نیزه ای برای شکار ستاره دنباله دار

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

 

وسیله فضایی جدید ناسا دارای یک نیزه می باشد که به منظور نفوذ در دل ستاره دنباله دار و برداشت نمونه از آن طراحی شده است. اگرچه طراحی این فضاپیما در حال حاضر در حد یک مفهوم و طرح اولیه است اما نیزه آن در دست طراحی است.

در ماموریت تعریف شده برای این فضاپیما، این وسیله فضایی در پهلوی ستاره دنباله دار قرار می گیرد و سپس نیزه خود را به سمت ستاره دنباله دار پرتاب می کند. این نیزه دارای یک فضای توخالی فشنگ مانند می باشد و هنگامی به داخل ستاره دریایی رخنه می کند مواد سطحی ستاره در داخل فضای خالی نیزه جمع می شوند. هنگامی که نیزه تا آخرین حد خود به داخل ستاره نفوذ کرد، دریچه ی انتهایی نیزه به طور اتوماتیک بسته و مواد جمع آوری شده در داخل نیزه محبوس می شوند. در مرحله بعد نیزه توسط فضاپیما به بیرون کشیده شده و جمع می شود.

ممکن است این سوال پیش آید که چرا فضاپیما بر سطح ستاره دنباله دار برای انجام منظور فوق فرود نمی آید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که نیروی گرانش در سطح ستاره دنباله دار بسیار پایین است و حرکت آن باعث می شود که فضا پیما نتواند به کار خود ادامه دهد.

با در نظر گرفتن سرعت حرکت بیش از 241401 کیلومتر بر ساعت برای ستاره دنباله دار و همچنین اینکه ذرات یخ و سنگ دائما از سطح آن به بیرون پراکنده می شوند، تلاش برای فرود بر روی ستاره دنباله دار بسیار پرخطر خواهد بود.

در حال حاضر، دانشمندان مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا بر روی طراحی نهایی نیزه کار می کنند. آنها برای آزمایش نمونه های اولیه خود از منجنیق های 8/1 متری که نوعی از تیرو کمان های بزرگ می باشد استفاده می کنند. کمان این منجنیق از یک جفت فنر لایه ای تشکیل شده است و توسط یک کابل فولادی رشته ای مسلح می شود. این منجنیق نیرویی معادل 454 کیلوگرم تولید می کند و نیزه را یک ظرف استوانه ای شکل که مواد آن تقریبا مشابه با مواد سطحی ستاره دنباله دار است و با سرعت بیش از 30 متر بر ثانیه وارد می کند.

 در نسخه نهایی فضا پیما از مواد منفجره برای پرتاب نیزه استفاده خواهد شد و از آنجا که امکان استفاده از این مواد در فضای آزمایشگاهی وجود ندارد، لذا در حال حاضر آزمایشات با استفاده از منجنیق انجام می شود.

هدف اصلی انجام آزمایشات در حال حاضر تعیین میزان نیروی لازم برای پرتاب و نفوذ نیزه به عمق های مختلف و همچنین در داخل مواد مختلف است. همچنین، ویژگی های خاص نیزه برای بهینه سازی نفوذ در حال مطالعه می باشد. به گفته مدیر پروژه این طرح، مطالعه مواد سطحی ستاره های دنباله دار می تواند به فهم بهتر منشا سیارات و جهان اطراف بیانجامد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...