شرطی نیست؛ و مقصود از علائم غیر حتمی آن است که وقوع آن ممکن است مشمول بداء گردد، چرا که فی الجمله مشروط به شروطی است که اگر آن شروط تحقق یابد آن علائم واقع می شوند، و اگر آن شروط مفقود باشد، آن علائم نیز تحقق نمییابند. علائمی در مورد حتمی بودن آنها نصی نداشته باشیم، تنها احتمال وقوع آن می رود، و قطعی نیستند. علائم غیر حتمی بسیارند. ما در اینجا روایت مفصلی از امام امام صادق(ع) را برای شما می آوریم که تعداد بسیاری از آن را برشمرده است....

    این روایت مشهوری است، ولی برای آن که حق زحمات مؤلفین ادا شده باشد، می گوییم که این روایت را با تغییرات عبارتی اندکی از کتاب "یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان(عج)" نوشته علیرضا رجالی تهرانی نقل می کنیم. قبلا لازم است تذکر دهیم که گرچه هر یک از این علائم حتمی الوقوع نیست، ولی به طور کلی احوال آخرالزمان را به ما معرفی می کند.با مطالعه آن شباهتهای زیاد آن را با شرائط زمان خودمان می یابیم. 

    ادامه مطلب
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی
    قیام یمانی

    درباره سیر قیام یمانی و فعالیتهای او اطلاعات چندانی در دست نیست اما اجمالا می‌دانیم که او با سفیانی که مهم‌ترین و گسترده‌ترین جبهه مخالف امام مهدی(عج) است و در آن زمان مناطق بسیاری را تحت تصرف خود در آورده است درگیریهایی دارد.

    قیام یمانی یکی از نشانه‌های ظهور امام مهدی (عج) است که در پاره‌ای از روایات از آن با عنوان نشانه حتمی ظهور یاد شده است به عنوان نمونه از امام صادق(ع) چنین روایت شده است: «النداء من المحتوم و السفیانی من المحتوم و الیمانی من المحتوم ؛ ندای آسمانی از نشانه‌های حتمی است و سفیانی و یمانی نیز از نشانه‌های حتمی هستند.»

    اطلاعات ما درباره این رخداد علی رغم اهمیت و جایگاه ممتازی که دارد بسیار اندک است. دلیل این مطلب ممکن است تعمد پیشوایان معصوم(ع) در فاش نکردن ابعاد این ماجرا باشد ـ تا دشمنان نتوانند برای مقابله با آن مهیا شوند ـ و این احتمال نیز وجود دارد که روایات این موضوع مثل بسیاری از روایات دیگر در گذر زمان و به صورت طبیعی از میان رفته باشند. به هر تقدیر ما در اینجا به اختصار پاره‌ای از اطلاعاتی که از این حادثه در روایات منعکس شده است را مرور می‌کنیم.

    واژه یمانی اشاره به مردی است که اندکی پیش از ظهور از کشور یمن جنبش خود را آغاز می‌کند. امام باقر(ع) در پاسخ به این سوال که قائم(عج) کی قیام می‌کند فرمودند:

    «... و خروج السفیانی من الشام و الیمانی من الیمن ... ؛ هنگام خروج سفیانی از شام و خروج یمانی از یمن ...»

    فاصله آغاز جنبش یمانی ـ که به نام او در احادیث اشاره‌ای نشده است ـ تا زمان ظهور امام مهدی(عج) شش ماه است یعنی از آنجا که ظهور آن حضرت در ماه محرم است قیام یمانی در ماه رجب پیش از آن شروع خواهد شد. این مطلب از ضمیمه شدن چند روایت قابل استنباط است. امام صادق(ع) در حدیثی فرمودند: «خروج الثلاثة الخراسانی و السفیانی و الیمانی فی سنة واحدة فی شهر واحد فی یوم واحد ؛ خروج سه نفر خراسانی، سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز است.» بر اساس این حدیث سفیانی و یمانی هم زمان جنبش خود را آغاز خواهند کرد. از سوی دیگر امام صادق در حدیث دیگری فرمودند: «ان امر السفیانی من الامر المحتوم و خروجه فی رجب ؛ حرکت سفیانی از نشانه‌های حتمی است و در ماه رجب روی خواهد داد.» و در حدیث دیگری فرمودند: «السفیانی و القائم فی سنة ؛ حرکت سفیانی و ظهور قائم(عج) در یک سال است.» به دلالت دو حدیث اخیر جنبش سفیانی در ماه رجب یعنی شش ماه پیش از ظهور امام مهدی(عج) خواهد بود و به دلالت حدیث نخست یمانی هم زمان با سفیانی جنبش خود را آغاز خواهد کرد. در نتیجه قیام یمانی در ماه رجب و شش ماه پیش از ظهور خواهد بود.

    از دیگر نکات مربوط به شخصیت یمانی که در احادیث بر آن تاکید شده است این است که یمانی شخصیتی مثبت است و انگیزه قیام او اصلاح وضعیت موجود و دعوت به سوی امام مهدی(عج) است. امام باقر(ع) در این باره فرمودند: «و لیس فی الرایات رایة اهدی من رایة الیمانی هی رایة هدی لانه یدعو الی صاحبکم ؛ در میان پرچم‌ها پرچمی هدایت یافته‌تر از پرچم یمانی نیست. او پرچم هدایت است زیرا به سوی صاحب شما دعوت می‌کند.» و امام صادق(ع) فرمودند: «فلیس فیها رایة باهدی من رایة الیمانی تهدی الی الحق ؛ در میان پرچم‌ها پرچمی هدایت یافته‌تر از پرچم یمانی نیست او به حق دعوت می‌کند.»

    و به همین دلیل است که به مومنان سفارش شده است که هنگام قیام یمانی به سوی او بشتابند و او را یاری نمایند امام باقر(ع) در این باره چنین فرموده‌اند: «و اذا خرج الیمانی فانهض الیه فان رایته رایة هدی و لما یحل لمسلم ان یلتوی علیه فمن فعل ذلک فهو من اهل النار ؛ چون یمانی خروج کرد به سوی او بشتاب زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله کند. پس هر کس چنین کند از اهل آتش خواهد بود.»

    درباره سیر قیام یمانی و فعالیتهای او اطلاعات چندانی در دست نیست اما اجمالا می‌دانیم که او با سفیانی که مهم‌ترین و گسترده‌ترین جبهه مخالف امام مهدی(عج) است و در آن زمان مناطق بسیاری را تحت تصرف خود در آورده است درگیریهایی دارد از امام صادق(ع) در حدیثی چنین روایت شده است: «فینهض الیمانی لدفع شره فینهزم السفیانی بعد محاربات عدیدة ... ؛ پس یمانی برای دفع شر سفیانی بپا می‌خیزد و پس از جنگهای فراوانی سفیانی می‌گریزد.»

    از آنچه گذشت روشن شد که اولا قیام یمانی از یمن آغاز خواهد شد. ثانیا جنبش او قیام سفیانی هم زمان خواهد بود و ثالثا وی شخصیتی حق گراست. این معیارها تا اندازه زیادی می‌تواند ما را در تشخیص مدعیان دروغین یاری نماید. قیامهایی که به دعوت یمانی بودن آغاز می‌شود اما از سرزمین یمن نیست و یا هم زمان با خروج سفیانی نیست و یا رگه‌هایی از انحراف در اقدامات و موضع‌گیری‌های آن هویداست بی تردید ادعای دروغین خواهد بود.

    نکته آخر این که از جنبش یمانی و تمجیدهایی که پیشوایان معصوم(ع) از این شخصیت کرده‌اند چند درس می‌توان آموخت:

    1ـ بر خلاف این تلقی عمومی که عصر آخرالزمان را در زمان گسترش فساد و تباهی‌ها می‌داند و سالم زیستن در چنین دورانی را غیر ممکن می‌داند وجود شخصیت‌های مثبت و حق‌گرایی چون یمانی به روشنی باطل بودن این تلقی را آشکار می‌نماید.

    2ـ دومین پیام جنبش یمانی بطلان اندیشه انتظار منفی است اندیشه‌ای که انتظار را به سکوت و سکون و کنار آمدن با بدیها تفسیر می‌کند. جنبش یمانی و تعظیم و بزرگداشتی که از ناحیه پیشوایان معصوم(ع) از او شده است به ما می‌آموزد که حقیقت انتظار اصلاح و ایجاد زمینه‌های مناسب برای ظهور امام مهدی(عج) است.

    3ـ سومین درسی که از این رخداد می‌توان آموخت این است که جنبشهای حق طلب و اصلاح گر در عصر آخرالزمان، مطلوب و مورد تایید امامان معصوم(ع) است و نسبت دادن اندیشه حرمت قیام بر علیه طاغوت در عصر غیبت به پیشوایان معصوم(ع) بی اساس است.

    ادامه مطلب
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی
    قیام یمانی در روایات اسلامی

    در روایت اسلامی سخن از گروهی زبده است ، که به محض ظهور امام مهدی علیه السلامبه آن‏ حضرت ملحق می‏شوند . بدیهی است که این گروه ابتدا به ساکن خلق نمی‏شوند و بهقول معروف از پای بوته هیزم سبز نمی‏شوند . معلوم می‏شود در عین اشاعه و رواج ظلم وفساد ، زمینه هایی عالی وجود دارد که چنین گروه زبده را پرورش می‏دهد . این خودمی‏رساند که نه تنها حق و حقیقت به صفر نرسیده‏ است ، بلکه فرضا اگر اهل حق از نظرکمیت قابل توجه نباشد از نظر کیفیت‏ ارزنده‏ترین اهل ایمانند و در ردیف یاران امامحسین علیه السلام.

    از نظر روایات اسلامی در مقدمه قیام و ظهور امام یکسلسله قیامهای‏ دیگر از طرف اهل حق صورت می‏گیرد ، آنچه به نام قیام یمانی قبل ازظهور بیان شده است نمونه‏ای از این سلسله قیامها است . این جریانها نیز ابتدا بهساکن و بدون زمینه قبلی رخ نمی‏دهد . در برخی روایات اسلامی سخن از دولتی است ازاهل حق که تا قیام مهدی‏ عجل الله تعالی فرجه ادامه پیدا می‏کند . در برخی ازروایات نشانه های ظهور به دو دسته تقسیم شده اند: یکی نشانه های محتوم(حتمی) ظهور،یعنی نشانه هایی که حتماً واقع می شوند و دیگر نشانه های غیر محتوم، یا نشانه هاییکه امکان دارد رخ ندهند. نشانه های محتوم، چنانکه در برخی روایات به آنها اشارهشده، عبارتند از :1ـ قیام و شورش سفیانی؛ 2ـ خروج یمانی؛ 3ـ کشته شدن نفس زکیه درمسجدالحرام؛ 4ـ فرو رفتن زمین در منطقه «بیداء» و 5 ـ صیحه(ندای)آسمانی.شیخطوسی ، در کتاب الغیبة از امام باقر علیه السلام چنین نقل می کند: پنج رویداد پیشاز بپا خاستن قائم از نشانه ها بشمار می رود: برخاستن ندایی از آسمان، خروج سفیانی،شکافته شدن زمین در منطقه «بیداء»، خروج مردی از یمن و کشته شدن نفس زکیه.

    ادامه مطلب
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی

    احادیث شریف ما، جنبش یمانی را به عنوان پرچم هدایت معرفی می‌کنند که همزمان با شورش سفیانی در شام، او هم در یمن قیام کرده و مردم را به حق و حقیقت دعوت می‌کند و اجابت دعوتش واجب است. پس از حرکت به سمت عراق و شام و ملاقاتش با سید خراسانی، در جنگ با سفیانی او را یاری می‌رساند. یمانی از فرزندان زید بن علی بن الحسین (ع) است.

    از امام باقر(ع) روایت شده که فرمودند:

    خروج سفیانی و یمانی و سید خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز است که مانند دانه‌های تسبیح به دنبال هم می‌آیند و جنگ همه جانبه‌ای رخ می‌دهد. وای بر کسی که در مقابل آنها بایستند! در میان این پرچم‌ها هیچ کدام به اندازه پرچم یمانی بر حق نیست؛ چرا که شما را (به تبعیت از) امامتان دعوت می‌کند. پس از قیام یمانی خرید و فروش اسلحه برای مردم و به خصوص مسلمانان ممنوع می‌شود و هر گاه (یمانی) قیام کرد به سوی او حرکت کن و بشتاب که آن را پرچم هدایت خواهی یافت. احدی از مسلمانان اجازه ندارد با او مقابله کند و هر کس چنین کند، جهنمی است؛ چرا که یمانی به حق و صراط مستقیم دعوت می‌کند.

    در آن زمان اوضاع کلی جهان، در یک جنگ بزرگ فرهنگی تمدن‌ها خلاصه می‌شود که میدان این جنگ شام، فلسطین، عراق، ‌ایران و حجاز است. در این معرکه دو دسته و دو سپاه در برابر یکدیگر به مبارزات سیاسی ، نظامی مشغولند و این دو دسته عبارتند از: یاوران حضرت مهدی(عج) و زمینه سازان قیام ایشان در یک سوی میدان و حرکت سفیانی و یاری رسانان غربی او و به تعبیر روایات رومیان و یهودیان در سوی دیگر میدان.

    هدف این جنگ بزرگ تمدن‌ها و کانون بحران‌های سال ظهور حضرت مهدی(عج) قدس است.

    با این حساب این طور نیست که جنبش حضرت مهدی(عج) که از مسجد الحرام و مکه مکرمه شروع می‌شود، اولین حرکتی باشد که هدفش رسیدن به مسجد الاقصی در فلسطین است، بلکه گل سرسبد و تاج سر تمام حرکت‌های امت اسلامی است که به سوی قدس در شتابند. در واقع باید ابتدای حرکت امت اسلام برای رهایی قدس را از ایران توسط سید خراسانی و از یمن توسط رهبر مسلمانشان یمانی دانست که البته روایات حرکت یمانی را هدایت جویانه و نماد هدایت توصیف می‌کنند.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی
    از میان قیام یمانی و خراسانی و سفیانی کدام قیام مقدم است

    قیام یمانی و قیام خراسانی از محتومات می باشد ولکن در روایات به قیام خراسانی اشاره شده است که آن قیام نیز با دو قیام یمانی سفیانی همزمان می باشد و از نظر زمانی هر سه قیام در یک سال و یک ماه و یک روز واحد صورت می پذیرد.

    رسول اکرم (ص ) فرمودند :

    « خروج الثلاثه : السفیانی و الخراسانی و الیمانی فی سنه واحده , فی شهر واحد , فی یوم واحد , ولیس فیها من رایه اهدی من رایه الیمانی , لانه یدعوا الی الحق » .

    « خروج سه پرچم سفیانی و خراسانی و یمانی در یک سال واحد , و یک ماه واحد , و یک روز واحد , خواهد بود , و در میان آن سه پرچم هیچ پرچمی هدایت تر از پرچم یمانی نیست زیرا یمانی دعوت به حق می کند » 1

    در روایات دیگری از امام باقر(ع ) همان مضامین نقل گردیده و حضرت فرمودند که پرچم یمنی اهدی (هدایت تر) از سایر پرچمها می باشد و تعلیل آورده اند به این جمله !

    لانه یدعوکم الی صاحبکم یعنی : پرچم یمنی , پرچم هدایت و درستی است زیرا که او شما را به امام و صاحبتان دعوت می کند... و در ادامه حضرت باقر(ع ) می فرماید :

    هر کس از پیوستن و جنبش مرد « یمنی » سرپیچی کند , اهل آتش خواهد بود چرا که او به حق دعوت می کند , و به راه مستقیم نیز دعوت می کند2.

    .1 ارشاد مفید , ص .339

    .2 بحارالانوار ج 52 ص 232 و غیبت نعمانی ص 255 باب 14 حدیث .13

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : انقلاب مهدی ، قیام یمانی