هیمیسکویتا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

هیمیسکویتا Hymiskviða، سرود هیمیر، نام هفتمین بخش از نسخهٔ مجمع‌القوانین رگیوس ادای منظوم است. این بخش از ادای منظوم به خاطر نداشتن ساختار منطقی در داستان و همچنین نداشتن ساختار شعری معین و استفادهٔ افراطی از کنایات، بسیار گیج کننده و سخت فهم است.

ماجرای اصلی هیمیسکویتا، قصد اسیر برای انتخاب آئگیر به عنوان مسئول تهیهٔ شراب خودشان است. علت این انتخاب هم شهرت آئگیر به داشتن ظروف بسیار است. هنگامی که اسیر این پیشنهاد را به آئگیر می‌دهند، آئگیر چاره‌ای جز قبول ندارد، اما شرطی می‌گذارد. شرط آئگیر آن است که خدایان برای وی ظرفی چنان بزرگ بیابند، که او بتواند همهٔ شراب لازم برای خدایان را یکجا در آن گرم کند.

تیر به یاد می‌آورد که پدرش، هیمیر ظرفی به این بزرگی را در اختیار داشت. این یکی از عجیبترین نکات هیمیسکویتا می‌باشد، زیرا تیر در سایر منابع پسر اودین و فریگ معرفی شده‌است.

خدایان به نزد هیمیر می‌روند. در اقامتگاه هیمیر، تور آنچنان پرخوری می‌کند که هیمیر و مهمانانش مجبور می‌شوند برای تهیهٔ خوراک به ماهیگیری بروند. در جریان این ماهیگیری است که تور تقریبا موفق به گرفتن یورمونگاند می‌شود. البته در این روایت، تور هیمیر را نمی‌کشد. قتل هیمیر به دست تور، در ادای منثور روایت شده‌است.

هیمیر، به تور طعنه می‌زند و در قدرت او شک می‌کند. او به تور می‌گوید که تنها وقتی او را قوی خواهد شمرد، که او بتواند جام هیمیر را بشکند. جام جادویی است و تنها راه شکستن آن، کوبیدنش بر سر خود هیمیر است. تور به این راز پی می‌برد و هنگامی که می‌خواهد چنین کند، هیمیر پشیمان شده و به خدایان اجازه می‌دهد تا ظرف را بردارند و محل اقامت وی را ترک کنند.

ادامهٔ داستان، ماجرای نبرد خدایان با فوج یوتون‌ها و پیروزی خدایان است و بازگشت آنها به نزد آئگیر. آنها پس از آن، یا حداقل تا زمان وقوع ماجرای لوکاسنا، در سرای آئگیر به باده‌گساری می‌پردازند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...