تئوری های ساخت اهرام مصر

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

هرم بزرگ جیزا که تنها نمونه به جا مانده از عجایب هفتگانه عهد باستان است، امروزه به صورت معمای حل نشدنی در تاریخ تمدن جهان باقی مانده است.

از عهد یونان باستان تاکنون هنوز این پرسش باقی است که این بنای عظیم با این معماری شگفت و دقیق چگونه ساخته شده است و چگونه تخته سنگ سنگ هایی با بیش از 2 تن وزن بدون هیچ فاصله و بی نظمی در کنار هم قرار گرفته اند؟

ژان پیر هودین معمار فرانسوی به تازگی این بحث را آغاز کرده است که هرم بزرگ خئوپس، که از سال 2566 تا 2589 قبل از میلاد حکمرانی می کرد، از داخل به خارج ساخته شده و از شیبی داخلی در آن استفاده شده است.

این تئوری که دهه های متوالی ذهن باستان شناسان را در زمینه ساخت هرم به خود مشغول کرده است از سوی مثسسه باستان شناسی آمریکا منتشر شد، اما زاهی هاواس دبیرکل شورای عالی باستان شناسی مصر آن را رد کرد.

هرودوت مورخ یونان باستان نیز حدود 2500 سال قبل طی محاسباتی اعلام کرده بود بیش از یکصدهزار برده حدود 20 سال برای ساخت این بنا کار کرده اند و بیش از 2 میلیون بتن سنگی و 5/5 میلیون تن سنگ در درون این هرم به کار رفته است.

اگر چهار طرف این هرم عظیم از طول به یکدیگر متصل شوند، برابر با قطر یک دایره خواهد بود.

در طول دو هفته گذشته، هودین دوباره موجی تازه از این تئوری را در مصر برپا کرد که به عقیده او سازندگان این هرم با ساخت شیبی به سمت بالادر درون هرم امکان حمل سنگ ها را به سمت بالاایجاد کرده اند تا بتوانند به راحتی آنها را از سطح زمین به محل قرار گرفتنشان انتقال دهند. در ماه می نیز باب بریر از باستان شناسان قدیمی دانشگاه لانگ آیلند در مورد چگونگی ساخت این هرم گفت: شیب بزرگ خارجی هرم به واسطه بتن های سنگی به سمت بالای هرم رفته است.

وی ادامه داد: برای بالابردن بلوک های عظیم از جرثقیل های چوبی ساده استفاده شده و نیازی به شیب نبوده، همچنین شیب مارپیچی آن در خارج از هرم ساخته شده است. وی افزود: در ساخت هرم مشکلات بسیاری وجود داشته و کارگران بیشماری برای ساخت شیب خارجی نیاز بوده و با توجه به کم بودن تعداد چرثقیل های چوبی، ساخت شیب مارپیچی می توانست سبب تخریب نمای خارجی شود و در تمام مراحل کار باید دقت بسیاری منظور می شد. به دنبال اعلام این تئوری های متفاوت و درخواست باستان شناسان مبنی بر استفاده از رادارهای ژرف نگار برای مشخص کردن شیب های داخلی و مخفی درون هرم؛ هاواس با رد این درخواست افزود: در هرم های ساخته شده بعد از خئوپس هیچ نشانه ای از شیب های درونی نیست.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...