کشف تونل تاریخی در مکزیک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

باستان‌شناسان موفق به کشف تونلی از تمدن آزتک در مکزیک شدند که می‌تواند مقبره‌ی حاکمان این تمدن باشد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته باستان‌شناسان مکزیکی در جریان کاوشهای خود در بقایای شهر تاریخی تیهو تیهو کان (Teotihuacan) این کشور که در شمال مکزیکوسیتی قرار دارد، موفق به کشف تونلی شدند که به نظر می‌رسد مقبره حکمرانان این شهر تاریخی بوده و یا به مقبره‌های زیرزمینی آنها راه دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کشف این تونل از آنجا اهمیت دارد که با وجود گذشت یک قرن از کشف شهر تاریخی تیهو تیهو کان، هنوز سوالات زیادی درباره‌ی ساختار جامعه‌ای که مردمان آن هرم‌های بزرگی برای ستایش ماه و خورشید می‌ساختند، بی‌پاسخ مانده است.

در حال حاضر باستان‌شناسان با استفاده از دوربینی که به عمق چهار متری زمین فرستاده‌اند، مشغول بررسی دیواره‌های سنگی حجاری شده تونل کشف شده هستند.

شهر تاریخی تیهو تیهو کان که به تمدن آزتک تعلق دارد، در فاصله سال‌های 200 تا 250 میلادی به‌ دلایلی که برای باستان‌شناسان نامعلوم است، خالی از سکنه شد.

این شهر تاریخی که در فاصله بین قرن های اول تا هفتم بعد از میلاد مسیح(ع) ساخته شده، منطقه ای بسیار وسیع را در بر گرفته و شامل تعداد زیادی معبد متعلق به خدای خدایان از دیدگاه قوم آزتک و هرم های متعلق به ماه و خورشید است که بر اساس یک طرح نمادین و با استفاده از قوانین هندسی در کنار یکدیگر ساخته شده اند.

این محوطه تاریخی به دلیل داشتن شاهکارهای هنری، در سال های متمادی تأثیرهای شگرفی را روی فرهنگ مکزیک و دیگر مناطق جهان برجا گذاشته است. به همین دلیل، سازمان یونسکو این شهر تاریخی را در فهرست میراث جهانی خود به ثبت رسانده است.

کمتر از دو ماه قبل نیز دولت مکزیک اعلام کرد در قالب پروژه‌ای که اجرای آن بین سه تا پنج سال به طول می‌انجامد، تمامی آثار تاریخی موجود در این کشور را که بخش اعظم آنها از تمدن‌های مایا، اینکا و آزتک بر جای مانده‌اند دیجیتالی می‌کند.

قرار است در مرحله‌ی اول این پروژه، از آثار تاریخی موجود در موزه‌های مکزیک و سپس محوطه‌ی تاریخی مشهور این کشور عکسبرداری شده و در نهایت تصاویر سه‌بعدی آنها بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار گیرد که این امر می‌تواند نقش به سزایی در معرفی آثار تاریخی مکزیک به جهانیان و جذب گردشگر ایفا کند.

دولت مکزیک هم‌چنین هدف دیگر از اجرای این پروژه را شناسایی بیشتر تمدن‌های ناشناخته بومیان این کشور و امکان مقایسه علمی آثار بر جای مانده از این تمدن‌ها با سه تمدن مشهور قاره آمریکای جنوبی اعلام کرده است.

در ماه آوریل نیز بقایای یک شهر تاریخی که در قلب یکی از امپراطوری‌های باستانی کشور مکزیک قرار دارد، در مرکز استان میچوآکان این کشور توسط باستان‌شناسان دانشگاه ایالتی کلرادو آمریکا کشف شد.

این شهر که باستان‌شناسان به آن لقب «شهر گمشده» را داده‌اند، به امپراطوری پورپچیا تعلق دارد، که در زمان حمله‌ی اروپاییان کنترل بخش‌هایی از غرب مکزیک را در دست داشته است.

در ماه ژانویه نیز مجسمه‌ای متعلق به یکی از حاکمان تمدن مایا که به شکل یک ستون بود در محوطه‌ای تاریخی در جنوب مکزیک کشف شد.

سال گذشته نیز هرمی تاریخی که در فاصله‌ی بین سال‌های 300 تا 850 میلادی ساخته شد در مکزیک کشف شد.

کشور مکزیک آثار تاریخی زیادی را از تمدن‌های باستانی قاره‌ی آمریکا به‌ویژه سه تمدن مایا، اینکا و آزتک در خود جای داده است.

این کشور یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر دارا‌ بودن محوطه‌های تاریخی و طبیعی است که از میان آنها، 29 اثر در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...