برخورد شهاب سنگ آپوفیس به زمین

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

دانشمندان ناسا نگران برخورد شهاب سنگی به طول ۳۰۰ متر به زمین هستند. دانشمندان تخمین زده‌اند که این جرم آسمانی که ” آپوفیس ” نام دارد در سال …

دانشمندان ناسا نگران برخورد شهاب سنگی به طول ۳۰۰ متر به زمین هستند.

دانشمندان تخمین زده‌اند که این جرم آسمانی که ” آپوفیس ” نام دارد در سال ۲۰۲۹ از فاصله ۳۰ هزار کیلومتری رد شده و به زمین برخورد نخواهد کرد اما نگرانی دانشمندان این است که این شهاب سنگ پس از اینکه به سمت خورشید حرکت کند، در اثر نیروی مغناطیسی این ستاره تغییر مسیر داده و مجددا به سمت زمین خواهد آمد. تخمین دانشمندان این است که آپوفیس در سال ۲۰۳۶ و پس از تغییر جهت احتمالا به نقطه نامعلومی از زمین برخورد خواهد کرد.

اگر این جرم آسمانی به منطقه‌ای اقیانوسی از زمین برخورد کند احتمال یک ” سونامی ” بسیار شدید می‌رود و در صورتی که به نقطه ای از زمین برخورد کند تاثیراتی همچون یک زلزله ۸ ریشتری خواهد داشت که اثر تخریبی آن ۶۵ هزار برابر بمب اتمی خواهد بود که در سال ۱۹۴۵ در شهر هیروشیما منفجر شد. در این صورت در شعاع ۳۰۰ کیلومتری هیچ موجود جانداری باقی نخواهد ماند .

دانشمندان سرعت حرکت این شهاب سنگ در صورت برخورد با زمین را ۵۰ کیلومتر در ثانیه تخمین زده اند. نگرانی دیگر آنها از برخورد آپوفیس به زمین، تاثیرات جوی و زیست محیطی پس از این برخورد خواهد بود. ممکن است در اثر شدت این برخورد تغییراتی در جو زمین همچون غبار شدید به وجود آید که نور رسانی خورشید را با اختلال مواجه کند.

۱۲۵ میلیون سال قبل برخورد یک شهاب سنگ عظیم به زمین علاوه بر اینکه نسل جاندارانی همچون دایناسورها را منقرض کرد باعث ایجاد یک عصر یخبندان چند صد هزار ساله شد که اکثر موجودات زمین را منقرض ساخت.

اگر مسیر حرکت این شهاب سنگ به خوبی قابل پیش بینی و اندازه گیری باشد امید دانشمندان این است که بتوانند با شلیک موشک‌هایی مسیر آن را عوض کرده و مانع برخورد آن با زمین شوند اما نگرانی اصلی این است که پس از عبور این شهاب سنگ ازفاصله ۳۰ هزار کیلومتری زمین در سال ۲۰۲۹ ، مسیربازگشت مجدد آن به زمین در سال ۲۰۳۶ کمتر قابل پیش بینی است.

نگرانی دیگر دانشمندان در سال‌های اخیر از فاصله گرفتن ماه از زمین است. قمر ماه هر ساله حدود ۴ سانتی متر از زمین دورتر می شود و این دوری سبب می‌شود که از سرعت حرکت وضعی زمین (حرکت زمین به دور خودش) کاسته شود. نگرانی دانشمندان این است که هر چه سرعت حرکت زمین به دور خودش کمتر شود نیمکره‌ای بیشتر در معرض نور خورشید خواهد بود و نیمکره‌ای کمتر و این با گرم تر بودن نیمکره‌ای از زمین و سردتر شدن نیمکره‌ای دیگر، اکو سیستم طبیعی زمین را به هم خواهد زد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...