70 درصد مرگ تهرانیها با آلودگی هوا ارتباط دارد

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۱ دیدگاه

یک مقام مسئول در ستاد محیطزیست شهرداری پایتخت گفت: 70 درصد مرگ و میرها در تهران ناشی از مشکلاتتنفسی و قلبی است که این مشکلات ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با آلودگیهوای تهران دارد.

هادی حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب، آلودگی هوا رابه شکل مستقیم و غیر مستقیم عامل مرگ شهروندان تهرانی دانست و افزود: طبقگزارشات وزارت بهداشت و مطالعات انجام شده در این زمینه آلودگی هوا به طورغیر مستقیم باعث کاهش عمر و در نهایت مرگ شهروندان می شود و گاهی هم به طورمستقیم شهروندان تهرانی را به کام مرگ می برد.

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران قسمت اعظم مرگ و میر در شهر تهران راناشی از مشکلات تنفسی و قلبی عنوان کرد و رابطه بین این نوع مرگ و آلودگیهوا را رابطه ای مستقیم خواند.

این اظهارات در حالی از سوی حیدرزاده عنوان می شود که معاون امور انسانیسازمان محیط زیست کشور در رابطه با اثرات آلودگی هوا در تهران که البته درفصلهای سرد به خصوص زمستان ها به شدت اوج می گیرد گفت: اثرات آلودگی هواثابت شده است. ولی هنوز مطالعه ای در مورد اثرات آلودگی هوا به طور دقیقانجام نشده است که در آن تمامی فاکتورهای مد نظر رعایت شده باشد.

دکتر اصیلیان با تایید اثرات زیستی آلودگی هوا در تهران بر انسان تاکیدکرد: وزارت بهداشت مطالعاتی را انجام داده که نتیجه آن بر اساس و منطبق براستانداردهای جهانی است و در این تحقیق تعداد مرگ و میر و علت آن که چهاندازه با آلودگی هوای تهران ارتباط دارد، مشخص شده است ولی این مطالعهجنبه محرمانه دارد و مطالعات تحقیقاتی در دانشگاه ها انجام نشده که بهعنوان یک سند در کشور به آن دسترسی داشته باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به قضاوت بر اساس مطالعات و مستندات آماری افزود: اگر مطالعه ای انجام شده باشد و در آن به میزان مرگ و میرها بر اساس آلودگیهوای تهران توجه شده باشد باید آن را بپذیریم و نباید آن را انکار کنیمولی از طرف دیگر نباید بر اساس حدس و گمان در رابطه اثرات آلودگی هوا وتاثییرات آن بر شهروندان اظهار نظر کنیم.

از سوی دیگر  رئیس سازمان محیط زیست استان تهران در رابطه با اثرات آلودگیهوای تهران بر سلامت شهروندان به کم شدن عمر تهرانی ها اشاره کرد و گفت: هوای تهران به گازهای گوگرد آلوده است که کشنده است و البته هوای تهران بهدلیل موقعیت جغرافیایی قدرت خود پالایی و  دفع آلودگی ها را  ندارد ولی بهطور مستقیم منجر به مرگ نمی شود ولی عمر را کم می کند.

محمد باقر صدوق با انتقاد از آمارهای منتشر شده در خصوص مرگ و میر سالانهتهرانی ها در اثر آلودگی هوا، این پرسش را مطرح کرد که بر اساس کدام شاخص وچه تحقیق و پژوهشی در رابطه با تعدا مرگ و میرها در تهران باید قضاوت کنیمو متاسفانه هیچ مطالعه ای در این خصوص انجام نمی شود.

به هر روی گزارشهایی به طور غیر رسمی از مرگ سالانه 54 هزار تهرانی در اثرآلودگی هوا حکایت می کند که از سوی هیچ کدام از سازمانهای مرتبط مورد تاییدقرار نگرفته است. با این حال پیشتر یکی از مسئولان تعداد مرگ و میرهایشهروندان تهرانی بر اثر الودگی هوا را در 8 سال گذشته با کشته شدگان جنگتحملی مقایسه کرده بود.

هادی حیدر زاده با اعلام این خبر گفته بود امروز وضعیت آلودگی هوای تهراناز ساماندهی مدیریتی گذشته و نیازمند فرماندهی ویژه است چرا که تلفاتآلودگی هوای تهران در 8 سال گذشته بیشتر از آمار شهیدان دوران 8 ساله دفاعمقدس است.

  • Rene

    Rene

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۹:۲۴:۱۱

    Wonderful blog! I found it while searching on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo
    News? I've been trying for a while but I never seem to get there!

    Thank you