مقدمه نویسنده وبلاگ

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

غالباً پدیده‌های دو کلمه‌ای برای بیان پدیده‌های مبهم، پیچیده و استعاری به کار می‌روند و موجب ایجاد طیف گسترده و متنوعی از برداشتها می شود. خواندن افکار نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای برخورد با پدیده خواندن افکار باید به نکات ذیل توجه کنیم.

1- چه برداشتی از افکار داریم؟ آیا هرچه به طور تصادفی وارد ذهن می شود نیز جزو افکار است؟ بطور مثال همه ما در مکان های مختلف با تصاویر و صداهای مختلفی برخورد داریم که با درجه های مختلفی از توجه ما مواجه می شوند. آیا همه اینها جزو افکار ما هستند؟

به طور مثال در یک جمع یک لباس، یک حیوان، یک گیاه، یک وسیله ممکن است جلب توجه کند و ممکن است هزاران چیز به «یاد» ما نباشند. آیا «یاد» هم جزو افکار است؟

2- بسیاری از افکار منفصل هستند. یعنی ما به ازای خارجی ندارند. مانند رویاها و رویاپردازی ها ما. آیا اینها نیز جزو افکار هستند؟

3- بسیاری از ذهنیات مبانی اعتقادی دارند. به طور مثال عقاید مذهبی – دینی، فلسفی، تفکرات اقتصادی، اجتماعی و به طور خلاصه تمامی الگوهای پذیرفته شده در ابعاد گوناگون.

4- آیا سازمانهای اجتماعی قصد دارند به این وسیله در جهت تسهیل کارهای خود استفاده کنند؟ مثلا پلیس در مقابله با مجرمین؟ آیا این مدارک در نهایت قابل استفاده در دادگاهها هستند؟

5- آیا با خواندن افکار در پی کنترل و تبدیل انسان به ماشین هستیم؟

6- آیا محصول نهایی در حالت خروجی به چه شکل خواهد بود؟ فیلم، موسیقی، اعداد یا فرم های دیگر؟

7- آیا خواندن افکار منحصر به انسان خواهد بود؟ آیا به حیوانات و حتی گیاهان تسری خواهد یافت؟ آیا حیوانات آبزی هم در این آزمایشات خواهند بود؟ آیا اصولا این آزمایشات از حیوانات شروع خواهد شد؟ مانند اکثر آزمایشات دانشمندان.

8- آیا بزهکاران نیز می‌توانند از این پدیده استفاده کنند؟ بطور مثال صحنه جرمی را درنظر بگیرید که دزدی وارد خانه ای شده و صاحب خانه از گفتن کد رمز گاوصندوق امتناع می‌کند.

و طیف گسترده ای از سوالات که با پیشرفت این مبحث ایجاد خواهد شد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...