مرد ویترو وین - Vitruvian Man

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

" از ریشه های موهایش تا زیر چانه اش یک دهم بلندی مرد است، از زیر چانه اش تا بالای سرش یک هشتم قد اوست، از بالاس سینه اش تا ریشه های موهایش یک هفتم قد اوست."

- از یادداشت های لئوناردو

اگرچه این تصویر توسط لئوناردو داوینچی هنرمند معروف دوران رنسانس کشیده شده ولی در واقع به نام معمار رومی که آن را ابداع کرد یعنی ویتروویوس نام گذاری شده است.

ویتروویوس یکی از طرفداران هندسه مقدس فیثاغورثی بود و پرستشگاه هایی را بر اساس قسمت های مختلف بدن انسان طراحی کرد چرا که معتقد بود در این صورت آنها کامل و بی عیب خواهند بود. این کمال – طبق نوشته های ویتروویوس – ناشی از این واقعیت بود که دست ها و پاهای گسترده شده یک انسان بی عیب و نقص و متناسب، هم درون یک دایره قرار می گیرند و هم درون یک مربع.

بر اساس عقاید فیثاغورثی، دایره بیانگر جهان روحانی و غیر مادی است و مربع نماد ماده و هستی. بنابراین بدن انسان نماد پیوند کامل روح و ماده است که در تناسب قسمت های مختلف او منعکس شده است.

داوینچی یکی از ده ها هنرمندی است که تلاش کرد تا مرد کامل ویترو ویوس را رسم کند و نیز تنها کسی است که موفق به این کار شد و به نظر می رسد طرح او دقیق ترین نمایش از بدن انسان است.

مرد ویترووین اثر لئوناردو داوینچی، یکی از معروفترین نقاشی ها در جهان

یکی از اولین تلاش ها برای ترسیم مرد کاملا متناسب، اثر سزار سزاریانو

  • Michele

    Michele

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۱:۰۳:۱۱

    I was suggested this web site by my cousin.
    I am not sure whether this post is written by
    him as nobody else know such detailed about my problem.

    You're amazing! Thanks!