تاریخ : 30 مرداد 1396
زمان : 03:27:10
نظر سنجی
  • جای خالی چه مطلب خاصی را در این وبلاگ احساس می کنید؟

مطالب عادی و روزمره
مطالب بسیار بغرنج و ثقیل الدرک

مشاهده نتایج


موضوعات

منوی کاربری

میهمان گرامی خوش آمدید





آمار وبسایت
  • بازدید امروز : 151 بار
  • بازدید دیروز : 815 بار
  • بازدید ماه : 22224 بار
  • بازدید کل : 559288 بار

  • 1 2 3 4
    تبلیغات
    آخرین ارسال های انجمن
    هیچ ارسال جدیدی برای تالار گفتمان وجود ندارد .
    مسجد الاقصی واقعی کدام است؟

    هروقت اسم مسجدالاقصی میاد یه ساختمون 8 ضلعی با گنبد زرد جلوی جلوی چشممون میاد، توی اکثر کتابا و سایتها، حتی سایتهای صهیونیستی هم این عکس به عنوان مسجدالاقصی قرار داده شده.

    در حالیکه این عکس متعلق به مسجدیه به نام " مسجد صخره یا قبة الصخره یا مسجد قبه"  که در سال 68-71 هجری به منظور گرامیداشت معراج پیامبر ساخته شده( میگن صخره ای که پیامبر از روی اون به معراج رفت توی این مسجده) و مسجدالاقصی مسجد کوچکتر با گنبد سبز رنگیه که پشت اون قرار داره.

    حالا چرا همیشه عکس اون مسجد 8 ضلعی ( یعنی همون قبة الصخره) رو جای مسجدالاقصی نشون میدن؟

    مسجدالاقصی همون مسجدیه که به اعتقاد صهیونیستا در محل معبد سلیمان ساخته شده و باید خراب بشه تا برای بار سوم معبد سلیمان در اون محل ساخته بشه تا مسیح ظهور کنه و غیربنی اسرائیل رو از بین ببره یا برده بنی اسرائیل کنه . خوب حالا فکر کنین همه مسجد صخره رو همون مسجدالاقصی بدونن ، طبق پیش بینی ها هم باید مسجدالاقصی حداکثر تا پایان سال 2007 تخریب بشه، اما اگه کسی ندونه مسجدالاقصی واقعی کدومه با خراب شدنش اتفاقی نمیفته! اگه هم حرفی بشه همه جا عکس زنده مسجد صخره رو نشون میدن و این موضوع رو رد میکنن... ماشاءالله مسلمونا هم که همه آگاه تصدیق میکنن که شایعات کذب بوده و مسجدالاقصی سالمه!

    به همین راحتی!

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : آرماگدون ، مسجدالصخره
    معرفی

    مسجد قبه‌ الصخره‌ در فاصله‌ای‌ کاملاً متساوی‌ از دو ضلع‌ شمالی‌ و جنوبی‌ باروی‌ حرم‌ قدسی‌ قراردارد. صخره‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ تخته‌ سنگ‌ نامنتظم‌ که‌ روزگاری‌ قله‌ی‌ کوه‌ موریا بوده‌ است‌. این‌صخره‌ آبی‌ رنگ‌ است‌ و پای‌ هیچ‌ انسانی‌ بر آن‌ نهاده‌ نشده‌ است‌. در قسمت‌ روبه‌ روی‌ قبله‌ی‌ این‌سنگ‌ یک‌ فرورفتگی‌ وجود دارد که‌ به‌ نظر می‌رسد زمانی‌ انسانی‌ بر آن‌ راه‌ رفته‌ و بر اثر آن‌ این‌ رد پا برجای‌ مانده‌ است‌.

    بر این‌ سنگ‌ آثاری‌ از هفت‌ رد پا بر جا مانده‌ است‌. گفته‌ شده‌ است‌ که‌ روزی ‌ابراهیم‌ پیامبر (ع‌) در آن‌ منطقه‌ بود و به‌ همراه‌ وی‌ فرزند خردسالش‌ اسماعیل‌ نیز بود که‌ اسماعیل ‌در آن‌ هنگام‌ بر آن‌ سنگ‌ راه‌ رفت‌، و این‌ رد پاهای‌ اوست‌. گنبد عظیمی‌ که‌ بر فراز این‌ مسجد است ‌از چوب‌ ساخته‌ شده‌ و ورق‌هایی‌ از سرب‌ آن‌ را پوشانده‌ بوده‌ است‌ و بر این‌ ورق‌های‌ سرب‌ نیز الواحی‌ از مس‌ براق‌ قرار داده‌ شده‌ بود. تاریخ‌ بنای‌ گنبد کنونی‌ به‌ سال‌ 423 هجری‌ باز می‌گردد. این‌ گنبد از دو جداره‌ ساخته‌ شده‌ است‌. جداره‌ی‌ داخلی‌ آن‌ را الواحی‌ چوبین‌ و سپس‌ تزئینات‌ ونقوش‌ گچین‌ زیبایی‌ پوشانده‌ است‌. جداره‌ی‌ خارجی‌ آن‌ را نیز الواح‌ مس‌ براق‌ پوشانده‌ است‌. طول‌ قلّه‌ی‌ گنبد 17 متر و 70 سانتیمتر، عرض‌ آن‌ 5/13 و ارتفاع‌ آن‌ 5/1 متر است‌. زیر گنبد، گودالی‌ غار مانند قرار دارد که‌ برای‌ ورود به‌ آن‌ باید از پلکانی‌ پایین‌ آمد. عده‌ای‌ بر این‌ عقیده‌اند که ‌این‌ صخره‌ کشتارگاه‌ اصلی‌ قربانی‌های‌ سوزانده‌ شده‌، بوده‌ است‌ ؛ و نیز این‌ که‌ این‌ غار محل‌ ریختن‌خون‌ قربانی‌ها و آب‌ تطهیر بوده‌ است‌. روی‌ صخره‌ آثار ضربه‌های‌ کلنگ‌ بازمانده‌ از دوران‌ جنگ‌های‌ صلیبی‌ بر جای‌ مانده‌ است‌ که‌ بر اثر این‌ ضربه‌ ها تلاش‌ شده‌ بود تا تکه‌‌هایی‌ از آن‌ صخره ‌جهت‌ تبرک‌ برکنده‌ شود. کشیش‌های‌ مسیحی‌ آن‌ دوران‌ در مقابل‌ هر قطعه‌ سنگ‌ برکنده‌ شده ‌معادل‌ وزن آن‌ را به‌ فروشندگان‌ طلا می‌پرداختند. مدتی‌ به‌ منظور محافظت‌ از آن‌ صخره‌ روپوشی‌ از مرمر بر آن‌ پوشانده‌ شد، امّا صلاح‌ الدین‌ ایوبی‌ در سالیان‌ بعد آن‌ پوشش‌ را برطرف‌ کرد.

    در شرق‌ قبه‌ الصخره‌ گنبدی‌ کوچک‌ به‌ نام‌ قبه‌ السلسله‌ قرار دارد که‌ بر شش‌ ستون‌ استوار است‌. پیرامون‌ این‌ ستون‌ها رواقی‌ یازده‌ ضلعی‌ قرار دارد که‌ در هر زاویه‌ی‌ آن‌ یک‌ ستون‌ مرمرین‌، و درمیان‌ هر دو ستون‌ یک‌ محراب‌ وجود دارد. این‌ ساختمان‌ قضاوتکده‌ی‌ داوود نام‌ دارد. درغرب‌ قبه‌ الصخره‌ نیز گنبدی‌ دیگر به‌ نام‌ قبه‌ المعراج‌ نام‌ دارد که‌ به‌ یادبود معراج‌ رسول‌ اکرم‌(ص‌) به‌ آسمان‌ بنا گردیده‌ است‌. در جنوب‌ قبه‌ الصخره‌ گنبدی‌ دیگر به‌ نام‌ قبه‌ یوسف‌ و در جنوب‌ غربی ‌دروازه‌ی‌ «دوایداریه‌» در شمال‌ حرم‌ شریف‌ گنبد سلیمان‌ قرار گرفته‌ است‌ ؛ که‌ بنایی‌ است‌ استوارو درون‌ آن‌ صخره‌ای‌ دیگر قرار دارد.

    مسجد قبه‌ الصخره‌ روزنه‌ هایی‌ از مرمر مشبک‌ دارد ؛ که‌ جای‌گزین‌ مشبک‌ کاری‌های‌ گچین‌ شده‌است‌. شکاف‌های‌ این‌ روزنه‌ها با شیشه‌های‌ رنگی‌ تزیین‌ شده‌ است. قسمت‌های‌ بالایی‌ تاق‌ها و ستون‌هارا تزیینات‌ زیبایی‌ آرابسک‌ و خطوط‌ کوفی‌ و خاتم‌ و معرق‌ پوشانده‌ است‌. هم‌ چنان‌ که‌ طوق‌ بیرونی گنبدرا تزیینات‌ کاشی‌ کاری‌ پوشانده‌ و در قسمت‌ بالای‌ آن‌ به‌ خطی‌ عریض‌ سوره‌ی‌ شریفه‌ی‌ اسراء نگاشته‌ شده‌ است‌. در قسمت‌ داخلی‌ کتیبه‌ای‌ به‌ خط‌ کوفی‌ مذّهب‌ به‌ طول‌ 240 متر وجود دارد. این‌کتیبه‌ شامل‌ آیاتی‌ از قرآن‌ مجید و نیز عبارتی‌ دال‌ بر تاریخ‌ بنای‌ آن‌ ساختمان‌ می‌شود.

    تاریخچه‌:

    در سال‌ هفدهم‌ هجری‌ (636 میلادی‌) در دوران‌ خلیفه‌ی‌ دوم‌ «مسجد جامع‌ عمر» به‌ فاصله‌اندکی‌ از کلیسای‌ «قیامت‌» در جایی‌ که‌ عمر در آن‌ نقطه‌ نماز خوانده‌ بود بنا گردید. گفته می‌شود هنگام‌ زیارت‌ عمر از آن‌ کلیسا وقت‌ نماز فرا رسید ؛ از این‌ رو پاپ‌ سفرونیوس‌ از وی‌ خواست‌ تا در کنار او نمازبخواند. اما عمر نپذیرفت‌ و در محلی‌ که‌ ایستاده‌ بود نماز خواند ؛ تا نماز خواندن‌ وی‌ در کنار پاپ ‌دست‌آویزی‌ نگردد.

    در سال‌ 154 هجری‌ (771 میلادی‌) زلزله‌ بخش‌ شرقی‌ مسجد را ویران‌ ساخت‌. منصور عباسی ‌فرمان‌ داد تا‌ صفحه‌های‌ زرین‌ درهای‌ مسجد را جدا ساخته‌، از آن‌ها سکه‌ ضرب‌ کرد ؛ و آن‌ سکه‌هارا خرج‌ بازسازی‌ قسمت‌های‌ آسیب‌ دیده‌ کرد. زلزله‌ هم‌ چنین‌ در سال‌ های‌ 158 و 425 و462 هجری‌ نیز به‌ این‌ مسجد آسیب‌ هایی‌ رساند. از جمله‌ این‌ که‌ در زلزله‌ی‌ سال‌ 425 بخشی‌ ازمحراب‌ داوود فرو ریخت‌ و نیز بخشی‌ از مسجد ابراهیم‌ خلیل‌ آسیب‌ دید.

    در سال‌ 492 هجری‌ (1099 میلادی‌) صلیبیان‌ قدس‌ شریف‌ را اشغال‌ کردند ؛ و مسجد الاقصی‌ رابه‌ کلیسا تبدیل‌ کرده‌، بر آن‌ نام‌ «تامیلوم‌ سولومونیس‌» نهادند. آنان‌ برخی‌ از اجزای‌ مسجد را به ‌سکونت‌ سازمان‌ سواران‌ کلیسا اختصاص‌ داده‌، بخش‌ هایی‌ را که‌ در قسمت‌ جنوب‌ مسجد بناکرده‌ بودند به‌ انبار تسلیحات‌ خود تبدیل‌ کردند. آنان‌ هم‌ چنین‌ از سردابه‌ای‌ زیر آن‌ مسجد به‌عنوان‌ اصطبل‌ چارپایان‌ خود استفاده‌ کرده‌، بر بالای‌ صخره‌ قربانگاهی‌ به‌ نام‌ معبد سرور بزرگ‌ بناکردند.

    در سال‌ 583 هجری‌ (1178 میلادی‌) صلاح‌ الدین‌ ایوبی‌ قدس‌ را از اشغال‌ صلیبیان‌ رهایی‌ بخشید؛ وفرمان‌ داد بخش‌های‌ تخریب‌ شده‌ی‌ آن‌ را اصلاح‌ نمایند. هم‌ چنان‌ که‌ محراب‌ آن‌ را تجدید بناکرد ؛ و منبری‌ در آن‌ نهاد و گنبد آن‌ را خاتم‌ کاری‌ نمود.

    در سال‌ 1364 هجری‌ قمری‌ (1945 میلادی‌) یهودیان‌ شهر قدس‌ را از طریق‌ هوا و نیز باتوپخانه‌ی‌ سنگین‌ بمباران‌ کردند. در جریان‌ این‌ بمباران‌ در میانی‌ مسجد از بین‌ رفت‌ و گنبد آن ‌متحمل‌ آسیب‌ های‌ سنگین‌ گردید. آنان‌ هم‌ چنین‌ گلدسته‌ی‌ باب‌ الاسباط‌ را مورد بمباران‌ مستقیم‌ قرار دادند.

    در سال‌ 1387 هجری‌ (1967 میلادی‌) پس‌ از اشغال‌ شهر قدس‌ توسط‌ صهیونیست‌ها که‌ در پی‌شکست‌ جنگ‌ ژوئن‌ 1967 صورت‌ گرفت‌، صهیونیست‌ ها شهر قدس‌ و مسجد الاقصی‌ را ویران ‌کردند و گنبد این‌ مسجد را متحمل‌ تلفات‌ زیادی‌ کردند.

    در سال‌ 1389 هجری‌ (1969 میلادی‌) یکی‌ از اتباع‌ یهود یک‌ گالن‌ بنزین‌ پای‌ منبر مسجد نهاد وآن‌ را به‌ آتش‌ کشید ؛ که‌ در نتیجه‌ منبر باستانی‌ مسجد سوخت‌ ؛ و آتش‌ به‌ الوارهای‌ چوبین‌ که‌ گنبد بر آنها تکیه‌ داشت‌ نیز سدایت‌ کرد و آن‌ ها را به‌ آتش‌ کشید.

    تلاش‌ های‌ یهودیان‌ برای‌ آلوده‌ سازی‌ و اهانت‌ به‌ حرم‌ قدسی‌ مسجد الاقصی‌ استمرار یافت‌. آنان ‌به‌ این‌ بهانه‌ که‌ بازمانده‌های‌ معبد سلیمان‌ پیامبر (ص‌) در زیر مسجد الاقصی‌ قرار دارد بارها به‌حفاری‌ و گمانه‌ زنی‌ پیرامون‌ و زیر مسجد الاقصی‌ پرداختند. آنان‌ هم‌ چنین‌ بارها کوشیدند دیوار «البراق‌» را که‌ مسلمان‌ به‌ علت‌ ارتباط‌ مستقیم‌ این‌ دیوار با معراج‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) آن‌ را تقدیس‌ می‌نمایند به‌ تصرف‌ درآورند. هم‌ چنین‌ خاخام‌ها و متعصبان‌ یهودی‌ پیوسته‌ برای‌ نماز به‌ داخل ‌مسجد الاقصی‌ وارد می‌شوند ؛ تا بدین‌ وسیله‌ مقاصدی‌ از پیش‌ اندیشیده‌ را به‌ اثبات‌ برسانند. وبدین‌ ترتیب‌ هتک‌ حرمت‌ها و تجاوزهای‌ مسلحانه‌ی‌ صهیونیست‌ ها به‌ حرم‌ قدسی و نمازگزاران ‌هم‌چنان‌ ادامه‌ دارد ؛ که‌ یکی‌ از آخرین‌ این‌ موارد هتک‌ حرمت‌ شارون‌ به‌ این‌ مسجد در تاریخ‌ 28سپتامبر سال‌ 2000 میلادی‌ بود، که‌ نقطه‌ آغاز انتفاضه‌ی‌ دیگری‌ در مسجد الاقصی‌ بود.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : آرماگدون ، مسجدالصخره
    گنبد زرد رنگ

    آیا می دانید که این گنبد زرد رنگ هیچ ربطی به مسجد الاقصی ندارد؟

    بر خلاف تبلیغات رایج، عکسی که مشاهده می کنید متلعق است به مسجدی در نزدیکی مسجدالاقصی که "قبه الصخره" نام دارد و هیچ ربطی به مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است ندارد

    و اما اینکه چرا باید ما فرق این دو را ندانیم . اکثریت مسلمین همین اشتباه را می کنند . باید توسط مقامات اطلاع رسانی صحیح این مسئله برای مردم جا بیفتد که بدانند قبله ی اولشان کجا بودهاست . متاسفانه در طول چند ال اخیر هر طرح و پوستری بوده، ر نقاشی بوده . هر سکه و اسکناسی بوده همگی به اسم مسجدالاقصی ولی با تصویر قبة الصخره بر ما عرضه کرده اند . البته قبة الصخره نیز برای مسلمانان مهم است ولی حکمش فقط در حد یک مسجد است ! ولی مسجدالاقصی از قداست خاصی برخوردار است که هیچ نقطه از جهان آن قداست را دارا نیست .

    خداوند در قرآن کریم در سوره ی اسراء آیه ی اول می فرماید :

    سبحان الذی اسرا بعبده لیلا من المسجدالحرام الی المسجدالاقصی الذی بارکنا حوله ....

    توجه کردید ؟ خداوند در مورد مسجدالاحرام نفرمود بارکناحوله ولی در رابطه با مسجدالاقصی گفت . یعنی آنجا را (و پیرامونش را) متبرک قرار دادیم .

    صهیونیسم دارد "اقصی" را خراب می‌کند تا "هیکل" خود را بنا کند و ما به خوشگلی "صخره" دل خوش کرده‌ایم. هرچند "تلویزیون" ما هم مثل همیشه م دچار "صهیونیزم زدگی" شده باشد!!!

    چند روز دیگر چشم باز می کنیم و می بینیم که مسجدی به نام الاقصی دیگر وجود ندارد و آن طور که از ظواهر امر پیداست، احتمالاً آن روز هم سران کشورهای اسلامی - عربی دوباره این جنایت را محکوم می کند! و سازمان کنفرانس اسلامی جلسه ای اضطراری! تشکیل می دهد و در پایان جلسه بیانیه ای با این مضمون که "چه کار بدی انجام داده اند صهیونیستها! " صادر می شود و حماس و جهاد اسلامی برای چند روز از درگیری داخلی دست می کشند و شروع می کنند به خط نشان کشیدن برای اسرائیل و شاید یکی دو انفجار و بعد روز از نو روزی از نو و سازمان تبلیغات هم، عکسی از گنبد طلایی قبه الاصخره چاپ می کند و زیر آن می نویسد:"تخریب مسجد الاقصی را محکوم می کنیم!" و بانک مرکزی ما هم شاید در آن روز متوجه فرق مسجد الاقصی با قبه الاصخره بشود!!

    تاریخچه مسجدالاقصی

    سه دین آسمانی در این محل تلاقی کرده‌اند و اینجا تبدیل به مکانی شده است که از قرن‌ها پیش خبرسازترین مناطق دنیاست. «گودوآدوبویون» (1) بعد از تصرف قدس در گزارش خطاب به پاپ نوشت: «اگر می‌خواهید بدانید با دشمنانی که در اورشلیم به دست ما افتادند چه معامله‌ای شد همین قدر بدانید که کسان ما در رواق سلیمان و معبد، در لجه‌ای از خون مسلمانان می‌تاختند و خون تا زانوی مرکب‌ها می‌رسید.»(2) زمین سنگی مسجد مانع فرو رفتن خون کشته‌ها می‌شد و فرمانده صلیبی در گزارش خود اغراق نکرده است. احتمالا گردن زدن هفتادهزار نفر از مردم شهر می‌توانسته چنین منظره‌ای را به وجود بیاورد، ضمن اینکه شاهدان دیگری هم عینا ماجرا را همین طور نقل کرده‌اند.

    این اشاره‌ای بود به منازعه مسیحیان با مسلمانان در این سرزمین، حالا چندین قرن از آن روزها گذشته و نوبت رسیده است به یهود.

    «اسرائیل بدون بیت‌المقدس و بیت‌المقدس بدون تجدید ساختمان (3) معنایی ندارد» این را بن‌گوریون، اولین نخست‌وزیر اسراییل، گفته است و اگر تا امروز یهودی‌ها بر سر این حرف خود مانده باشند ـ یا بخواهند بمانند ـ ظاهرا برای این که تاریخ تکرار نشود این مسلمان‌ها هستند که باید دور این منطقه را خط بکشند، چیزی که خود اسراییلی‌ها هم بعید می‌دانند. «اسحق رابین» کشته شد چون از تقسیم بیت المقدس حرف زده بود. باراک شاید به همین علت سقوط کرد و قبل از آن هم عرفات در مقابل پافشاری کلینتون و باراک در کمپ دیوید برای تقسیم حرم شریف جواب می‌داد‌ «مگر می‌خواهید در تشییع جنازه من شرکت کنید؟» هیچ کس جرات مصالحه بر سر این قطعه زمین را ندارد. برای یک میلیارد مسلمان اینجا قبله اول و محل اسراء و معراج حضرت رسول (ص) است و برای چند میلیون یهودی قبله و محل معبد سلیمان. چند میلیون و یک میلیارد.

    به خاطر همین تفاوت عده، یهودی‌ها به جای اینکه دست به یک اقدام خطرناک بزنند، ترجیح می‌دهند که این مسجد در یک حادثه طبیعی از بین برود و حادثه‌ای مثل آتش‌سوزی، زلزله یا چیزی از این قبیل، و برای اینکه مطمئن باشند یک زلزله قریب الوقوع کار را یکسره می‌کند به بهانه پیدا کردن بقایای معبد سلیمان تا توانسته‌اند زیر مسجد و حرم تونل کنده‌اند. سی واندی سال از این حفاری‌ها می‌گذرد و هنوز هم چیزی پیدا نشده است.

    «حرم الشریف» محدوده‌ای است در گوشه شرقی بیت المقدس که مسجد الاقصی و قبه الصخره در آن قرار دارند. گذشته از آن که خیلی راحت نمی‌توان فهمید که مسجد القصی به تمام ناحیه حرم گفته می‌شود یا به قسمتی از آن، آنچه را که امروز مسجدالاقصی می‌خوانند در ناحیه جنوبی حرم قرار دارد. به بقیه حرم نیز صحن مسجدالاقصی گفته می‌شود و مورخان قدیم هم هنگامی که از مسجدالاقصی نام می‌برند، مقصود اکثر آنها تمام حرم است. مسجدالاقصی برخلاف زمین شهر، زمینی هموار و مسطح دارد. چهار طرف آن را دیوار کشیده‌اند و مقام‌ها، محراب‌ها و قبه‌های بسیاری در آن است که بسیاری از آنها منتسب به پیامبران می‌باشد. ارتفاع حرم نسبت به اطراف آن بیش‌تر است (می‌گویند که این بلندی قله کوهی به نام «موریا» است) و سلیمان به غیر از صخره‌ای که در وسط حرم قرار دارد و حالا رویش را گنبد زرد رنگ معروف پوشانده، قله را مسطح کرده و ساختمان حرم را آغاز کرده بود: «خدا پدرم داوود را فرمود خانه‌ای بنا کند و او به جنگ‌ها گرفتار بود، پس خدا به او وحی فرمود که پسرت سلیمان خانه را به نام من خواهد ساخت.»

    بیت همیقداش دوم (آنچه که کورش برای یهود در این محل به‌جای معبد سلیمان ساخت) به دست رومی‌ها خراب شد تا اینکه ایلیاء (4) در زمان خلیفه دوم توسط مسلمانان فتح شد و نامش شد «بیت المقدس». اینکه در آن زمان در محل حرم بنایی وجود داشت یا نه و کیفیت آن را نمی‏دانیم. در ترجمه کتاب محمد جریر طبری آمده است: «آیه اسراء برای مکانی نازل شد که اینک بین دیوارهای حرم شریف در قدس محاط است. و خداوند آنجا را برای پرستش بندگان اختصاص داد. آن موقع در آن محل بنایی موسوم به مسجدالاقصی و مسجد صخره یا سایر بناهای موجود در صحن مسجدالاقصی وجود نداشت، فقط در آیه اسراء از مسجد نام برده شده زیرا که مکان پرستش و عبادت بوده است».

    سنگ بنای اولیه آنچه در وسط حرم قرار دارد و امروزه «قبه‌الصخره» نامیده می‌شود و همین طور بنای پایینی آن، مسجدالاقصی، در دوره عبدالملک خلیفه اموی گذاشته شده است. ماجرا از این قرار بود که عبدالله بن زبیر که هوای خلافت به به سرش زده بود علیه خلیفه شورید و بر حجاز مسلط شد. چندی گذشت عبدالملک مردم شام را از حج بازداشت. او می‌ترسید عبدالله در سفر حج از شامیان بیعت بگیرد، کاری که سال‌های قبل انجام داده بود. وقتی صدای اهل شام بلند شد که چرا ما را از این سفر واجب بازمی‌داری، عبدالملک به فکر این افتاد که موقتا جایگزینی برای حج درست کند و این حدیث نبوی را برایشان خواند که «لاتشد الرحال الا تلاثه مساجد، المسجدالاحرام، و هذا مسجدی و المسجد الاقصی» سفرها کامل و استوار نمی‌گردد مگر به سه مسجد، مسجدالحرام، این مسجد من (مسجدالنبی) و مسجدالاقصی. بعد قبه‌ای بالای صخره روی یک هشت ضلعی درست کردند و می‌گویند هزینه بنا خراج هفت سال مصر بوده است. بعد هم مسجدی در پایین حرم ساختند به اسم مسجدالاقصی. ساخت این دو بنا مربوط می‌شود حدودا به سال 70 هجری. این که بدانیم قبله اول کدام قسمت حرم بوده است شاید هم چندان مهم نباشد، عده‌ای مسجدجنوبی حرم و برخی صخره را قبله اول می‌دانند، همان سنگی که محل شروع سفر آسمانی حضرت رسول (ص) است. ناصرخسرو در سفرنامه خود نوشته است: «از برای سنگ صخره که آنجا بوده است مسجد را همه آنجا ساخته‌اند و این سنگ صخره همان است که خدا عزوجل موسی (ع) را فرمود تا آنرا قبله سازد، چون این حکم بیامد موسی (ع) آنرا قبله کرد تا به روزگار سلیمان (ع) که چون قبله صخره بود مسجد را در گرد صخره بساختند چنانکه صخره درمیان مسجد بود و محراب خلق، تا عهد پیغمبر ما همان را قبله می‌دانستند...»

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : آرماگدون ، مسجدالصخره
    مسجد الاقصی محل معراج پیامبر اسلام

    منطقه حرم شریف که علاوه بر مسجدالاقصی و مسجد صخره با گنبد طلایی اش، صحن ها و ساختمان هایی را پیرامون خود داشته که مساحت آن مجموعه به 14 هکتار می رسد. این منطقه برفراز کوه «موریا» قرار داشته و دارای 14 دروازه است، از جمله دروازه های «اسباط»، «خطه»، شرف الانبیاء، «ناظر»، «قطانین»، «مطهره» سلسله، مغربیان، «طلایی» و دروازه جدید. همچنین در این منطقه اتاق های متعدد، 8 حلقه چاه در صحن مسجد صخره و 17 چاه در حیاط مسجدالاقصی و جمعاً 4 گلدسته قراردارد.

    مسجد صخره اصولاً به دلیل نقشی که در واقعه اسرا و معراج پیامبر اکرم (ص) و نزول ایشان در این مسجد دارد، بسیار مورد توجه مسلمانان است. زیرگنبد طلایی این مسجد که همانا نماد شهر قدس است و بسیاری آن را با گنبد مسجدالاقصی اشتباه می کنند، صخره ای موجود است که اساساً به همین سبب این مسجد، صخره نام گرفته است.

    در بخش تحتانی این صخره که در سمت جنوبی قرار دارد جای پای مبارک حضرت محمد (ص) دیده می شود که از همان جا سوار برمرکب خود به هفت آسمان عروج نمودند. در عین حال گفته می شود که محراب موجود در صحن این مسجد، مکان برگزاری نماز جماعت پیامبر اسلام (ص) با پیامبران دیگر و فرشتگان بوده که در شب معراج برگزار شد. ضمناً در کنار صخره مقام حضرت خضر (ع) واقع است.

    جالب آن که صخره از همان آغاز میان زمین و آسمان معلق بود که البته خود نشانگر معجزه الهی است. این درحالی است که عده ای از مسلمانان از بیم سقوط آن، دیواری در پائین آن احداث کرده اند.

    طول این صخره از شمال به جنوب 5/17 و عرض آن از شرق به غرب 5/13 متر و ارتفاع آن یک تا دو متر است. صلیبیان در سال 1099 این مسجد را به کلیسا تبدیل کرده و مسلخی در آن احداث کردند، اما صلاح الدین ایوبی کلیسا و مسلخ را ویران ساخت. جلوه های معماری اسلامی در مسجد صخره کاملاً هویدا است و اکثر مورخان متفق هستند که این مسجد از زیباترین بناها و آثار تاریخی است.

    خود مسجدالاقصی در ضلع جنوبی منطقه حرم شریف واقع است و طول آن 88 متر و عرض آن 35 متر و 53 ستون مرمرین هم دارد. صلیبیان پس از اشغال قدس شریف به سال 1099 میلادی بخشی از آن را به کلیسا تبدیل کرده که پس از آزادی مجدد قدس، مسجدالاقصی تعمیر، محرابش نوسازی و گنبدش با مرمر پوشانده و یک منبر چوبین نیز در آن قرار داده شد.

    دیوار براق، دیوار بزرگی است که طول تقریبی اش 56 و ارتفاع آن 65 فوت و از سنگ های بزرگ و باشکوه بنا شده است. به علت ارتباط این دیوار با واقعه معراج پیغمبر اکرم (ص) از مکه به بیت المقدس مورد تقدیس بی شائبه تمام مسلمین جهان است. روایت شده که پیامبر (ص) اسب مبارک را در این محل ملکوتی بسته اند. گفتنی است که این دیوار همان دیواری است که توسط یهودیان دیوار ندبه خوانده شده و همه روزه محل اجرای مراسم مذهبی خاص آنان است.

    از طرفی دیوارهای قدس به دیوارهای متعددی اطلاق می شود که گرداگرد شهر تاریخی قدس به محدوده یک کیلومتری احداث شده و قدمتی 4000 ساله دارند. محیط دیواری فعلی 5 مایل و ارتفاع آنها بیش از 40 فوت است که در مجموع 34 برج دارد.

    کوه طور نیز از دیگر مکان های مقدس این شهر است در عین حال آثار مسیحی بسیار ارزشمندی نیز در این مجموعه واقع است. در کلیسای مهد یا قیامت در شهر قدس با جاده رنج های مقدس مورد اعتقاد مسیحیان که برگرفته از اندیشه مصلوب شدن حضرت مسیح (ع) توسط رومیان است، ارتباط دارد. به علاوه کلیساها و دیرهای فراوان تاریخی دیگری نیز در این شهر و در کنار مسجدالاقصی وجود داشته که مورد احترام نصرانی هاست.

    معبد سلیمان که یکی از نام های عبری آن «بیت یهوه» یا خانه خدایان است بر خلاف اصطلاح به کاربرده شده، جایگاه عبادت نیست. بنابر ادعای صهیونیست ها، حضرت سلیمان (ع) معبد را برفراز کوه موریا (کوه بیت المقدس یا همان تپه های حرم) بنا نهاد که اینک مسجدالاقصی و گنبد صخره بر روی آن واقع است. صهیونیست ها معتقدند که این بنا زیر مسجدالاقصی و گنبد صخره مدفون شده است. متأسفانه تاکنون بیش از 120 سازمان یهودی به وجود آمده تا به عملیات تخریب و حفاری در این مکان ها بپردازد. آنان بر این باورند که بازسازی معبد سلیمان پس از بازگشت ملت یهود به صهیون نام مکانی در نزدیکی بیت المقدس صورت می پذیرد. البته مسیحیان بنیادگرا نیز شرط اساسی رجعت حضرت عیسی مسیح (ع) را بازسازی معبد دانسته اند. واقعیت این است که منابع متعدد و مؤثق تاریخی همگی تأکید بر این دارند که مسجدالاقصی همچون کعبه از همان آغاز خلقت، مکان مقدس و نظرکرده است که بی شک به تدبیر و با الهام الهی بنا شده است.

    حضرت داوود (ع) و سپس فرزند خلفش حضرت سلیمان (ع) به تجدید بنا و نوسازی آن همت گماردند، درست همانطور که حضرت ابراهیم (ع) خانه کعبه را تجدید بنا نمود.

    نکته مهم اینجاست که مسجدالاقصی به عنوان یکی از مقدس ترین مکان های الهی قدیمی تر از معبد مورد ادعا بوده و لذا این حقیقت انکارناپذیر، ادعای پوشالی و پوچ صهیونیست ها در مورد افسانه معبد مالکیت آنان بر شهر قدس را کاملاً باطل می سازد.

    اصولاً خرافه گویی های جهت دار صهیونیست ها بیانگر یک طرح دینی نابخردانه و افراطی سلطه جوست که به دست بسیاری از سازمان های صهیونیستی افراطی، بهانه داده تا با هدف مذبوحانه از میان بردن هویت اصیل اسلامی قدس و یهودی سازی کامل آن به تلاش در راستای ویرانی مسجدالاقصی و مسجد صخره از طریق حفاری و ایجاد تونل در زیر آن ها بپردازند. جالب و مسخره اینجاست که در خلال دهه های اخیر هرچند که حفاری تمام ابعاد واقع در زیر مسجدالاقصی و مسجد صخره را به طور کامل در نوردید لیکن هیچگونه اثر و نشانی از معبد سلیمان به دست نیامد و لذا لکه ننگ دیگری بر پیشانی پر از چروک صهیونیست ها حک کرده است و این امر خود گواه مستدل دیگری بر نادرستی مدعای نیرنگ وار آنهاست.

    دکتر فریبرز درجزی استاد دانشگاه

    مشاور ارشد سازمان امور استخدامی و کشوری

    دفتر مطالعات استراتژیک

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : آرماگدون ، مسجدالصخره
    پافشاری بر یک اشتباه (مسجدالاقصی یا ... )

    پس از پیروزی انقلاب، مساله فلسطین به یکی از مباحث عمده و بعضا مشکل ساز در روابط خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شد. نام گذاری روزها، خیابان‌ها، مکان‌ها، شرکت‌ها و حتا مسابقات فوتبال به این نام و نیز نام قدس و ... از جمله تاثیرات این تغییر رویه بوده است. در این میان اشتباهی عمدی یا غیر عمدی از ابتدا در معرفی مسحدالقصی پیش آمده و به مرور زمان تکرار شده به گونه ای که این روزها در ذهن همه نقش بسته و بخشی از حافظه ی جمعی ما فارغ از مرام و اعتقاد شده است و آن این است که : اگر از مردم یا حتا رهبران کشورهای عربی و اسلامی پرسده شود که مسجدالاقصی در کجا قرار گرفته و مشخصات آن چیست، به طور حتم اکثر آنها پاسخ خواهند داد مسجدالاقصی مسجدی است هشت ضلعی که رنگ گنبد آن هم طلایی است.

    می‌توان به راحتی پیش بینی نمود که 80-90 درصد از مردم نیز همین پاسخ را خواهند داد، اما این پاسخ‌ها نشان از ناآگهی مردم به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست و تبلیغات اشتباه آمیز بوده است. این در حالی است که مسئله مسجدالاقصی بیشترین حضور و توجه را در دستور کار نشست سران کشورهای عربی-اسلامی داشته است. به خاطر آن هیاهوی بسیار به راه افتاده و آسیب ها به کشورمان رسیده است.

    به هر روی آن تصویری که از مسجدالاقصی در اذهان عمومی وجود دارد و حتا در مناسبت‌های مختلف با حمل تصویر و ماکت آن خواهان آزادی آن هستند، و تلویزیون هم نشان کوچکی از آن را در روز قدس گوشه تصویر حک می‌کند . حتا در حرم اما‌م رضا(ع) صحنی بدین نام ساخته شده و آبخوری به آن شکل ساخته شده است، مسجد الاقصی نیست بلکه مسجد صخره یا قبة الصخره یا مسجد قبه است که در سال 68-71 هجری به منظور گرامیداشت معراج پیامبر (ص) ساخته شده ( و گفته می‌شود که صخره ای که پیامبر از روی آن به معراج رفتند در این مسجد قراردارد) و مسجدالاقصی، مسجدی کوچکتر با گنبد سبز رنگ است که پشت آن قرار دارد و به باور یهودیان صهیونیست در محل معبد سلیمان ساخته شده و باید خراب شود تا برای بار سوم معبد سلیمان در این محل ساخته شده و زمینه ساز ظهور منجی شده و ...

    پافشاری بر این اشتباه تنها شرایط را فراهم می‌کند که تا دوستانی که سنگ ملت فلسطین را به سینه می‌زنند ناآگاهانه آب به آسیاب اسراییل ریخته و آنها پس از تخریب مسجدالاقصی با نشان دادن عکس ها و تصاویر مسجد صخره به همه بقبولانند که مسجد سالم است و خوشبختانه امت اسلامی !!!!!!!!!!!!!! هم همچنان در غفلت باقی خواهند ماند. وقت است که دوستان تا از این اشتباه دست برداشته و واقعیت را بگویند تا خدای ناکرده دشمن شاد نشوند و ناخودآگاه یاری گر صهیونیست نشوند ) به ما چه مربوط دیگه .........) { صحن قدس در حرم امام رضا و اسکناس صدتومانی }

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : آرماگدون ، مسجدالصخره
    لغت نامه دهخدا

    مسجد اقصی . [ م َ ج ِ دِ اَ صا ] (اِخ ) مسجد الاقصی . المسجد الاقصی . اسم بیت المقدس که مسجدی است درشام . (غیاث ) (آنندراج ). جامعی است در قدس در کنار جامع عمر. (از اقرب الموارد). مسجد بیت المقدس . مزگت بیت المقدس . جامعی است بزرگ در جنوب قبةالصخرة، ولیدبن عبدالملک در فاصله ٔ سالهای 705 تا 715 م . آن را بساخت . از اماکن بسیار مقدس مسلمین است . (از المنجد).

    دومین مسجد، بعد از مسجد الحرام ،نخست داود نبی ساختن آن را آغاز کرد و سلیمان آن رابعنوان یک معبد تکمیل نمود، سپس در طول تاریخ بارهاتجدید بنا شد که از آن جمله در عهد عبدالملک بن مروان بود. این مسجد مدتی قبله ٔ مسلمین بود و سپس قبله بسمت کعبه تعیین گشت . (از الموسوعة العربیةالمیسرة).

    ناصرخسرو (درقرن پنجم ) مسجد الاقصی را چنین توصیف کرده است ۞ : آنجا را عمارتی به تکلف کرده اند و فرشهای پاکیزه افکنده و خادمان جداگانه ایستاده همیشه خدمت آن را کنند، و چون به دیوار جنوبی بازگردی از آن گوشه مقدار دویست گز پوشش نیست و ساحت است و پوشش مسجد بزرگ که مقصوره در او است بر دیوار جنوبی است و غربی . و این پوشش را چهارصد و بیست ارش طول است در صد و پنجاه ارش عرض و دویست و هشتاد ستون رخامی است و بر سر اسطوانه ها طاقی از سنگ در زده و همه سر و تن ستونها منقش است و درزها را به ارزیز گرفته چنانکه محکمتر نتواند بود و میان دو ستون شش گز است همه فرش رخام ملون انداخته و درزها به ارزیز گرفته ومقصوره بر وسط دیوار جنوبی است بسیار بزرگ چنانکه شانزده ستون در آنجاست و قبه ای عظیم بزرگ منقش به مینا... و در آن جا حصیرهای مغربی انداخته و قندیلها و مسرجها جداجدا به سلسله آویخته است . و محرابی بزرگ ساخته اند همه منقش به مینا و دو جانب محراب دو عمود رخام باشد به رنگ عقیق سرخ ... و بر دست راست محراب معاویه است و بر دست چپ محراب عمر... و سقف این مسجد به چوب پوشیده است ... بر چهار جانب این پوشش از آن هر شهری از شهرهای شام و عراق صندوقها و مجاوران نشسته ... در اندرون پوشش حوضی است در زمین که چون سرنهاده باشد با زمین مستوی باشد جهت آب تا چون باران آید درآنجا رود... شهر بیت المقدس بر سر کوهی است و زمین هموار نیست اما مسجد را زمین هموار و مستوی است و از بیرون مسجد به نسبت مواضع هر کجا نشیب است دیوار مسجد بلندتر است ... و هر کجا فراز است دیوار کوتاه تر است ... - انتهی . مسجد اقصی که از حیث قدمت کمتر از مسجد عمر نیست در همان محوطه ٔ حرم واقع است . مسجد مزبوردر اصل کلیسائی بوده که «ژوستی نین » امپراطور به نام حضرت مریم آن را بنا نمود. مسلمانان طبق دستور خلیفه ٔ دوم آن را تغییر داده مسجد بنا نمودند. این معبد یک بار بسبب زلزله منهدم شد و در سال 585 م . دوباره آن را ساختند، و تغییر و تبدیلی که در اعصار مختلف در آن پیدا می شد بتدریج صورت بنای اسلامی بخود گرفت و در سال 583 هَ .ق . صلاح الدین ایوبی آن را تجدید بنا ومرمت نمود، و قسمت دیگر آن از قبیل دروازه و غیره در قرن نهم هجری ساخته شده است . ستونهای اندرونی مسجداز ابنیه ٔ مختلف گرفته شده است . طرز طاقنمای مرکزی رومی است و باید در قرن هفتم میلادی ساخته شده باشد. طاقهای آن بیشتر جناقی شکل است . در زمان جنگهای صلیبی نصارا در همین مسجد توقف داشتند حتی دالانی هم که درآن موجود می باشد مخزن اسلحه ٔ لشکریان آنها بوده است . محراب مسجد مزبور به نقش و نگار بسیار عالی تزیین یافته و کتیبه ای دارد که نشان می دهد صلاح الدین ایوبی در سال 583 هَ . ق . این محراب را بنا نموده است و درهمین جا یک منبر است از چوب که در آن با عاج و صدف منبت کاری شده که نهایت درجه حیرت انگیز است و از کتیبه ٔ درون آن معلوم می شود که این منبر در سال 564 ق . ساخته شده و شیشه های پنجره های بالای محراب آن متعلق به قرن دهم هجری است . دو طرف راست و چپ مسجد دو مصلای قدیمی جالب توجهی موجود است که دارای ستونهای مارپیچ و طاقهای جناقی است و آنجا به مقام عمر مشهور است و می گویند او در آنجا نماز کرده است ، و مصلای دیگری است معروف به مقام حضرت زکریا. (از تمدن اسلام و عرب دکتر گوستاو لوبون ).

    آیه ٔ اًسراء در مکانی نازل شد که اکنون بین دیوارهای حرم شریف در قدس محاط است و خداوند آنجا را برای پرستش بندگانش اختصاص داد. آن موقع در آن مکان بنائی معروف به مسجدالاقصی و مسجد صخره یا سایر بناهای موجود در صحن مسجد اقصی وجود نداشت ، فقط در آیه از مسجد نام برده شده است زیرا که مکان پرستش و عبادت است ۞ لذا خلیفه ٔ دوم زمانی که در سال 15 هجری به قدس آمد و آنجا را فتح نمود از کعب الاحبار پرسید مسجد کجاست ؟ کعب گفت آن را در پشت صخره بنا کن . عمر گفت ای کعب ، آن را با یهود مشابه و برابر کردی نه آن را بالای مسجد قرار می دهیم ، که امروز به مسجد عمر معروف است سپس با ردا و قبایش خاکها را از صخره بر می داشت و به آنجا انتقال می داد و مسلمانان با او در این عمل شرکت می کردند و ساکنین اردن نیز در نقل بقیه ٔ آن کمک می کردند. لکن رومیها صخره را مزبله و محل کثافت قرار دادند زیرا آنجا قبله ٔ یهود بود ۞ .

    عبدالملک بن مروان دو مسجد معروف به مسجداقصی و مسجد صخره را بنا کرد بنابراین اطلاق نام مسجد اقصی به مسجدی که امروزه مشهور است ، اصطلاح جدید و تازه ای است و کلیه ٔ مورخین هنگامی که از مسجد اقصی نام می برند مقصودشان تمام قسمتی است که حصارها و برج و باروها بر مبنای آن استوار است و در آن بابهایی قرار دارد و همان مکانی است که هنگام اسراء و معراج معروف و مشهور بوده است . (از کتاب بیت المقدس در اسلام تألیف معین احمد محمود ترجمه ٔ علی منتظمی ). این مسجددر تاریخ 30 مرداد 1348 هَ . ش . 1969/8/21/ م . دچارآتش سوزی مهیبی شد و قسمتهای زیادی از آن ویران گشت که در سالهای بعد با کمک کشورهای اسلامی جهان (از جمله کشور ایران ) به مرمت و بازسازی آن اقدام شد :

    تن چون رسد به خدمت کی زیبد از مسیح

    کو خوک را به مسجد اقصی رها کند.

    خاقانی .

    چه خصم بر نواحی ملکش کند گذر

    چه خوک دم به مسجد اقصی برافکند.

    خاقانی .

    ز بهر نفس مکن جان که بهر کردن خوک

    کسی نبرد زنجیر مسجد اقصی .

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : آرماگدون ، مسجدالصخره
    اعتراف صداوسیما به خطای 28 ساله، ،تصویر قدس واقعی کدام است؟!

    سالهاست که سیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانه های جمعی مسجدی  را که دارای گنبدی طلایی است به عنوان قدس و مسجد الاقصی نمایش می‌دهند وامروز در اذهان عمومی این مسجد به عنوان نماد قدس شناخته می‌شود درحالی که این مسجد که به مسجد قبة الصخرة معروف است فقط در محوطه مسجدالقصی قرار دارد .

     این‌ گنبد از آن‌ رو گنبد الصخره‌ نام‌ گذاری شده است‌ که‌ در داخل‌ آن‌ صخره‌ ای‌ قرار دارد که‌ گفته‌ می‌شود پیامبر گرامی‌ اسلام‌ (‌ص‌)‌ پا بر آن‌ نهاد و به‌ معراج‌ رفت‌ .

    گنبد صخره‌ حدود ‌1300‌ سال‌ پیش‌ ساخته‌ شد و علت‌ اساسی‌ بنای‌ آن‌ نیز ارتباط خاص‌ این‌ مکان‌ با‌ موضوع‌ معراج‌ پیامبر اکرم‌ (ص) بودو مسجد الاقصی وقدس واقعی مسجدی است که در پشت مسجد قبه الصخره قراردارد، حال صداو سیما در آستانه روز قدس در حالی به اشتباه ۲۸ ساله خود در یکی از بخشهای خبری اعتراف می‌کندکه سالهاست در پشت اسکناس های هزار ریالی  کشور (۱۰۰تومانی) تصویر مسجد قبه الصخره به اشتباه درج شده است و رژیم صهیونیستی نیز سالها برای این که بتواند مسجدالاقصی و قدس واقعی را ازبین ببرد و معبد مورد نظر خود را بسازد، مسجد قبه الاصخره را  در شبکه های تلویزیونی و سایتهای خبری خودبه عنوان مسجدالاقصی نمایش داده وتبلیغ می‌کند،چندی پیش نیز جوانان فلسطینی حاضر در دانشگاه تهران  نسبت به این اشتباه فاحش اعتراض کرده بودند.

    لینک ثابت
    نویسنده : mojarradat | دسته : آرماگدون ، مسجدالصخره