آغاز اضمحلال امپراتوری آزتک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

490 سال پیش در شب 30 ژوئن سال 1520 میلادی آزتک های ساکن تنوکتیتلان (شهر مکزیکو کنونی) اسپانیایی های اشغالگر را از این شهر بیرون راندند. این شب که در نزد اسپانیایی ها به نوچه تریسته (شب غم انگیز) مشهور شد،در واقع عامل اضمحلال امپراتوری آزتک و تغییر سرنوشت مکزیک و آمریکای اسپانیایی زبان شد.

پس از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب ، اسپانیایی ها نخست در جزایر آنتیل مستقر شدند. در سال 1518 میلادی هرنان کورتز ، یک اشرافزاده ماجراجو اهل کاستیل اسپانیا در راس یک گروه کوچک از سربازان اسپانیایی  جزیره کوبا را ترک کرد و به قصد اشغال مکزیک روانه آن سرزمین شد.

سرخ پوستان مکزیک با مشاهده چهره ریش دار اسپانیایی  ها ، زره ها ، سلاح های آتشین و اسب های آنها مات و مبهوت شدند.این مساله به سود کورتز تمام شد زیرا سرخپوستان آزتک بر اساس یک اسطوره قدیمی خود به خدایی به نام  "کتزالکوالت" معتقد بودند که روزی به قصد فتح سرزمین های جدید خاک آزتک ها را ترک کرده بود و باید با بازماندگان خود با هیبت جدیدی بازمی گشت.

موکتزوما دوم امپراتور آزتک هاجرات نکرد مانع ورود هرنان کورتز به پایتخت باشکوهش  تنوکتیتلان (مکزیکو کنونی) شود.

کورتز به آسانی شهر را تصرف کرد اما به زودی ناگزیر شد برای مقابله با ورود یک رقیب به نواحی ساحلی بازگردد. وی اختیار شهر و مراقبت از امپراتور را به یکی از معاونان خود به نام« پدرو دو آلوارو» سپرد. اما پدرو دو آلوارو فرد مناسبی برای این مقام نبود و به بهانه یک توطئه وارد معبد اصلی  آزتک ها شد و تمام راهبان و حاضران در معبد را قتل عام کرد.

آزتک ها دست به شورش زدند، در این میان موکتزوما در سلولش توسط نگهبانان اسپانیایی  به قتل رسید، با مرگ وی برادرزاده اش کوئوهتموک امپراتور شد و رهبری شورش را در دست گرفت.

هرنان کورتز پس از اطلاع از شورش آزتک ها به سرعت بازگشت ، اما متوجه شد اوضاع تنوکتیتلان غیرقابل کنترل است بنابراین دستور عقب نشینی سربازان خود را صادر کرد.

کورتز به همراه 500 سرباز اسپانیایی  تصمیم گرفت به سرعت پایتخت امپراتوری آزتک را در شب 30 ژوئن سال 1520 میلادی ترک کند. مردم پل هایی که عبور از مرداب های پیرامون شهر را امکان پذیر می ساخت قطع کردند و نیمی از سربازان اسپانیایی  را به قتل رساندند ، بقیه آنها به همراه کورتز موفق به فرار شدند.

اما کورتز با سماجت بقیه افرادش و متحدان سرخپوست خود را بازسازی  کرد و شهر را به محاصره درآورد. پس از 75 روز محاصره شهر تنوکتیتلان و همراه آن امپراتوری آزتک سقوط کرد.

اسپانیایی ها شهر تنوکتیتلان را ویران کردند و در محل آن شهر مکزیکوکه نام آن برگرفته از نام یک قبیله محلی بود را بنا کردند. مقاومت آزتک ها با دستگیری کوئوهتموک در 13 اوت سال 1521 میلادی خاتمه یافت.

کورتز امپراتور کوئوهتموک را به دست جلادان سپرد و پس از ساعت ها شکنجه طاقت‌فرسا، آخرین امپراتور  آزتک جان سپرد.

به این ترتیب در شب 30 ژوئن سال 1520 میلادی آزتک ها موفق شدند اشغالگران اسپانیایی  را از شهر  تنوکتیتلان بیرون برانند. اما این اقدام سرآغاز سقوط امپراتوری آزتک شد و از آن پس کابوس طولانی آزتک ها تا زمان نابودی تمدن آزتک ادامه یافت.

فتح امپراتوری آزتک و کشور کنونی مکزیک توسط هرنان کورتز عواقب شومی برای بقیه تمدن های کهن قاره آمریکا داشت ، از جمله می توان به نابودی امپراتوری و تمدن اینکاها و فتح کشورکنونی پرو توسط فرانسیسکو پیزارو اشاره کرد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...