شهر تاریخی پترا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

شهر تاریخی «پترا» که جزو جدیدترین عجایب هفتگانه جهان است در اردن قرار دارد. این شهر محل زندگی قوم نبطیان یا انباط در 400 سال قبل از میلاد مسیح در دل کوه بوده است.

در پترا پایتخت نبطیان، که به عنوان «ام الهه» نیز نام برده‌اند و در دل کوه کنده شده، دو سیستم آبیاری و آبرسانی وجود داشته است. گفته می‌شود قوم ثمود که نام آنها در قرآن آمده اجداد نبطیان بوده‌اند.

پترا در سال ۱۰۶ تا ۳۲۴میلادی به دست رومیان افتاد و تا پس از زلزله سال ۷۴۹ به‌کلی فراموش شد و تا قرون ۱۷ و ۱۸میلادی کاملا مفقود بود تا اینکه در سال ۱۸۱۲میلادی یک جهانگرد سوئیسی به نام جان لودویک بورکهارت که در مصر زبان عربی را آموخته بود با تغییر نام خود به «حاج ابراهیم» و به بهانه زیارت قبر‌هارون برادر حضرت موسی(ع) که در این منطقه قرار دارد، یکی از صحرانشینا‌ن عرب را ترغیب کرد تا شهر گمشده پترا را به او نشان دهد و توانست این شهر را دوباره کشف کند.به شهادت تاریخ، «پترا» پایتخت حکومتی مقتدر بود که با جسارت هر چه تمامتر اجازه عبور از آن دره سنگی عمیق را به متجاوزین نمی‌داد و به خصوص در برابر قدرت امپراتوری رم باستان ایستادگی می‌کرد.

از قرن چهارم تا قرن دوم پیش از میلاد به مدت 200 سال پترا پایتخت پادشاهی «نبطی‌ها» بود. در این دوران پترا به اوج شکوفایی و تمدن خود رسید.

تاریخ‌نویسان درباره نبطی‌ها می‌نویسند که این قوم به احتمال زیاد از عربستان جنوبی برخاسته و به مرور زمان راه به خاورمیانه برده بود. اینان جمعیتی نزدیک به 10‌هزار نفر را تشکیل می‌دادند که به صورت بادیه‌نشینی در صحرای «ارا باح» پراکنده بودند.

«نبطی‌ها» صحرا را وطن خود می‌نامیدند و با شجاعت بسیار از آزادی و امنیت آن پاسداری می‌کردند. به همین جهت بازرگانان علاقه‌مند بودند کاروان خود را از این صحرای امن عبور دهند و از چشمه موسی که دیگر «عین موسی» نامیده می‌شد آب بنوشند و از آن بازدید کنند.

رفته‌رفته پترا راه تجاری و بازرگانی بسیار بااهمیتی شد که سوریه را به دریای سرخ و هندوستان را به خلیج فارس و مدیترانه مربوط می‌کرد. این موقعیت به حکمرانان پترا امکان داد تا پایتخت خود را تبدیل به مرکز مهم دادوستد ادویه و عاج هندی، بخور عربی، ابریشم چینی، طلای مصری و فلفل فنیقی کنند.

به این ترتیب نبطی‌های چادر نشین و صحرا گرد تبدیل به شهرنشینانی شدند که در قصر‌هایی ساخته شده در دل تخته سنگ‌ها و صخره‌های عظیم زندگی می‌کردند و پایتخت آنها، پترا، از زیبا‌ترین و تماشایی‌ترین شهرهای دنیای باستان بود.

شکوه خیره‌کننده پترا و آوازه ثروت آن سرانجام امپراتوری رم را به طمع تصرف آن انداخت و در سال 106 بعد از میلاد «ترابا نوس» امپراتور رم یکی از سرداران خود را با لشکری عظیم روانه وادی موسی کرد. با پیروزی رومیان پترا جزئی از امپراتوری رم شد و یک دوره دیگر از عظمت را طی کرد. این شهر به تدریج رومی شد و اندک اندک خصوصیات فرهنگ نبطی از آن رخت بربست.

در قرن سوم میلادی با توسعه دیگر راه‌های تجاری و به وجود آمدن مسیر‌های جدید برای کاروان‌ها که از پترا نمی‌گذشتند، ضربه‌ای مرگبار بر اقتصاد پترا وارد آمد و این شهر به سوی زوال تدریجی رفت.با شروع جنگ‌های صلیبی پترای نیمه ویران به وسیله نیروهای مسیحی اشغال شد. بقایای سه قلعه‌ای که مسیحیان در پترا ساختند هنوز هم مشاهده می‌شود.در اوایل قرن نوزدهم میلادی (سال 1812) یک مسافر سوئیسی به نام «لودویک بورکهارت» در حالی که با نام مستعار «شیخ ابراهیم» عازم مکه بود تا بتواند شهر مقدس مسلمانان را مشا هده کند، نظرش به «شهر سنگی پترا» جلب شد. او در بازگشت از جهانگردی خود نوشت، «در میان صحرایی بی‌حفاظ که هیچ مسافری بدان پای نمی‌گذارد، در اعماق وادی موسی یکی از شگفت‌انگیز‌ترین آثار هنری باستان با خصوصیات باور نکردنی وجود دارد که...»

این گزارش باعث شد که مسافران دیگری نیز راه «بورکهارت» را طی کنند.

چنین بود که پترا دوباره متولد شد و به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی خاورمیانه درهای خود را به سوی مردم جهان گشود.

«ام قیس» شهری است که در محل شهر ویران شده گادارا که از شهرهای ‹‹روم باستان» «هلنی» است، قرار گرفته است. «عجلون» که به خاطر «قلعه الرباض» «اسلامی» اش معروف است. «جراش»، که به خاطر «معماری رومی» باستانی‌اش، از قبیل ستون‌ها و تاق‌هایش معروف است. «امان» که «تماشاخانه رومی اردن» و چند موزه دیگر در آن جای گرفته اند. «ال کرک» که «کاخ ال-کراک» که کاخی مهم ومتعلق به زمان صلاح‌الدین است در آن قرار دارد.

جاذبه‌های مذهبی

اردن، سرزمین مقدس و آرامگاه جعفر ابن ابیطالب، زیدبن‌ حارثه، عبد‌ا... پسر رواحه، سعد پسر ابی وقاص، ابو عبیده عامر جراح، شرحبیل پسر حسنه، معاذ پسر جبل، ضرار پسر ازور،مقام پیغمبر ایوب، مقام پیغمبر شعیب، مقام پیغمبر یوشع بن نون، مقام پیغمبر‌ هارون، غار اصحاب کهف و آثار جرش را در خود جای داده است.

«مدابع»، مرکز گردشگری مذهبی اردن است که اماکن مذهبی مهمی را در خود جای داده است و شما می‌توانید در آن «نقشه مدابع» «رود اردن» را که «یحیی تعمیددهنده» در آن «عیسی مسیح»(ع) را غسل تعمید داد، ببینید.

جاذبه‌های دریایی

«دریای میت»، به خاطر شناوری عجیب و غریب و نمک‌های طبیعی آن که در اغلب اوقات به چشم می‌خورد، شهرت یافته است. دریای میت که 402متر زیر «سطح دریا» قرار گرفته، پایین‌ترین نقطه اردن محسوب می‌شود و هر ساله یک متر پایین‌تر می‌رود. دریای میت در نزدیکی «رود اردن» قرار دارد.

«عقبه» شهری است در ساحل «خلیج‌عقبه» که مراکز خرید و «هتل‌ها»ی فراوانی در آن قرار دارد و دسترسی به ورزش‌های آبی در آن میسر است. «وادی روم» «صحرایی» است مملو از «کوه»‌ها و تپه‌ها که در جنوب اردن قرار دارد. وادی روم به خاطر مناظر زیبا و چشمگیری که دارد و نیز به خاطر گونه‌های مختلف ورزش که در آن انجام می‌شود، از قبیل صخره نوردی، شهرت یافته است.

امان شهری است کاملا مدرن که «بازارچه»، مراکز خرید، هتل‌ها و یک آمفی تئاتر قدیمی رومی و غیره در آن قرار دارند.

«ماهیس» که دارای مکان‌های مذهبی مهم و چشم‌اندازهای فوق‌العاده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...