نشانه هایی جدید از وجود آب مایع بر سطح سیاره سرخ

دوربین کاوشگر اکتشافی مریخ ناسا شواهد جدیدی را از وجود جریان آب مایع بر روی سطح سیاره مریخ آشکار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان ناسا که به تازگی تصاویری جدید از وجود خراشهای باریک بر دیواره حفره ای در سطح رو به خورشید مریخ را به عنوان ردپای جریان آب بر سطح مریخ منتشر کرده اند بر این باورند آب این سیاره در فصل تابستان به سوی سطح کشیده می شود.به گفته “آلفرد مک اوان” از لابراتوار سیاره ای و قمری دانشگاه آریزونا مریخ سیاره ای پر نمک است و هر نوع آبی که بر خاک این سیاره جریان پیدا کند نیز آبی شور خواهد بود.

نمک همچنین می تواند مانع از انجماد آب شود و از این رو دانشمندان بر این باورند نشانه های باریک و تیره رنگی که بر خاک مریخ نقش بسته اند می توانند توسط آب بر سطح خاک حک شده باشند. این رگه ها وسعتی از ۴۵ سانتیمتر تا ۴٫۵ متر دارند و تا مسافت دهها متر امتداد یافته اند. این رگه ها بر روی سراشیبهای سنگی و رو به استوا متمرکز شده اند.

رگه های نمکی بر روی خاک مریخ نشانه هایی جدید از وجود آب مایع بر سطح سیاره سرخ

به گفته دانشمندان نقش بستن این رگه ها بر خاک مریخ به شدت تحت تاثیر فصول قرار دارد، برخی از آنها طی دو ماه زمینی تا مسافت ده ها متر گسترش پیدا می کنند. برای شکل گیری این رگه ها که مدارگرد اکتشافی مریخی ناسا آنها کشف کرده توضیحات دیگری نیز وجود دارند: آزاد شدن دی اکسید کربن منجمد شده و یا به جا ماندن رد حرکت سنگها و یا شنها.

اما این رویدادها لزوما فصلی نیستند و همین موضوع احتمال واقعی بودن این دو توضیح را برای شکل گیری نشانه های رگه مانند بر روی خاک مریخ بسیار کاهش می دهد. برای تعیین دلیل اصلی شکل گیری این رگه ها بر خاک مریخ به آزمایشها دقیق بر روی خاک نیاز است تا وجود آب شور بر سطح سیاره به اثبات برسد.

با این همه محققان معتقدند کشف آب شور بر روی خاک مریخ می تواند بسیار شگفت انگیز باشد اما لزوما برای جستجوی حیات در مریخ نمی تواند کاربردی داشته باشد. زیرا آب شوری که در مریخ توانسته حالت مایع خود را حفظ کند، بسیار شورتر از آن است که برای شکل دادن به حیات کاربردی داشته باشد.

بر اساس گزارش دیسکاوری، ناسا در حال حاضر یک کاوشگر روباتیک فعال بر سطح مریخ داشته و قصد دارد ایستگاه زمین شناسی روباتیک دیگری را تا ماه نوامبر به مریخ ارسال کند. با این همه هیچ یک از این دو کاوشگر به مناطقی که در آنها شواهد تغییرات فصلی دیده شده دسترسی پیدا نخواهند کرد.