اینکا

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

محل زندگی و تمدن اینکاها در آمریکای جنوبی

 

در سرزمین افسانه آمیز خورشید پرستان قدم در سرزمینی گذاشتیم که پیش از کشف دنیای نو، نیز دارای تمدنی کهن بود در تاریخ اطلاعات چندانی در خصوص قبایل و اقوامی که پیش از «اینکا» در سرزمین‌«پرو» می‌زیسته‌اند، نیامده است.

اما می‌توان گفت که این کار تمدن خود را براساس تمدنی که پیش از آنان وجود داشت پایه ریزی کردند در ارتفاعات سلسله جبال "آند" ویرانه "ساکس وومان " نمایانگر تمدن قوم "اینکا " مهاجمین اسپانیایی "پیزارو " امپراتور اینکا را اسیر و بعد از اینکه چند اطاق خود را از طلا و نقره آنها انباشته کرد، سپس اسیر خود را کشت و کشور پرو را تسخیر نمود قوم اینکا در اوایل تاریخ دانش آبیاری داشته و خانه‌هایشان را از سنگ می‌ساختند و با حجاری و نقاشی روی ظروف آشنا بودند. مردم این سرزمین به ساخت زیور آلات از طلا و فیروزه مهارت داشتند و برای زینت خود استفاده می‌کردند و همچنین آئینه‌هایی از ذغال سنگ بی دود درست می‌کردند. آنان جمجمه‌های اطفال را به اشکال گوناگون در می‌آوردند و استخوآنهای مردگان را رنگ سرخ می‌زدند. تنها فلزی که می‌شناختند طلا بود و سپس در گوشه‌ای از این سرزمین به مس نیز دست یافته بودن که آن را با طلا مخلوط می‌کردند مردم اینکا در سواحل شمالی پرو،هنر «شیمو» را نیز به خوبی پرورانده بودند. «شیمو» نام امپراطوری نیرومندی است که تا زمان تسلط قوم «اینکا» در این سرزمین حکم فرمائی داشته است. البته میگویند که پیش از «شیمو» نیز تمدن دیگری وجود داشته است هنر شیموی قدیم دارای دو مرحله بوده «موشیکا» و «شیمو».

قابل ذکر است که تمدن قبیله موشیکا حدود پانصد سال تداوم داشته است ما به زیارت «خانه خورشید» بزرگترین ساختمانی که از قوم اینکا به جا مانده است رفتیم. ساختمانی شبیه به احرام مصر و دارای 23 متر ارتفاع که طول قاعده آن 103 متر است و در جنوب آن صفحه‌ای را ساخته‌اند با 228 متر طول و 136 متر عرض بود از دیگر هنرهای این قوم می‌توان به قنات‌هایی که ساخته‌اند اشاره کرد، قنات‌هایی به طول 1400 متر و ارتفاع 15 متر. یکی از کانال‌های آبیاری ساخته شده توسط این قوم متمدن دارای 120 کیلومتر طول بود امپراطوری اینکا از نظر ادرای به چهار ایالت تقسیم‌بندی شده بود که هر یک از آنها «سوپر» خوانده می‌شود و بنای این سیستم جهات اصلی یعنی مشرق، مغرب و شمال و جنوب بود که پیش از اینکا نیز مرسوم بوده است، اما پایتخت به دو منطقه پائین و بالا تقسیم‌بندی شده است که اینکاها ابداع کرده‌اند و جالب اینکه دو ایالت از چهارایالت با نیمی دیگر از پایتخت ارتباط داشتند چهار شاهراه از پایتخت به حاکم نشین چهار ایالت کشیده شده تا مرزهای کشور از طریق این چهار جاده ارتباط برقرار باشد.

قابل ذکر اینکه این جاده حیرت مهاجمین اسپانیائی‌ها را بر انگیخته بود، اما عجیب‌ترین پدیده در تمدن اینکا سیستم حمل و نقل آنان بود که فقط توسط انسآنها آنجام می‌گرفت. در طول جاده‌ها، در فواصل منظمی مهمانسراهایی با نام «تامبو» ساخته شده بود تا مسافرانی که در طو ل این جاده‌ها سفر می‌کردند از این مهمانسراها استفاده می‌کردند از همه مهم‌تر اینکه این جاده‌ها برای برقراری ارتباط سازمآنهای اداری و ارسال اخبار و اطلاعات از گوشه‌یی به گوشه دیگر منطقه فرماندهی مورد استفاده قرار می‌گرفت چاپارخانه اینکا یکی از بزرگترین چاپارخانه‌ها به شمار می‌رود. برای رساندن پیام یا فرمان، منزل به منزل یک نفر می‌ایستاد و همین که پیام به دستش می‌رسید تا منزل بعدی می‌دوید که، این چاپارخانه را «هاسکی» می‌نامیدند. هاسکی به آنکه نفسی تازه کند از این منزل تا منزل بعدی می‌دویدند بدینوسیله خبر را به «هاسکی» دوم می‌داد و به همین ترتیب انتقال خبر یا فرمان ادامه می‌یافت تا هر دستوری که از پایتخت صادر می‌شد در کوتاه‌ترین زمان به نقاط مختلف این تمدن کهن می‌رسید حکام هر یک از چهار ایالت از میان بستگان نزدیک اینکا انتخاب می‌شدند و این کار اجباری بود و هر کدام از این حکام را «کاپاک» می‌نامیدند. شورای عالی اینکا از چهار «کاپاک» تشکیل می‌شد و در سایه این چهار حاکم قدرت امپراطوری اینکا در سراسر کشور بسط و توسعه داشت

  • jacalyndinh.wordpress.com

    jacalyndinh.wordpress.com

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۱۴:۰۹:۴۷

    Aw, this was an extremely nice post. Finding the
    time and actual effort to make a great article… but
    what can I say… I put things off a whole lot and never seem to get nearly anything done.