جهنم با دمای چهار تریلیون درجه در نیویورک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دانشمند‌ان در راستای تحقیقات خود روی پدیده «انفجار بزرگ» یا «بیگ بنگ» موفق شدند داغ‌ترین دما را در شرایط آزمایشگاهی ایجاد کنند که معادل چهار تریلیون ( 000,000,000, 4000) درجه سانتی‌گراد است.

به گزارش ایسنا این درجه حرارت به قدری داغ و زیاد است که می‌تواند ماده را تبدیل به سوپی کند که ظرف چند میکروثانیه پس از تولد کائنات وجود داشته است.

این دانشمند‌ان از یک برخورددهنده اتمی عظیم در آزمایشگاه ملی بروکهاون در دپارتمان انرژی آمریکا برای اصابت یون‌های طلا به یکدیگر استفاده کردند تا انفجارات فوق‌العاده داغ ایجاد کنند.

وقوع این انفجارات فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشد، اما همین زمین کوتاه کافی است تا فیزیکدانان را سال‌ها سرگرم مطالعه و تحقیق روی این پدیده کند، چون آنها امیدوارند که با کمک این یافته به علت و چگونگی شکل‌گیری کائنات پی ببرند.

استیون ویگدور از محققان آزمایشگاه بروکهاون در یک کنفرانس خبری در انجمن فیزیک آمریکا متذکر شد: این دما به قدری داغ است که پروتون‌ها و نوترون‌ها را ذوب می‌کند.

وی تصریح کرد: پروتون‌ها و نوترون‌ها اجزای تشکیل دهنده اتم‌ها هستند اما خود آنها نیز از ذرات کوچکتری موسوم به «کوارک‌ها» و «گلون‌ها» تشکیل شده‌اند.

آنچه فیزیکدانان در جست‌وجوی آن هستند، بی‌نظمی‌های ظریف و بسیار کوچک است که می‌تواند توجیه کند ماده چرا و چگونه از این سوپ داغ اولیه شکل گرفت.

گفتنی است، دانشمند‌ان برای این تحقیقات از شتابگر یون سنگین نسبیتی یا RHIC در 12 فوتی زیرزمین در نیویورک استفاده کردند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...