تحقیقات در رابطه با انرژی تاریک

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

محققان مرکز " کیهان تاریک Danish" از دانشگاه کپنهاگ ما را یک قدم به درک بهتر از کیهان نزدیک میکنند.  آنها تواسته اند سوپر نواهایی را رصد کنند که نورشان برای رسیدن به ما تقریبا به اندازه ی نصف عمر کیهان در راه بوده است.به این طریق ان ها تاریخ انبساط کیهان را با دقت بسیار بیشتری بررسی کرده و باعث شد دید ما نسبت به علت شتاب دار بودن انبساط کیهان واضح تر شود.

در انتهای قرن گذشته منجمان متوجه شدند که بر عکس پیش بینی هایی که قوانین گرانش می کرد سرعت انبساط جهان در حال افزایش است . هیچ قانونی در فیزیک نمی تواند علت این اتفاق را توضیح دهد بنا بر این یا 70 در صد جهان باید از انرژی تاریک تشکیل شده باشد که ماهیتی ضد گرانش دارد و یا آن که در قانون جهانی گرانش باید تجدید نظر کرد.

اکنون محققان مرکز کیهان تاریک Danish با انتشار دو مقاله در موردگزارش رصد هایی که از ابر نو اختر ها داشته اند قسمتی از این پازل را حل کرده اند.

انجمن ESSENCE گسترش یافته ی تیمی است که برای نخستین بار شتاب دار بودن انبساط دنیا را کشف کرده بود.

در مقاله ی سومی که Dr.Jesper Sollerman و Dr.Tamar Davis از این تیم منتشر کردند بیان شده که علی رقم مدل های زیادی که از کیهان در قرن اخیر ساخته شده بهترین طرح همان مدل است که اینشتین در 1917 پیشنهاد کرده بود. البته این مدل در ان زمان چون هنوز انبساط جهان اثبات نشده بود واستنباط او از کیهان یک جهان ایستا بود مشکل داشت.این تیم 60 ابر نو اختر را به وسیله تلسکوپ 4 متری رصد خانه ی Cerro-Tololo Inter American در مدت 4 سال کشف کردند.

این تیم که از 38 نفر از بهترین منجمان جهان از کشور های مختلف تشکیل شده است برای تحقیقات خود روی این ابر نو اختر ها از بزرگ ترین تلسکوپ های جهان استفاده کردند:

- تلسکوپ 8.2 متری VLT  واقع در شیلی که به وسیله رصد خانه ی جنوبی اروپا  اداره می شود.

- تلسکوپ 6 متری Magellan در شیلی

- تلسکوپ 8 متری Keck

- تلسکوپ 10 متری که در Hawaii واقع است.

هدف اصلی تحقیق اندازه گیری مقدار انرژی تاریک در کیهان است .با نتایج به دست امده اشکالی در قانون جهانی گرانش وجود ندارد و با اضافه کردن ثابت کیهانی به مدل کیهان اینشتین می توان انبساط غیر طبیعی جهان را توجیه نمود. ثابت کیهانی به عنوان یک پدیده مکانیک کوانتومی و به عنوان انرژی خلا تعریف می شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...