شهاب سنگ های ریز نورانی از آسمان شهر خامنه باریدن گرفت

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، این شهاب سنگ های ریز شب گذشته به صورت بارش شهابی و مسلسل وار بر روی شیروانی یکی از ساکنان شهرستان خامنه از توابع شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی باریدن گرفت.

رییس دانشگاه آزاد واحد خامنه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بارش ریز شهاب سنگ های نورانی بر روی این شهر یک رخداد نادر است.

'فرهاد پیرمحمدی علیشاه' اظهارکرد: این شهاب سنگ های ریز مسلسل وار از آسمان بر شیروانی و اطراف منزل یکی از اهالی خامنه فرود آمده که 20 عدد از این سنگ ها جمع آوری و مورد آزمایش قرار گرفت.

وی افزود: رنگ سیاه، شکل کروی و شعاعی و ترکیبات آن شامل آهن، کربن و سنگ اولوین و پیروکسین، شهاب سنگ بودن این اجرام آسمانی را ثابت می کند.

پیرمحمدی اندازه هر یک از اجرام یافته شده را به اندازه حدود یک گردو و وزن آن را حدود 50 گرم اعلام کرد و گفت: شهاب سنگ ها را از نظر ترکیبی به سه گروه شهاب سنگ های آهنی، سنگ آهنی و سنگی تقسیم بندی می کنند با توجه به مطالعات انجام شده بر روی شهاب سنگ های یاد شده این شهاب سنگها جزو شهاب سنگ های سنگی یا به اصطلاح آئرولیتی می باشند که اجسامی کوچک و گرد بوده و بیشتر از کانی الیوین و پیروکسین تشکیل شده اند.

وی افزود: ترکیب این شهاب سنگ ها حدود 40 درصد الیوین، 30 درصد پیروکسین، پنج تا10 درصد آلیاژ آهن و نیکل، 10 درصد پلاژیوکلاز و 6 درصد ترولیت می باشد و همچنین دارای پنج تا 10 درصد کربن می باشند.

وی گفت: اطراف منزلی که محل ریزش اجرام آسمانی بوده چند صد شهاب سنگ کوچک موجود است و قدرت تخریبی آنها سطحی بوده ولی آثار آن بر روی شیروانی که این اجرام آسمانی سقوط کرده به صورت واضح مشخص است.

در حدود صد میلیون شهاب سنگهای ریز هر روز وارد جو زمین می شوند، ولی در سال ممکن است فقط چند تایی شهاب سنگ به زمین برخورد کند.

در طول شبانه روز شهاب سنگهای بسیاری وارد جو زمین می شوند که قابل رویت هستند، ولی وقتی تعداد این بارشهای شهابی به چیزی حدود 60 شهاب در ساعت برسد (یعنی به طور متوسط در دقیقه یک شهاب) به آن پدیده بارش شهابی می گویند.

شهاب سنگ ها چون بسیار بزرگ هستند، می توانند از جو زمین عبور و به سطح زمین برسند.

شهاب سنگ ها بیشتر ممکن است پیش از رسیدن به سطح زمین منفجر و مواد از هم پاشیده آنها در یک منطقه وسیعی پراکنده شود.

قدرت تخریبی شهاب سنگ ها بر اساس اندازه آنها متفاوت است.

تاکنون دو بار شهاب سنگهای بسیار بزرگ با زمین برخورد کرده است.

شهاب سنگ 30 ژوئن 1908 در حدود 40 هزار تن وزن داشت و در نقطه ای متروک درسیبری مرکزی سقوط و خسارات زیادی به اراضی جنگلی وارد آورد.

نشانه و اثر شهاب سنگ بسیار بزرگ دیگری در صحرای شمال شرقی 'آریزونا' در نزدیکی کانیون دیابلوه جا مانده است.

قطر دهانه ای که از برخورد آن با زمین به جا مانده است، نزدیک به یکهزارو 200 متر است.

قعر دهانه نزدیک 180 متر از کناره پایین تر است.

برآوردهای زمین شناسی براساس مطالعه سنگ های داخل دهانه دال بر آنند که برخورد شهاب سنگ با زمین در حدود 30 یا 40 هزار سال پیش روی داده است.

زمین به احتمال زیاد بیش از ماه مورد اصابت شهاب سنگ قرار گرفته است ولی نیروهای فرسایشی بر زمین اثر همه دهانه ها را به جز معدودی که اخیرا پدید آمده اند، از بین برده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...