کشف 20 اتاق جدید در مجموعه باستانی دستکند ارزانفود

نوشته شده توسط:کیوان فیض مرندی | ۰ دیدگاه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: مرحله سوم کاوش‌هایباستان‌شناسی روستای دست‌کند ارزانفود با کشف 20 اتاق جدید به پایان رسید.

اسدالله بیات در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  افزود: کشف 80 اتاق حاصل کاوش‌های هیات باستان‌شناسی مستقر در روستای دست‌کند ارزانفود است.

وی با اشاره به اینکه در فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی ارزانفود اطلاعات متعددی از استقرار دوره‌های تاریخی در این مجموعه به‌دست آمده است گفت  : معماری غنی ، مجموعه دست‌کند ارزانفود را به دوره ایلخانی نسبت می دهد و این مجموعه شامل فضاهایی ساخته شده با سنگ‌های قلوه‌ای رودخانه‌ای و ملات گلاست.

وی اظهار داشت: کاوش‌های فصل سوم در دو بخش مختلف به انجام رسیدو  در بخش اول، کاوش‌هایی که در حفاری‌های سال گذشته انجام شده بود پاک‌سازی و مستندسازی ، و در بخش دوم، بررسی و شناسایی فضاهای جدید در دستور کار قرارگرفت.

بیات با اشاره به این که ساختار اولیه این مجموعه به دوره اشکانی تعلق دارد، عنوان کرد: غار زیرزمینی ارزانفود دارای لایه‌های سطحی است و به دورهسلجوقی، ایلخانی و تیموری مربوط می‌شود و شهر زیرزمینی دست‌کند در 17کیلومتری همدان واقع شده است و کاوش‌های باستان‌شناسی برای کشف پیشینه تاریخی آن ادامه دارد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...